Σκρέκας: Eξασφαλίσαμε ένα περιβάλλον όπου ένας νέος επιχειρηματίας αισθάνεται ασφάλεια
«Ακόμη και η ισχυροποίηση των ενόπλων δυνάμεων περνάει μέσα από ισχυρή οικονομία», ανάφερε μεταξύ άλλων ο Κώστας Σκρέκας.
«Η Αλεξανδρούπολη έχει μετασχηματιστεί σε ενεργειακή πύλη εισόδου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με τα έργα υποδομών που έχουν γίνει την τελευταία πενταετία και προσδοκούμε να στηρίξουμε περαιτέρω την μεταποίηση και την παραγωγική βάση της περιοχής, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ευημερία και ευζωία για τους κατοίκους της περιοχής». Αυτό σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, σε δήλωσή του στο πλαίσιο του East Macedonia & Thrace Forum που διοργανώνεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην Αλεξανδρούπολη, από τη City Hub Event.
Ο υπουργός, στην ομιλία του από το βήμα του φόρουμ, υπογράμμισε την ανάγκη διατήρησης των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα χρόνια, ενώ σε ό,τι αφορά την περιοχή, υπογράμμισε την σημασία που δίνει η κυβέρνηση στην ενδυνάμωση του υποδείγματος της τοπικής οικονομίας «που θα βοηθήσει να διασφαλίσουμε πολλές θέσεις εργασίας υψηλά αμειβόμενες» όπως είπε.
Ο υπουργός υπογράμμισε την σημασία της ενεργειακής μετάβασης -που στον πυρήνα της έχει την Ανατολική Θράκη και την Αλεξανδρούπολη- ως παράδειγμα μετασχηματισμού της οικονομίας ενός τόπου και ανέφερε ότι τα σχέδια για το μέλλον δημιουργούν νέες ευκαιρίες και ενδεικτικά σημείωσε ότι οι λιγνιτικές μονάδες της περιοχής, όταν ολοκληρωθεί η πράσινη μετάβαση, θα χρησιμοποιηθούν με πράσινο υδρογόνο.
«Ακόμη και η ισχυροποίηση των ενόπλων δυνάμεων περνάει μέσα από ισχυρή οικονομία. Μια χώρα χωρίς ισχυρή οικονομία δεν μπορεί να στηρίξει με τον τρόπο που πρέπει τις ένοπλες δυνάμεις της» σημείωσε ο υπουργός, ορμώμενος από την ομιλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, που προηγήθηκε.
Δημογραφικό και οικονομική ανάπτυξη
Όπως συνέχισε ο κ. Σκρέκας, «οικονομική ανάπτυξη χωρίς διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας δεν μπορεί να υπάρχει, όμως, και μια χώρα χωρίς ισχυρή οικονομία δεν μπορεί να στηρίξει τις ένοπλες δυνάμεις της. Πρέπει όμως να αναγνωρίζουμε ποιες είναι οι προκλήσεις για να δώσουμε λύσεις».
Επ' αυτού, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο δημογραφικό, λέγοντας ότι στην Αλεξανδρούπολη από το 2011 έως το 2021 καταγράφηκε μείωση του πληθυσμού κατά 7,5%, μέσα σε μια δεκαετία κατά 46.000 άτομα, γεγονός το οποίο απέδωσε στον λόγο που επικρατεί και σε ολόκληρη τη χώρα, ότι οι νέοι δεν μπορούν να βρουν σταθερή δουλειά, που θα τους δώσει ασφάλεια και το απαραίτητο εισόδημα για να δημιουργήσουν οικογένεια.
Επίσης, επεσήμανε ότι από το αρνητικό ισοζύγιο στο άνοιγμα/κλείσιμο επιχειρήσεων το 2016, η Αν. Μακεδονία - Θράκη πέρασε σε θετικό ισοζύγιο από το 2020 και έπειτα και είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο δίμηνο του 2024 είναι θετικό το ισοζύγιο με σχεδόν 300 εταιρείες.
«Ως κυβέρνηση εξασφαλίσαμε ένα περιβάλλον όπου ένας νέος επιχειρηματίας αισθάνεται ασφάλεια να πάρει το ρίσκο και να επιχειρήσει. Αυτό δεν ήταν κάτι αυτονόητο. Έγινε μέσα από διαδοχικές κρίσεις, άρα βγαίνουμε από αυτές πολύ πιο ισχυροί από άλλες χώρες», κατέληξε.
Ειδικά όσον αφορά την Αλεξανδρούπολη και την ευρύτερη περιοχή της Αν. Μακεδονίας - Θράκης, ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε ως καταλύτες στην ανάπτυξη που έχει συντελεστεί την αλλαγή της όδευσης του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν το 2014, ώστε ο ΤΑP να περνάει μέσα από τη Β. Ελλάδα και να καταλήγει στην Ιταλία. «Αυτό άλλαξε τη δυναμική της περιοχής», τόνισε. Πρόσθεσε ακόμη την ολοκλήρωση του αγωγού AGB που διπλασίασε την ηλεκτρική διασύνδεση με τη Βουλγαρία, καθώς και τα δύο εργοστάσια φυσικού αερίου, που, όπως είπε, μπορούν στο μέλλον να καταναλώνουν και πράσινο υδρογόνο και άρα μετά από κάποια χρόνια θα χρησιμοποιηθούν και όταν ολοκληρωθεί η πράσινη μετάβαση.
Λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο χαρακτήρισε πολύ σημαντικό τόσο για την τοπική οικονομία όσο και για την εθνική ασφάλεια. Για αυτό και, όπως είπε, αποφασίστηκε από την κυβέρνηση η ανάπτυξή του και η εποπτεία του 100% από το Δημόσιο, ώστε να διασφαλιστεί η κρισιμότητα αυτής της υποδομής στο γεωγραφικό όριο της χώρας. Επιπλέον, ανέφερε πως, με όλα αυτά και με το FSRU που θα μπει σε δοκιμαστική λειτουργία τις επόμενες μέρες, αλλάζει το παραγωγικό υπόδειγμα της περιοχής.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, αυτά δεν αρκούν. «Δεν μπορούμε να επιδιώκουμε βιώσιμη ανάπτυξη αν δεν διασφαλίσουμε ότι θα στηριχθεί και θα μεγεθυνθεί η παραγωγική βάση της χώρας. Αυτός είναι ο στόχος μας. Να μετασχηματισουμε το οικονομικό υπόδειγμα, μέσα από στήριξη και του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης», υπογράμμισε, αναφερόμενος σε μια σειρά από βιομηχανικούς κλάδους που έχουν οδηγήσει τις εξαγωγές της χώρας σε τριπλασιασμό μέσα στην τελευταία δεκαετία, όπως η φαρμακοβιομηχανία, η βιομηχανία μετάλλων, η βιομηχανία τροφίμων. Σημείωσε, ακόμη, ότι είναι σημαντικό η βιομηχανική παραγωγή εξοπλισμού για την πράσινη μετάβαση να γίνεται στην Ελλάδα, η οποία επιδεικνύει σημαντικές επιδόσεις στην αύξηση της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ.
«Εξοπλισμός για μπαταρίες λιθίου, βάσεις για ανεμογεννήτριες, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πρέπει αν παράγονται εδώ για να μην εξαρτάται η πράσινη μετάβαση της χώρας από τρίτες χώρες», είπε ο ίδιος.