Εσωτερικά έγγραφα «καίνε» το Facebook για τα προσωπικά δεδομένα

Φωτό: Shutterstock

Εσωτερικά έγγραφα του Facebook και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από το βρετανικό Κοινοβούλιο δείχνουν πως το μεγάλο κοινωνικό δίκτυο με τους 2,2 δισ. χρήστες έδινε σε άλλες εταιρείες προνομιακή πρόσβαση στα δεδομένα χρηστών χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων. Παράλληλα, προκαλούσε δυσκολίες στους ανταγωνιστές του απενεργοποιώντας συγκεκριμένες λειτουργίες ευχρηστίας.

Οι νέες αποκαλύψεις ενδέχεται να προκαλέσουν νέες έρευνες σε ΗΠΑ και Ε.Ε. για τον τρόπο λειτουργίας του Facebook όσον αφορά στη διαχείριση και προστασία των δεδομένων των χρηστών του.

Το Facebook υποστηρίζει πως τα έγγραφα είναι μέρος μίας μήνυσης που έχει καταθέσει εναντίον του μία μικρή εταιρεία, η Six4Three και πως παρουσιάζονται με τρόπο που να δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις. «Όπως κάθε επιχείρηση έτσι και εμείς διεξάγουμε πολλές εσωτερικές συζητήσεις προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για την πλατφόρμα μας» αναφέρει το Facebook και προσθέτει πως «ποτέ δεν πουλήσαμε δεδομένα χρηστών».

Τα έγγραφα περιήλθαν στην κατοχή του βρετανικού Κοινοβουλίου μετά την απόφαση του τελευταίου να προχωρήσει στη βίαιη προσαγωγή στελέχους εταιρείας που βρίσκεται σε νομική διαμάχη με το Facebook και να κατασχέσει υλικό έκτασης 250 σελίδων. Ο επικεφαλής της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, Ντάμιαν Κόλινς εξέφρασε την εκτίμηση πως «δεν έχουμε ξεκάθαρες απαντήσεις από το Facebook για αυτά τα θέματα και για τον λόγο αυτό τα δίνουμε στη δημοσιότητα».

Στα έγγραφα που έδωσε στη δημοσιότητα το βρετανικό Κοινοβούλιο αναφέρεται μεταξύ άλλων πως:

  • Το Facebook είχε δώσει σε συγκεκριμένες εταιρείες πρόσβαση σε δεδομένα χρηστών, ή είχε προτείνει να τους δώσει πρόσβαση, χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν οι τελευταίοι είχαν δώσει τη συγκατάθεσή τους. Στις εταιρείες περιλαμβάνονται η Badoo (που λειτουργεί μία υπηρεσία γνωριμιών), την εφαρμογή ταξί Lyft, το Airbnb και το Neftlix. Μάλιστα, στα στοιχεία επικοινωνίας το Facebook εμφανίζεται να εκπροσωπεί ο Κωνσταντίνος Παπαμιλτιάδης (στα έγγραφα εμφανίζεται το όνομα Konstantinos Papamiltidas) στέλεχος της εταιρείας με αντικείμενο τις συνεργασίες με άλλες εταιρείες.
  • Η εφαρμογή του Facebook για το Android συγκέντρωνε πληροφορίες για τις κλήσεις και τα μηνύματα που έστελνε ο χρήστης εν αγνοία του. Μάλιστα, το Facebook είχε σχεδιάσει την εφαρμογή με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο δύσκολο για τον χρήστη να ανακαλύψει τη συγκεκριμένη λειτουργία.
  • Το Facebook είχε συνεργαστεί με την εταιρεία Onavo για να συγκεντρώνει -εν αγνοία των χρηστών- πληροφορίες για τη χρήση διαφόρων εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα και tablets. Με αυτή την πληροφόρηση το Facebook είχε μια καλύτερη εικόνα για το ποια εταιρεία θα έπρεπε να εξαγοράσει.
  • Το Facebook δυσκόλευε την πρόσβαση εφαρμογών από ανταγωνιστές του να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα χρηστών. Σε μία περίπτωση το στέλεχος της εταιρείας Justin Osofsky ενημερώνει τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Mark Zuckerberg ότι το Twitter έχει λανσάρει την υπηρεσία βίντεο Vine και πως η εφαρμογή δίνει στον χρήστη της τη δυνατότητα να βρει τους φίλους του. «Αν δεν υπάρχει αντίρρηση θα κλείσουμε την πρόσβαση [εννοεί στη λειτουργία αναζήτησης φίλων] σήμερα..» με τον Zuckerberg να απαντά «αμέ, κάντο» (στο πρωτότυπο "Yup, go for it".
TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ