Huawei: Πως έφτασε στην κορυφή των επικοινωνιών

Φωτο: Shutterstock

Από τον Αύγουστο του 2018 αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο κατασκευαστή smartphone παγκοσμίως, με τα καινοτόμα προϊόντα της να κερδίζουν διθυραμβικές κριτικές και να γίνεται γνωστή στο διεθνές καταναλωτικό.

Όμως, ο κινεζικός κολοσσός της Huawei είναι από χρόνια γνωστή σε όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις στην τεχνολογία των επικοινωνιών ως μια από τις πιο καινοτομικές επιχειρήσεις του τομέα παγκοσμίως.

Ιδρύθηκε το 1987 από τον Ρεν Ζενγκφέι στην πόλη Σενζέν, πολύ πριν η Κίνα εξελιχθεί σε βιομηχανικό γίγαντα. Διέθετε ελάχιστα κεφάλαια, τεχνολογικό εξοπλισμό ή εξωτερική χρηματοδότηση και το εγχείρημα έδειχνε πως δύσκολα θα μακροημέρευε.

Η αρχή έγινε με τα πρώτα συμβόλαια που υπέγραψε η εταιρεία για το τηλεφωνικό δίκτυο του Χονγκ Κονγκ. Μεταξύ 1996 και 1998 η Huawei κατάφερε να επεκταθεί στα μεγάλα αστικά κέντρα της Κίνας, καθώς παράλληλα εκτοξευόταν ο πληθυσμός της χώρας και οι απαιτήσεις των καταναλωτών.

Κανείς όμως δεν μπορούσε να φανταστεί την εξέλιξη της μικρής εταιρείας που πλέον θέτει η ίδια τους κανόνες στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Τριάντα χρόνια αργότερα, η Huawei σημειώνει πωλήσεις που ξεπερνούν τα 100 δισ. δολάρια, έχει πάνω από 8.000 πατέντες καταχωρημένες, και τα προϊόντα της αναπτύσσονται και πωλούνται σε περισσότερες από 170 χώρες παγκοσμίως ενώ μέσω των επικοινωνιακών δικτύων που έχουν στηθεί με το δικό της εξοπλισμό εξυπηρετείται περίπου το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού.

Η συνταγή επιτυχίας της Huawei παρέμεινε ίδια από την πρώτη μέρα: «Το ταλέντο, φέρνει κεφάλαιο».

Με την τεχνολογική επανάσταση να ανεβάζει τον πήχη των απαιτήσεων, η Huawei εκμεταλλεύτηκε τις συνθήκες και συνέχισε να αναπτύσσεται καθώς το κεφαλαιακό κόστος γινόταν ολοένα και χαμηλότερο, ενώ ταυτόχρονα δεν σταμάτησε να επενδύει στους ανθρώπους της.

Η Huawei διαθέτει 180.000 υπαλλήλους από 172 διαφορετικές χώρες, με περισσότερους από 40.000 εξ’ αυτών να μην είναι Κινέζοι, ενώ όλοι έχουν σπουδαίες ακαδημαϊκές προδιαγραφές. Αντί να αποτελέσει πρόβλημα η συνύπαρξη τόσων διαφορετικών πολιτισμών και φιλοσοφίας με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, η Huawei κατάφερε να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία μέσω των υπαλλήλων της, που ενίσχυσαν την έρευνα και την ανάπτυξη.

Με την εταιρεία στο ξεκίνημα της να μην έχει ούτε πολλούς ταλαντούχους υπαλλήλους, αλλά και κεφάλαιο, ο Ρεν Ζενγκφέι είχε την ιδέα να προσφέρει μετοχές στους υπαλλήλους, μέθοδο που έχουν ακολουθήσει πολλές επιχειρήσεις.

Πλέον, ο Ρεν διατηρεί μόλις το 1,4% των μετοχών της εταιρείας, με όλες τις υπόλοιπες να ελέγχονται από τους υπαλλήλους που δεν μπορούν να τις ρευστοποιήσουν παρά μόνο αν φύγουν από την Huawei. Φυσικά, οι εργαζόμενοι δεν έχουν δικαίωμα λόγου στα διοικητικά της εταιρείας, αν και οι CEO αλλάζουν ανά τακτικά χρονικά διαστήματα σε μια λογική επιβράβευσης αλλά και κυκλικής διαχείρισης των ευθυνών.

Αυτό έχει αποτελέσει και ένα από τα κλειδιά της οικονομικής επιτυχίας της εταιρείας καθώς τα ανταποδοτικά οφέλη της επένδυσης της στο εργατικό δυναμικό επιστρέφει στη Huawei, με νέες ιδέες, καθώς οι ίδιοι οι εργαζόμενοι έχουν άμεσα συμφέροντα από την ανάπτυξη του γίγαντα.

Το όραμα της Huawei είναι να εμπλουτίσει την ποιότητα ζωής μέσω της επικοινωνίας, καθώς περισσότεροι άνθρωποι συνδέονται παγκοσμίως με όλο και πιο γρήγορες συσκευές, απαιτώντας μεγαλύτερη ταχύτητα, περισσότερα δεδομένα και ασφαλή προσωποποιημένη εμπειρία.

Μέχρι τώρα η εταιρεία έχει δημιουργήσει 15 ερευνητικά κέντρα και 36 συνεργαζόμενα εργαστήρια καινοτομίας, φέρνοντας στην αγορά νέες ιδέες που διαμορφώνουν το τεχνολογικό τοπίο.

Το 2016, η Huawei κατατάσσεται ως η πιο 46η καινοτόμα εταιρεία παγκοσμίως σύμφωνα με την Boston Consulting Group. Χαρακτηριστικό είναι πως 80.000 υπάλληλοι του κινεζικού γίγαντα που αποτελούν το 45% του συνολικού εργατικού δυναμικού της εταιρείας, βρίσκονται στον τομέα R&D που αντιπροσωπεύει το 14,6% των συνολικών εξόδων.

Αυτή την περίοδο η Huawei έχει αναπτύξει 200 δίκτυα 4ης γενιάς σε 75 χώρες παγκοσμίως, ενώ προγραμματίζονται ακόμα 200. Την ίδια στιγμή ο κινεζικός κολοσσός έχει ρίξει το βάρος στην ανάπτυξη των 5G δικτύων, με την Samsung να προσπαθεί να ακολουθήσει τις εξελίξεις.

Το 2014 η Huawei έστησε το πρώτο δίκτυο 5G στο Isle of Man στη Βρετανία, ενώ μόλις το 2018 η Samsung ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει στην έρευνα και ανάπτυξη του δικτύου.

Η πελατοκεντρική στρατηγική της Huawei αποτελεί θεωρείται από τους ειδικούς ότι είναι ένα από τα μυστικά επιτυχίας του κινεζικού κολοσσού.

Όπως έχει εξομολογηθεί και ο Ρεν Ζενγκφέι, η Huawei ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό καθώς από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής της, «όλοι έχουν τα μάτια τους στραμμένα στους πελάτες, και τις πλάτες τους στους διευθυντές». Από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα του ενδιαφέροντος που έδειχνε η εταιρεία στους καταναλωτές ήταν η επίλυση του προβλήματος που δημιουργούσαν τα ποντίκια σε επαρχιακές πόλεις της Κίνας, καθώς έτρωγαν τα καλώδια και προκαλούσαν προβλήματα στις τηλεπικοινωνίες.

Επιπλέον η Huawei έχει στήσει την ασύρματη βάση επικοινωνιών στο Έβερεστ σε υψόμετρο 6.500 μέτρων, ενώ έχει δημιουργήσει επίσης και το πρώτο δίκτυο GSM στον Αρκτικό Κύκλο. Μια εξέλιξη που έχει βοηθήσει σημαντικά στην διακίνηση των νέων πληροφοριών που λαμβάνουμε σε ένα από τα πιο δύσβατα σημεία του πλανήτη μας.

Η αλήθεια είναι πως πλέον η Huawei βρίσκεται σε κάθε γωνιά του πλανήτη, προσπαθώντας να εκπληρώσει τον στόχο της και να βελτιώσει την ζωή των ανθρώπων μέσα από την τεχνολογική καινοτομία. Όταν ο Ρεν Ζενγκφέι ξεκινούσε τότε την μικρή του εταιρεία ίσως και ο ίδιος να μην μπορούσε να φανταστεί πως η πίστη του στο εργατικό δυναμικό θα μπορούσε να οδηγήσει την Huawei στις κορυφαίες επιχειρήσεις του κόσμου.

Αυτή την περίοδο, όπου ο κινεζικός κολοσσός απειλεί «γίγαντες», όπως η Apple, ενώ η Δύση ανησυχεί για τις δυνατότητες των υπηρεσιών πληροφοριών της Κίνας, έχουν ξεσπάσει και οι φήμες για την σύνδεση της Huawei με την κινεζική κυβέρνηση, κάτι το οποίο διαψεύδεται συνεχώς από τα επίσημα χείλη της εταιρείας.

Τίποτα όμως δεν δείχνει ικανό να ανακόψει την συνεχιζόμενη ανοδική πορεία της Huawei που έχει σαν βασικό άξονα τον πελάτη, και ως αρχή της πως το εργατικό δυναμικό της αποτελεί και το πιο σημαντικό περιουσιακό της στοιχείο.

Η συνέχεια αναμένεται να δοθεί στον «πόλεμο των 5G» το 2020...

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ