Η ΣΤΑΣΥ, το έργο των 2 δισ. στο Ισραήλ και... ο ΣΥΡΙΖΑ

Φωτο: Eurokinissi

Την ώρα που η επέκταση της συνεργασίας με το Ισραήλ και σε άλλους κλάδους εκτός από την ενέργεια και τον αμυντικό τομέα αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης, 20 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών, εκφράζοντας τη διαφωνία τους σε συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ σε διεθνή διαγωνισμό για το τραμ της Ιερουσαλήμ.

Οι βουλευτές που υπογράφουν την ερώτηση, ανάμεσά τους ο γραμματέας της κεντρικής επιτροπής του κόμματος, Πάνος Σκουρλέτης, ο Νίκος Φίλης, η Τασία Χριστοδουλοπούλου και ο Θοδωρής Δρίτσας, ζητούν να μάθουν «εάν έχει διερευνηθεί κατά πόσο οι Παλαιστίνιοι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ, υποδέχονται θετικά αυτά τα συγκοινωνιακά έργα».

Τα έργα στα οποία αναφέρονται οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος αφορούν στην κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της νέας γραμμής (Green Line) του αστικού ελαφρού σιδηροδρόμου (Light Rail Track) της Ιερουσαλήμ και την επέκταση της υπάρχουσας κόκκινης γραμμής (Red Line).

Ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου που θα υλοποιήσει το έργο ύψους 2 δισ. ευρώ, βρίσκεται στο στάδιο της υποβολής οικονομικών προσφορών, οι οποίες αναμένεται να κατατεθούν τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου.

Η ΣΤΑΣΥ συμμετέχει σε κοινοπρακτικό σχήμα, διεκδικώντας τη λειτουργία των νέων γραμμών για 15 έτη και τη συντήρησή τους για 25, ως πάροχος υπηρεσιών (experience provider).

Στο ίδιο σχήμα συμμετέχουν η κινεζική China Railway Corporation και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι οποίες θα αναλάβουν την κατασκευή των νέων γραμμών, η Skoda από την Τσεχία για την παροχή τροχαίου υλικού, ενώ το τμήμα της χρηματοδότησης θα αναλάβει ο αμερικανικός όμιλος IDT. Τη διαχείριση του έργου ως project manager έχει αναλάβει ο ισραηλινός πολυεθνικός όμιλος Pangea. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να υπάρξουν αλλαγές στο σχήμα στο προσεχές μέλλον.

Η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει η ΣΤΑΣΥ αποτελεί ένα από τα 6 σχήματα που συνεχίζουν στο διαγωνισμό από τα συνολικά 35 που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.

Οι ερωτώντες βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να μάθουν λεπτομέρειες για το έργο, και ειδικά εάν οι νέες γραμμές θα διέρχονται μέσα από ισραηλινούς εποικισμούς που βρίσκονται σε παλαιστινιακά εδάφη, παρά το γεγονός πως η σύσταση της κοινοπραξίας ανακοινώθηκε το Σεπτέμβριο του 2017.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Μαξίμου είναι υπέρ της συμμετοχής της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό, ενώ τη συναίνεσή τους έχουν δώσει τόσο το υπουργείο Εξωτερικών όσο και το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ).

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, θετικά βλέπει τη συμμετοχή της κρατικής εταιρείας και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το οποίο μάλιστα θεωρεί πως αποτελεί ευκαιρία ενίσχυσης του ελληνικού στοιχείου στην περιοχή.

Το έργο της Ιερουσαλήμ δεν είναι το μοναδικό που θα διεκδικήσει η ΣΤΑΣΥ στο Ισραήλ. Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, η εταιρεία συμμετέχει σε κοινοπρακτικό σχήμα μαζί με ισραηλινούς και κινεζικούς ομίλους για την κατασκευή και συντήρηση 2 νέων γραμμών στον ελαφρύ αστικό σιδηρόδρομο (Light Rail Track) του Τελ Αβίβ.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ και πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος. Η ΣΤΑΣΥ θα διεκδικήσει τη λειτουργία και τη συντήρηση των νέων γραμμών ως πάροχος υπηρεσιών. Η πρωτοβουλία της εταιρείας και για το έργο αυτό είναι σε γνώση του Μεγάρου Μαξίμου και του υπουργείου Εξωτερικών.

ΣΧΕΤΙΚΑ