Skip to main content

Η σήραγγα προς Σαλαμίνα και η «μάχη» των κατασκευαστών

Η σήραγγα προς Σαλαμίνα και η «μάχη» των κατασκευαστών

Έτοιμοι να «κονταροχτυπηθούν» σε έναν ακόμα διαγωνισμό εμφανίζονται οι κατασκευαστικοί όμιλοι ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΜΕΤΚΑ, καθώς θα βρεθούν σύντομα αντιμέτωποι στο πλαίσιο του έργου παραχώρησης της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος.

Πρόκειται για ένα από τα έργα που «ωριμάζει» σταδιακά από το 2014 και μετά και αφορά στην δημιουργία μιας υποθαλλάσιας σήραγγας διέλευσης οχημάτων, με την οποία θα επιταχυνθεί η σύνδεση μεταξύ του ομώνυμου νησιού του Αργοσαρωνικού και της ενδοχώρας, ενώ είναι και από τα πρώτα που εντάχθηκαν στο περίφημο πακέτο Γιουνκέρ.

Αν συνεκτιμηθεί δε ότι η εν λόγω γραμμή συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε πιο πολυσύχναστων σε όλην την Ευρώπη (σε ημερήσια βάση), είναι προφανές ότι το ενδιαφέρον αναμένεται μεγάλο, καθώς εκτός από το σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο των περίπου 350 εκατ. ευρώ, σημαντικές αναμένονται και οι χρηματοοικονομικές ροές σε βάθος χρόνου, από την εκμετάλλευση της σήραγγας. 

Η σύνδεση του Περάματος με τα Παλούκια Σαλαμίνας γίνεται σήμερα με φεριμπότ. Υπολογίζεται ότι τη διαδρομή κάνουν ετησίως περί τα 4 εκατ. Ι.Χ. και 11 εκατ. επιβάτες. Το αρχικό σχέδιο περιελάμβανε την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλμ. με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό μήκος έργου περί τα 3 χλμ.) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάματος μέχρι τoν κόμβο Παλουκίων, καθώς ενδεχομένως και των οδικών τμημάτων παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περίπου 14,5 χλμ.

Η σήραγγα θα ξεκινά από την περιοχή του Περάματος κοντά στην περιοχή του κολυμβητηρίου όπου θα δημιουργηθεί και ο σχετικός κόμβος και θα καταλήγει στη Σαλαμίνα ανάμεσα από το νησάκι του Αγίου Γεωργίου και την είσοδο του Ναυστάθμου (δεξιά από τα φέρυ). Για να υπάρξει καλύτερη διοχέτευση των οχημάτων θα διαπλατυνθεί ο υπάρχων άξονας εκεί και στη συνέχεια θα "κουμπώσει" με το υφιστάμενο δίκτυο του νησιού.

Το έργο έχει καθυστερήσει σημαντικά να προχωρήσει, καθώς προκρίθηκε η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου (όπως είχε συμβεί και με τα έργα των μεγάλων οδικών αξόνων που ολοκληρώθηκαν στο τέλος του 2017), βάσει της οποίας οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν προτάσεις υλοποίησης, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Εν τέλει, αυτή η διαδικασία οδήγησε στην απόφαση της εκπόνησης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία και οδεύει προς ολοκλήρωση σε λίγες εβδομάδες. Μόλις αυτό συμβεί, θα πρέπει να εγκριθεί από την Περιφέρεια και το Υπουργείο Υποδομών κι εν συνεχεία να οριστεί ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, από τις οποίες θα προκύψει εν τέλει ο ανάδοχος. 

Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι είναι εφικτή η έναρξη των εργασιών πιθανώς κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020. Μέχρι τότε θα έχει ξεκαθαρίσει και το «θολό» τοπίο που έχει διαμορφωθεί εσχάτως στον κατασκευαστικό κλάδο, με τις διαδοχικές προσφυγές για τον αποκλεισμό από διαγωνισμούς, των ομίλων που ενεπλάκησαν στην υπόθεση του «καρτέλ» των εργολάβων και δη εκείνων που συμμετείχαν στην διαδικασία διευθέτησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την μείωση του προστίμου.

Με δεδομένο μάλιστα ότι οι εν λόγω εταιρείες είναι οι μεγαλύτερες της χώρας (Άκτωρ, ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Intrakat κτλ.), αντιλαμβάνεται κανείς το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δωρεάν από τις εταιρείες ένα στα τρία φάρμακα
Δωρεάν από τις εταιρείες ένα στα τρία φάρμακα
Οι επιχειρήσεις έχουν πληρώσει συνολικά 5,3 δισ. ευρώ για επιστροφές και εκπτώσεις. Μοχλός ανάπτυξης ο κλάδος με μεγάλες επενδύσεις στην έρευνα, σύμφωνα με νέα μελέτη του ΙΟΒΕ.
Δωρεάν από τις εταιρείες ένα στα τρία φάρμακα
Διακυβέρνηση... one man show στις ελληνικές εισηγμένες
Διακυβέρνηση... one man show στις ελληνικές εισηγμένες
Οι βασικοί μέτοχοι ελέγχουν ασφυκτικά και τη διοίκηση με χαμηλά επίπεδα διαφάνειας. Πολύ χαμηλές βαθμολογίες από τον οίκο ISS, «διασώζονται» μόνο οι Coca Cola, Όμιλος Μυτιληναίος και ΕΧΑΕ.
Διακυβέρνηση... one man show στις ελληνικές εισηγμένες
Συνεδριάζει το ΔΣ της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές
Συνεδριάζει το ΔΣ της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές
Σημειώνεται ότι η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ μετά τη σημερινή «βουτιά» διαμορφώνεται στα 367 εκατ. ευρώ ενώ οι ζημιές για τη χρήση του 2018 ανήλθαν στα 542 εκατ. ευρώ.
Συνεδριάζει το ΔΣ της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές
Η Intrakat σε αναζήτηση κερδών στα Βαλκάνια
Η Intrakat σε αναζήτηση κερδών στα Βαλκάνια
Η εταιρεία εστιάζει περισσότερο στις κατασκευές μετά τη σύμπραξη με τον Δ. Κούτρα. Αισιοδοξία και για την αναθέρμανση της κατασκευαστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα.
Η Intrakat σε αναζήτηση κερδών στα Βαλκάνια
Πελαγοδρομεί η ΔΕΗ, ατελείωτα προβλήματα
Πελαγοδρομεί η ΔΕΗ, ατελείωτα προβλήματα
Η μετοχή της εταιρίας σημείωσε «βουτιά» 11,75% οδηγώντας την χρηματιστηριακή αξία στα 367 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από τις ζημιές του 2018.
Πελαγοδρομεί η ΔΕΗ, ατελείωτα προβλήματα
Η ΔΕΗ, η Lansdowne και το... ντόμινο στις τράπεζες
Η ΔΕΗ, η Lansdowne και το... ντόμινο στις τράπεζες
Πώς η ακραία επιδείνωση των οικονομικών στοιχείων της ΔΕΗ επηρεάζει καταλυτικά και τον τραπεζικό τομέα. Τι έλεγε το fund που επιμένει σε θέσεις short σε ΔΕΗ και τράπεζες.
Η ΔΕΗ, η Lansdowne και το... ντόμινο στις τράπεζες