Κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές στη μάχη για το περιβάλλον

Economista
ECONOMISTA
Κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές στη μάχη για το περιβάλλον
Φώτο: Shutterstock

Ορισμένα από τα μεγαλύτερα «ονόματα» της ελληνικής και συνάμα παγκόσμιας ναυτιλίας, περιλαμβάνονται στην λίστα των 113 ναυτιλιακών εταιρειών που συνυπογράφουν μια από τις μεγαλύτερες πρωτοβουλίες για την εθελοντική συμβολή της ναυτιλίας στην μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Τσάκος, Λάτσης, Μαρτίνος, Νομικός, Βαφειάς, Προκοπίου, Γουλανδρής, Λασκαρίδης, Παππάς, Παληός, Κολλάκης, Τσαβλίρης, Φράγκου και Φωστηρόπουλος, συγκαταλέγονται μεταξύ εκείνων των εφοπλιστών που υποστηρίζουν σχετικό ψήφισμα, το οποίο πρόκειται να επιδοθεί στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), στο πλαίσιο των συζητήσεων για την συμβολή της ναυτιλίας στην μείωση των εκπομπών ρύπων, που είναι προγραμματισμένες για την προσεχή εβδομάδα.

Το εν λόγω ψήφισμα, το οποίο συνυπογράφει και σειρά περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως το Παγκόσμιο Ταμείο για την Φύση (WWF), αλλά και η Greenpeace, καλεί την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα στην ανάληψη μέτρων μείωσης της ταχύτητας πλοήγησης των πλοίων, ως ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα προς την κατεύθυνση της μείωσης των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με την πρόσφατη εμπειρία, όταν το οικονομικό κραχ του 2008 υποχρέωσε τον παγκόσμιο στόλο στην μείωση της ταχύτητας πλοήγησης, ως ένα από τα μέτρα περιορισμού του λειτουργικού κόστους των πλοίων, παρατηρήθηκε ταυτόχρονα και μια δραματική μείωση των εκπομπών ρύπων. Πρόκειται δηλαδή για ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα, που ταυτόχρονα έχει αποδειχθεί και στην πράξη. Ήδη, με την παγκόσμια ζήτηση να ανακάμπτει τα τελευταία χρόνια, τα πλοία έχουν επιταχύνει και πάλι, κάτι που σημαίνει ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να εξαλειφθούν τα περιβαλλοντικά οφέλη που προέκυψαν μέσω της μείωσης των ταχυτήτων πλεύσης.

Όσοι υπογράφουν την εν λόγω επιστολή (για την υιοθέτηση μέτρων υποχρεωτικής μείωσης των ταχυτήτων των πλοίων), υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για την ανάλογη συμβολή και του κλάδου της ποντοπόρου ναυτιλίας στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η πρόταση περιλαμβάνει την θέσπιση ανώτατων επιτρεπόμενων ταχυτήτων, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου και το μέγεθός του. Ειδικότερα, προτείνεται η θέσπιση ανώτατων μέσων ετήσιων ταχυτήτων για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ανώτατων απόλυτων επιτρεπόμενων ταχυτήτων για όλα τα υπόλοιπα πλοία, λαμβάνοντας υπόψη και τις ελάχιστες απαιτούμενες ταχύτητες. Μάλιστα, οι υπογράφοντες ζητούν την όσο το δυνατόν ταχύτερη εφαρμογή του μέτρου αυτού και την υποχρέωση συμμόρφωσης τόσο από τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές των πλοίων, όσο και από τους ναυλωτές.

Υπενθυμίζεται ότι με σχετική απόφαση του ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2018, η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα δεσμεύτηκε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά το ήμισυ μέχρι το 2050. Στις συζητήσεις της επόμενης εβδομάδας, αναμένεται να επιχειρηθεί η εξειδίκευση των απαιτούμενων μέτρων για την επίτευξη του παραπάνω στόχου.

ΣΧΕΤΙΚΑ