fbpxΓαλλία: Η οργή «φοράει» κίτρινα γιλέκα | Economistas.gr
Skip to main content

Γαλλία: Η οργή «φοράει» κίτρινα γιλέκα

Γαλλία: Η οργή «φοράει» κίτρινα γιλέκα
Στιγμιότυπο από τη διαμαρτυρία των Κίτρινων Γιλέκων στη Λιόν / Φωτό: AP Images

Τα Κίτρινα Γιλέκα του Νοέμβρη 2018 μοιάζουν να είναι φυσική συνέχεια των Κόκκινων Σκούφων του 2013, τότε που ο οικολογικός φόρος του Ολάντ ξεσήκωσε τους κατοίκους της Βρετάνης. Οι φόροι ανέκαθεν λειτουργούσαν «ενωτικά» για το γαλλικό λαό και η «φορολογική αμφισβήτηση» είναι μέρος της γαλλικής κουλτούρας, από τα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης.

Ο ιστορικός Gerard Noiriel στο βιβλίο του «Μια λαϊκή ιστορία της Γαλλίας» δείχνει πως οι Γάλλοι συσπειρώθηκαν όταν χρειάστηκε να αντισταθούν ενάντια σε έναν άδικο φόρο.

Αυτή τη φορά η οικολογική φορολογία πυροδότησε τη «μαύρη οργή» των Κίτρινων Γιλέκων.

«Ελλείψει καθαρών αρχών, η φορολογική μεταρρύθμιση δημιουργεί ομοφωνία εναντίον της» σχολίασε η Figaro.

Ο απολογισμός; Μια νεκρή, 400 τραυματίες εκ των οποίων οι 14 σοβαρά, 282 συλληφθέντες, περισσότεροι από 280.000 διαδηλωτές. Το διακύβευμα; «Πίσω από την κοινωνική έκρηξη, ο κίνδυνος του λαϊκισμού» όπως εύστοχα επεσήμανε η Liberation θίγοντας τη δυσκολία του Γάλλου Προέδρου να συμφιλιώσει το λαό με τις ελίτ.

Κι όμως ο Μακρόν παρά την κατακόρυφη πτώση της δημοτικότητας του δεν κάνει πίσω στη φορολόγηση των καυσίμων που συνδέεται με την περιβαλλοντική πολιτική της κυβέρνησης και στοχεύει στην οικολογική μετάβαση.

Το κίνημα των κίτρινων γιλέκων -που διαμαρτύρεται ενάντια στην αύξηση των φόρων επί των καυσίμων- έχει την υποστήριξη του 73% των Γάλλων, από αγροτικές περιοχές, λαϊκά, μικροαστικά και μεσοαστικά στρώματα που αισθάνονται εγκαταλελειμμένοι από το γαλλικό κράτος και είναι «εξαρτημένοι από το αυτοκίνητο» όπως σημείωσε ο ιστότοπος Mediapart.

Το Mediapart έθεσε επίσης μια σειρά καίριων ερωτημάτων «Καθοδόν μιας φορολογικής επανάστασης; Σύμφωνοι αλλά ποιας; Τι υπηρετεί όμως η φορολογική μεταρρύθμιση;». Στο σχετικό άρθρο θίγεται το σύνολο των μεταρρυθμίσεων Μακρόν, από τη μείωση των φόρων της μεσαίας τάξης μέχρι τη φορολόγηση των υδρογονανθράκων.

Δεν υπάρχουν ακόμα ξεκάθαρες απαντήσεις όσον αφορά στο ένα οι μεταρρυθμίσεις του Μακρόν βαθύνουν τις ανισότητες ή φέρουν την πολυπόθητη ανάπτυξη.

Προς το παρόν οι Γάλλοι βιώνουν την απώλεια της αγοραστικής τους δύναμης. Ποιο είναι λοιπόν τελικά αυτή τη στιγμή το πρόβλημα στη Γαλλία;

Δυο οικονομολόγοι, οι Βενσάν Μαρτινέ και Ζιλ Ροτιγιόν, υποστηρίζουν σε ένα άρθρο τους στη Monde πως το πρόβλημα στη Γαλλία δεν είναι οι φόροι αλλά η φτώχεια υπενθυμίζοντας πως όσοι εργαλειοποιούν τους φτωχούς δεν έχουν καμία σχέση με τη την ανέχεια.

Ποιοι κρύβονται πίσω από τα Κίτρινα Γιλέκα; Κάποιοι λένε τα λόμπι των πλουσίων. Θεωρίες συνωμοσίας; Το σίγουρο είναι πως η αγανάκτηση των Κίτρινων Γιλέκων εκφράζει το 30% των Γάλλων που «ζουν σε μια οικονομία ‘περιορισμένης κατανάλωσης’ από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου» όπως ανέφερε ο ιστότοπος Atlantico αναδεικνύοντας τη γαλλική μιζέρια, που είναι πλέον ορατή στη γαλλική κοινωνία.


 


 


 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια υπεραγορά με μόνο ελληνικά προϊόντα άνοιξε στη Γερμανία
Μια υπεραγορά με μόνο ελληνικά προϊόντα άνοιξε στη Γερμανία
Περισσότερα από 1.800 προϊόντα ελληνικής παραγωγής βρίσκονται στα ράφια του Griechischer Top Markt, του πρώτου σούπερ μάρκετ στη Γερμανία με προϊόντα αποκλειστικά από τη χώρα μας.
Μια υπεραγορά με μόνο ελληνικά προϊόντα άνοιξε στη Γερμανία
Εθνική Ασφαλιστική: Κέρδη προ φόρων 17,5 εκατ. το α' εξάμηνο
Εθνική Ασφαλιστική: Κέρδη προ φόρων 17,5 εκατ. το α' εξάμηνο
Ανοδικά κινήθηκε η παραγωγή της Εθνικής Ασφαλιστικής κατά το α’ εξάμηνο του 2020, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις στην εγχώρια οικονομία από την πανδημία.
Εθνική Ασφαλιστική: Κέρδη προ φόρων 17,5 εκατ. το α' εξάμηνο
Η MSC Cruises επανεκκινεί την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο
Η MSC Cruises επανεκκινεί την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο
Την επανεκκίνηση των κρουαζιέρων της από τις 22 Αυγούστου στη Μεσόγειο, με δύο από τα 17 κρουαζιερόπλοιά της, ανακοίνωσε η MSC Cruises, που επιλέγει τρία μεγάλα λιμάνια της Ελλάδας ως βασικούς προορισμούς.
Η MSC Cruises επανεκκινεί την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο
Folli Follie: Σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές
Folli Follie: Σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές
Την υπαγωγή της Folli Follie στο άρθρο 106α του Πτωχευτικού Κώδικα ενέκρινε το αρμόδιο δικαστήριο. Eξαιρέθηκαν από τα προληπτικά μέτρα οι εταιρείες χρηματοδοτικών μισθώσεων, το Δημόσιο και ο ΕΦΚΑ.
Folli Follie: Σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές
Εγκρίθηκε επένδυση 46 εκατ. για νέα μονάδα παραγωγής χαρτιού
Εγκρίθηκε επένδυση 46 εκατ. για νέα μονάδα παραγωγής χαρτιού
Επένδυση ύψους 46,1 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας παραγωγής χαρτιού στη Βοιωτία εγκρίθηκε σήμερα από την Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων που συνεδρίασε υπό την προεδρία του υπουργού Ανάπτυξης.
Εγκρίθηκε επένδυση 46 εκατ. για νέα μονάδα παραγωγής χαρτιού