Σπάει στα δύο η ΔΕΠΑ, σε ιδιώτες η εμπορία

Μέσα σε ένα μήνα από την ψήφιση του σχετικού σχεδίου νόμου από τη Βουλή θα πρέπει να ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός για την πώληση ποσοστού 50% και μίας μετοχής στην εταιρεία ΔΕΠΑ Εμπορίας, σύμφωνα με το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

Το νομοσχέδιο για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ σε 2 επιμέρους εταιρείες, στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών, θα ψηφιστεί με επείγουσες διαδικασίες έως το τέλος της εβδομάδας. Η πώληση ποσοστών της εταιρείας φυσικού αερίου σε ιδιώτες αποτελεί υποχρέωση του τρίτου προγράμματος.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένεται να προσελκύσει ενδιαφέρον από τους περισσότερους μεγάλους ιδιωτικούς ομίλους της αγοράς ενέργειας, δεδομένου πως για τα επόμενα έτη θα συνεχίσει να εισάγει περίπου τα 2/3 του φυσικού αερίου της χονδρικής αγοράς.

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία θα διατηρήσει τον έλεγχο των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει πως η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση ποσοστού 14% θα ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την εμπορία. Στην εταιρεία το Δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό 51%.

Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ενέργειας προβλέπει πως ο εταιρικός μετασχηματισμός της εταιρείας θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 3 μηνών από την ψήφιση του νόμου.

Οι ζημιές της ΔΕΠΑ θα παραμείνουν στην εταιρεία εμπορίας ενώ το ίδιο ισχύει και για τα χρέη προς την εταιρεία, όπως τα 120 εκατομμύρια ευρώ που χρωστάει η ELFE συμφερόντων Λαυρέντη Λαυρεντιάδη.

Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παραμείνουν, μεταξύ άλλων, οι εξής δραστηριότητες:

  • Εισαγωγή φυσικού αερίου στη χώρα.
  •  Εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Ανεφοδιασμός οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων πρατηρίων.
  • Οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την προμήθεια φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στον αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό LNG στην Αλεξανδρούπολη.

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών, προβλέπεται να παραμείνουν οι εξής δραστηριότητες:

  • Οι συμμετοχές στις εταιρείες διαχείρισης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας και της υπόλοιπης Ελλάδας.
  • Η κυριότητα επί των παγίων των δικτύων διανομής.
  • Η συμμετοχή στα διεθνή έργα, όπως η διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας που περιλαμβάνει τον αγωγό EastMed, και τον αγωγό IGB.
  • Δικαιώματα και υποχρεώσεις αναφορικά με τη μελλοντική συμμετοχή στο σχήμα που θα κατασκευάσουν και θα λειτουργήσουν το πλωτό terminal LNG στην Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι όμιλοι που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών δεν μπορούν να ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως ανέφερε στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Γιώργος Σταθάκης, δεν αποκλείεται στο νομοσχέδιο για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ να κατατεθεί τροπολογία και για την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Ο πρώτος διαγωνισμός που ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα απέβη άκαρπος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι περισσότεροι εργαζόμενοι επιθυμούν να απασχοληθούν στην εταιρεία υποδομών, δεδομένου πως θα παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο.

Το υπουργείο Ενέργειας επιχειρεί να αμβλύνει τις ανησυχίες των εργαζομένων, καθώς προβλέπεται πως το προσωπικό που θα απασχοληθεί στη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν μπορεί να απολυθεί για 3 χρόνια.

Μέσα σε 30 ημέρες από την ημέρα που θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο, το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΠΑ θα καθορίσει τους εργαζόμενους που θα μεταφερθούν στη ΔΕΠΑ Υποδομών.

Το σχέδιο νόμου δίνει το δικαίωμα στο προσωπικό της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της, να ενταχθεί σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου πριν την ολοκλήρωση της διάσπασης της εταιρείας. Οι όροι και οι προϋποθέσεις θα προσδιοριστούν με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ