Η μάχη των σούπερ μάρκετ για την πίτα των 9,4 δισ. ευρώ

Φωτο: Shutterstock

Με το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος να έχει ήδη ενεργοποιηθεί από τη Σκλαβενίτης, καλύπτοντας το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, το 2019 θα αποτελέσει, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, κρίσιμη χρονιά για το που τελικά θα κάτσει η «μπίλια» στην αγορά σουπερμάρκετ.

Με δεδομένο ότι το 2018 η κατανάλωση αυξήθηκε έστω και οριακά (2,2%) και η ίδια τάση αναμένεται να συνεχιστεί και στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς (σε περίπτωση που δεν υπάρξουν απρόβλεπτα γεγονότα που μπορεί να επιβραδύνουν την ζήτηση), οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου δίνουν μάχη για την διεκδίκηση μεγαλύτερου μέρους της πίτας των 9,4 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι ο συνολικός τζίρος της αγοράς.

Τα όπλα που ετοιμάζονται να ρίξουν στην αγορά οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι πολλά και αφορούν, τόσο εξαγορές μικρότερων αλυσίδων με στόχο την διεύρυνση του δικτύου τους, όσο και και το άνοιγμα νέων καταστημάτων, αλλά και την υιοθέτηση νέων σύγχρονων εφαρμογών (επιβράβευση, κάρτες καταναλωτή κλπ) σε συνδυασμό με μεγάλες -για μία ακόμη χρονιά - προσφορές στο ράφι.

Το μόνο βέβαιο, πάντως, το οποίο προκύπτει τόσο από τα στελέχη της αγοράς, όσο και από τις πρόσφατες μελέτες, είναι ότι ο κλάδος των σουπερμάρκετ οδηγείται σε περαιτέρω συγκέντρωση μέσω εξαγορών και συνενώσεων δυνάμεων, αφού η ελληνική αγορά, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, δεν μπορεί να αντέξει πολλές αλυσίδες.

Η τάση αυτή έχει αρχίσει να διαφαίνεται ξεκάθαρα τα τελευταία χρόνια, μετά το πέρασμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στον Σκλαβενίτη, την εξαγορά του Βερόπουλου από τα My Market αλλά και την πρόσφατη απόκτηση της Προμηθευτικής από την Μασούτης.

Tην πρώτη θέση στην αγορά σήμερα κατέχει η Σκλαβενίτης, η οποία κατόρθωσε να σπρώξει την ΑΒ Βασιλόπουλος στην δεύτερη θέση.

Η Σκλαβενίτης το 2018 έκλεισε με πωλήσεις 2,4 δισ. ευρώ έναντι 2,05 δισ. ευρώ που ήταν οι πωλήσεις του 2017.

Ο νέος Σκλαβενίτης εκτιμάται ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχει μερίδιο που θα προσεγγίζει το 25% με 35% θα είναι δηλαδή κατά περίπου 5% έως 10% υψηλότερο από τον δεύτερο πλέον ανταγωνιστή, ΑΒ Βασιλόπουλο.

Όμως η μάχη δεν έχει ακόμη κερδηθεί, λένε οι καλά γνωρίζοντες, αφού τα δεδομένα στον κλάδο των σουπερμάρκετ μπορούν να αλλάξουν και να υπάρξουν ανατροπές ανά πάσα στιγμή.

Άλλωστε, το να έχεις να διαχειριστείς ένα τριπλάσιο δίκτυο καταστημάτων (544 μετά την απόκτηση του Μαρινόπουλου) δεν είναι μία εύκολη υπόθεση.

Σημαντικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση θα παίξει ο Λάμπρος Παπασκοσμάς, το νέο στέλεχος της Σκλαβενίτης και επί 20ετία γενικός διευθυντής της P&G Ελλάδος.

Ο κ. Παπακοσμάς θα κληθεί να δώσει τον αέρα της πολυεθνικής στην Σκλαβενίτης εστιάζοντας στην περαιτέρω ανάπτυξη, στην ενίσχυση μεγεθών αλλά και την παροχή νέων σύγχρονων υπηρεσιών για τους καταναλωτές, ένα σημείο στο οποίο η αλυσίδα υστερεί έναντι των ανταγωνιστών της.

Μην ξεχνάμε άλλωστε πως η Σκλαβενίτης, ακόμη δεν έχει ιστοσελίδα, δεν διαφημίζει τις προσφορές (αν και αναγκάστηκε να το κάνει στην επαρχία προκειμένου να γίνει γνωστή) και φυσικά δεν έχει μπει ακόμη στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Όσον αφορά το δίκτυο της, από την 1η Μαρτίου του 2017 η αλυσίδα ανέλαβε πάνω από 320 καταστήματα (μαζί με αυτά που έκλεισαν ή πουλήθηκαν). Από αυτά, τα 198 καταστήματα έχουν ανακαινιστεί πλήρως κι έχουν επανέλθει σε κανονική λειτουργία. Συγχρόνως ενισχύθηκαν σημαντικά οι πρόσθετες υπηρεσίες των 33 hyper markets Σκλαβενίτης, με παιδότοπους, εστιατόρια, αρτοπωλεία και άλλες υπηρεσίες.

Μέσα στο 2019 έχει προγραμματιστεί να ανακαινιστούν 113 καταστήματα, ώστε στο τέλος του 2019 ολόκληρο το δίκτυο της Σκλαβενίτης να έχει αποκτήσει πλήρως την εικόνα και τα υψηλά στάνταρ που θέλει ο όμιλος. Το συνολικό κόστος των επενδύσεων ανακαίνισης θα υπερβεί τα 75 εκατ. ευρώ.

Βέβαιοι ότι θα κερδίσουν το στοίχημα της κατάκτησης της πρώτης θέσης, μέσα στην επόμενη τριετία εμφανίζεται η νέα διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Όπως άλλωστε ανέφερε προσφάτως ο νέος Brand President της αλυσίδας, Βασίλης Σταύρου, στόχος είναι η επαναφορά στις παραδοσιακές αρχές της αλυσίδας η οποία βασίστηκε πάνω στο σλόγκαν…«και του πουλιού το γάλα».

Φέτος η ΑΒ Βασιλόπουλος θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στα φρέσκα προϊόντα, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στο λανσάρισμα νέας σειράς έτοιμων γευμάτων καθώς και στην ενδυνάμωση της παρουσίας της στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Επίσης στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η εταιρεία θα λανσάρει την κάρτα πιστότητας και απευθύνεται προσωπικά στον πελάτη, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δώσει και στις προσφορές στο ράφι, επενδύοντας το ποσό των 200 εκατ. Ευρώ.

Η αλυσίδα εστιάζει στην οργανική της ανάπτυξη, έχοντας προγραμματίσει μέσα στο 2019 να ανοίξει 50 νέα καταστήματα, επενδύοντας το ποσό των 60 εκατ. Ευρώ.

Η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος, όμως είναι ανοιχτή και σε εξαγορές και, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, δεν θα πρέπει να αποκλείεται το ενδεχόμενο μέσα στους επόμενους μήνες να προχωρήσει στην εξαγορά «μιας υπολογίσιμης δύναμης του κλάδου των σουπερμάρκετ», όπως αναφέρει στο economistas.gr, στέλεχος της αγοράς, που δεν επιθυμεί να κατανομαστεί.

Τρία χρόνια έχουν περάσει από τότε που ανακοινώθηκε η εξαγορά της Βερόπουλος από τα My Market και η πορεία ενοποίησης κρίνεται ικανοποιητική.

Aπό το 2016 έως και το τέλος του 2018 η εταιρεία εγκαινίασε 18 νέα καταστήματα, 15 My market και 3 METRO Cash & Carry, ανακαίνισε περισσότερα από 120 σημεία πώλησης και ολοκλήρωσε τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ιδιόκτητων φορτηγών της, έτσι ώστε να πληρούν τις σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές της ΕΕ.

Όλα τα παραπάνω απαίτησαν σημαντικές επενδύσεις που ξεπέρασαν τα 150 εκατ. μέσα στην τριετία που πέρασε. Το 2018 οι ενοποιημένες πωλήσεις της METRO άγγιξαν το 1,2 δισ. με αύξηση περίπου 1,5% συγκριτικά με το 2017.

Για το 2019 αναμένεται όπως δήλωσε και προσφάτως ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Αριστοτέλης Παντελιάδης, αναμένεται να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο χονδρικό εμπόριο (Metro Cash & Carry) με την δημιουργία νέων καταστημάτων. Ήδη είναι έτοιμο ένα νέο κατάστημα cash & στη Ζάκυνθο, σύντομα αναμένεται να ανοίξει ένα νέο στα Φιλιατρά, ενώ εξετάζονται και άλλες περιοχές της Ελλάδας, κυρίως τουριστικές.

Σήμερα το μερίδιο των My Market ανέρχεται στο 10,5% και σταδιακά, όπως εκτιμούν τα στελέχη του, θα αυξάνεται.

Με την εξαγορά της Προμηθευτικής (η οποία αριθμεί 57 καταστήματα), η μέχρι πρώτινος βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σουπερμάρκετ, πραγματοποίησε την πολυπόθητη κάθοδό της στην Αθήνα.

Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο, αφού μπορεί στην Βόρεια Ελλάδα να θεωρείται leader της αγοράς, στην Αθήνα όμως έχει ισχυρούς αντιπάλους.

Ο σχεδιασμός της αλυσίδας για το 2019 περιλαμβάνει δέκα νέα καταστήματα τα οποία θα συμπληρώσουν και θα ενισχύσουν το υπόλοιπο δίκτυο. Στα πλάνα είναι και το άνοιγμα τριών με τεσσάρων καταστημάτων μεγάλου μεγέθους (Grand Μασούτης), πάνω από 2.000 τ.μ., αλλά και η δημιουργία ενός σημείου χονδρικής (Cash & Carry).

Στην Αθήνα, την ερχόμενη Δευτέρα 18 Μαρτίου η Μασούτης εγκανιάζει ένα νέο κατάστημα αυτή τη φορά στο Κολωνάκι, στην οδό Αμερικής 11, ενώ έχουν ήδη ανοίξει δύο ακόμη, στο Παλαιό Φάληρο και στη Λεωφόρο Βεΐκου.

Με τη νέα αυτή επένδυση η Μασούτης αριθμεί δίκτυο με 273 καταστήματα, εκ των οποίων 251 καταστήματα λιανικής και 22 καταστήματα χονδρικής Cash&Carry, ενώ στο στόχαστρο της εξακολουθούν να βρίσκονται μικρότερες αλυσίδες, προκειμένου να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της.

Να σημειωθεί ότι το 2018 ο τζίρος της Μασούτης διαμορφώθηκε στα 820 εκατ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ