Η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου και η αυξανόμενη αβεβαιότητα είναι εξαιρετικά πιθανό να κυριαρχήσουν στις ενεργειακές προοπτικές της Ευρώπης για τον προσεχή χειμώνα.
Αύξηση της μεταφορικής ικανότητας φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και αναζήτηση νέων πηγών προμήθειας φυσικού αερίου που θα τροφοδοτούν το έργο είναι τα επόμενα ορόσημα για την περαιτέρω ανάπτυξη του κάθετου διαδρόμου φυσικού αερίου που προωθούν οι διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς αλλά και κυβερνήσεις των χωρών της περιοχής.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ το Υπουργείο Οικονομίας έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG στη Βόρεια Θάλασσα να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε επομένως μέχρι τώρα;
Τη Δευτέρα 18 Νοεμβρίου, ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη υποδέχθηκε αντιπροσωπεία πρέσβεων και επιτετραμμένων από δέκα Αραβικές χώρες.
«Οι Έλληνες ποντάρουν σε πλοία μεταφοράς LNG», είναι ο τίτλος του άρθρου της Kölner Stadtanzeiger, στο οποίο σημειώνεται: «Οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν σήμερα το 31,3% της χωρητικότητας πετρελαιοφόρων στον κόσμο. Επικεντρώνονται όμως πλέον στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, εν συντομία LNG. Σύμφωνα με τον βρετανικό οίκο ναυτιλιακών ενημερώσεων Vesselsvalue, οι Έλληνες έχουν επενδύσει από το 2021 περίπου 18 δισεκατομμύρια ευρώ σε παραγγελίες τάνκερ μεταφοράς LNG. Οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν σήμερα σχεδόν το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας LNG και η τάση είναι ανοδική. Το 2023 παρήγγειλαν σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Κίνας 35 νέα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους έγιναν 24 παραγγελίες»
“Θα δούμε” ήταν η λακωνική απάντηση αρμόδιας πηγής, στο αν και πότε θα πρέπει να ανησυχούμε για την τιμή του φυσικού αερίου, ειδικά σε συνάρτηση με το πώς επηρεάζει την τιμή του ρεύματος.
Κι εκεί που όλοι είχαν στραμμένη την προσοχή τους στο πετρέλαιο και στο ενδεχόμενο να δούμε ένα νέο ράλι λόγω Μέσης Ανατολής, η έκπληξη ήρθε από το φυσικό αέριο.
Ο Κάθετος Διάδρομος φυσικού αερίου τοποθετεί την Ελλάδα -και την Ευρώπη ευρύτερα, «σε ηγετική θέση», τόνισε ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, με αρμοδιότητα τους ενεργειακούς πόρους, Τζέφρι Πάιατ.
Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 Τεραβατώρες (TWh) από 38,07 TWh στην αντίστοιχη περίοδο για το 2023.
Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου υποχώρησαν μετά την αναφορά ότι το Ισραήλ είναι πρόθυμο να αποφύγει να πλήξει πετρελαϊκούς και πυρηνικούς στόχους όταν θα προβεί σε αντίποινα κατά του Ιράν για μια πρόσφατη επίθεση.
Το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης δεν χρειάζεται πλέον το ρωσικό φυσικό αέριο. Ωστόσο, η λήξη της σύμβασης προμήθειας μέσω της Ουκρανίας στο τέλος του τρέχοντος έτους θα μπορούσε να αποδειχθεί δαπανηρή για την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.