fbpxΕπικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία 500.000 ανελκυστήρες | Economistas.gr
Skip to main content

Επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία 500.000 ανελκυστήρες

Επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία 500.000 ανελκυστήρες
Φωτο: Shutterstock

Επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία είναι περισσότεροι από 500.000 ανελκυστήρες, που είτε δεν έχουν δηλωθεί ποτέ από τους ιδιοκτήτες των κτηρίων στα οποία βρίσκονται, είτε δεν έχουν την απαραίτητη από το νόμο πιστοποίηση.

Τα στοιχεία των αρμόδιων φορέων είναι άκρως αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συντηρητών Ανελκυστήρων, Γιώργο Βλασόπουλο, το σύνολο των ανελκυστήρων στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 750.000. Από αυτούς, έχουν δηλωθεί στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας μόλις 130.000.

Οι υπόλοιποι δεν διαθέτουν πιστοποίηση, όπως ορίζει ευρωπαϊκή οδηγία του 1998 που ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία λίγα έτη αργότερα.

«Ένας ανελκυστήρας που δεν έχει περάσει περιοδικό έλεγχο και δεν έχει πιστοποιηθεί σύμφωνα με το νόμο, είναι σαν να κυκλοφορεί ένα αυτοκίνητο δίχως να έχει περάσει ΚΤΕΟ,», αναφέρει στο Economistas ο Γιάννης Δημητριάδης, διευθυντής στην ΕΒΕΤΑΜ που αποτελεί εταιρεία πιστοποίησης βιομηχανικών προϊόντων.  

Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανελκυστήρων δίχως πιστοποίηση οι οποίοι λειτουργούν σε νοσοκομεία.

Ενδεικτικό παράδειγμα το Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Αλεξάνδρα». Σύμφωνα με έλεγχο που πραγματοποίησε μεγάλη τεχνική εταιρεία στους ανελκυστήρες του νοσοκομείου, διαπίστωσε πως οι 8 από τους 13 δεν έχουν πιστοποίηση.

«Υπάρχουν ανελκυστήρες με παράκαμψη των ασφαλιστικών συστημάτων ασφαλείας στους πίνακες χειρισμού αλλά και σοβαρές ελλείψεις σε άλλα συστήματα, που καθιστούν τη λειτουργία τους επισφαλή» αναφέρει το πόρισμα του ελέγχου. 

Η τεχνική εταιρεία μάλιστα, που μειοδότησε σε διαγωνισμό για τη συντήρηση των ανελκυστήρων στο νοσοκομείο, αρνήθηκε το έργο καθώς η διοίκηση του «Αλεξάνδρα» δεν είχε τους αναγκαίους πόρους για την πιστοποίηση των ασανσέρ. Το ίδιο έπραξε και ο δεύτερος μειοδότης του διαγωνισμού.

Σε έλεγχο που πραγματοποίησε στο νοσοκομείο μία από τις αρμόδιες εταιρείες πιστοποίησης ανελκυστήρων, η TUV Hellas, διαπίστωσε σε ορισμένα ασανσέρ έως και 30 ελλείψεις.

Χαρακτηριστικό της τραγικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι ανελκυστήρες του νοσοκομείου, είναι πως για αρκετές εβδομάδες από τις αρχές Οκτωβρίου λειτουργούσαν με επάρκεια μόλις δύο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μεταφορά ασθενών και υλικών.

Σύμφωνα με τη διευθύντρια καρδιολόγο και πρόεδρο του σωματείου των εργαζομένων στο «Αλεξάνδρα», Σοφία Χατζίδου, αρκετές φορές ασθενείς εγκλωβίστηκαν μέσα στους ανελκυστήρες.

«Έχουν γίνει περισσότερες από 50 καταγγελίες από τις αρχές Οκτωβρίου έως σήμερα από ασθενείς για την κατάσταση των ασανσέρ» τονίζει η κυρία Χατζίδου.

«Για τις καταγγελίες γνωρίζει η διοίκηση του νοσοκομείου αλλά και το υπουργείο Υγείας, δεδομένου πως έχουν φθάσει μέχρι το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας», προσθέτει.

Η περίπτωση του «Αλεξάνδρα» δεν είναι η μοναδική. Πριν λίγες εβδομάδες ο ΕΦΚΑ δημοσίευσε διακήρυξη διαγωνισμού για τη συντήρηση των ανελκυστήρων σε 54 κτήρια.

Στην σελίδα 78 της διακήρυξης ο ΕΦΚΑ, ο οποίος έχει χιλιάδες κτήρια στην ιδιοκτησία του, ουσιαστικά παραδέχεται πως δεν έχει σαφή εικόνα πόσοι από τους ανελκυστήρες έχουν άδεια λειτουργίας.

«Σε περίπτωση που ο ανελκυστήρας δεν έχει καθόλου καταχωρηθεί ή δεν έχει παλαιά άδεια λειτουργίας και απαιτείται η σύνταξη φακέλου, τότε ο ΕΦΚΑ επιβαρύνεται και με το κόστος της εξάλειψης των παρατηρήσεων του φορέα», αναφέρει η διακήρυξη.

Σύμφωνα με το μηχανολόγο-μηχανικό, Γιώργο Καλλίνικο, η νομοθεσία ορίζει πως η λειτουργία όσων ανελκυστήρων δεν έχουν πιστοποίηση, πρέπει να διακόπτεται.

«Σε ανελκυστήρες που δεν έχουν πιστοποίηση μπορεί να μη λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας που τοποθετήθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής» τονίζει ο κος Καλλίνικος.

Η διάρκεια της πιστοποίησης εξαρτάται από τον τύπο του ανελκυστήρα. Οι συμβατικοί ελέγχονται κάθε τρία έτη συνήθως, ενώ οι ανελκυστήρες σε νοσοκομεία, λόγω αυξημένου φόρτου πρέπει να ελέγχονται και να πιστοποιούνται κάθε χρόνο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οργή για την παράνομη είσοδο σκαφών στη Μαρίνα Αλίμου
Οργή για την παράνομη είσοδο σκαφών στη Μαρίνα Αλίμου
Δύο περιστατικά παράνομου κατάπλου ιδιωτικών σκαφών αναψυχής στη μαρίνα Αλίμου, ενώ εν πλω με προορισμό ελληνικά λιμάνια βρίσκονται περίπου 30 νεότευκτα σκάφη.
Οργή για την παράνομη είσοδο σκαφών στη Μαρίνα Αλίμου
Σχέδια για αύξηση εισιτηρίου στην πλαζ Βουλιαγμένης-Ποιοι αντιδρούν
Σχέδια για αύξηση εισιτηρίου στην πλαζ Βουλιαγμένης-Ποιοι αντιδρούν
Η διοίκηση της ΕΤΑΔ προγραμματίζει την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου εισόδου. Οι αντιδράσεις του δήμου Βούλας – Βάρης - Βουλιαγμένης.
Σχέδια για αύξηση εισιτηρίου στην πλαζ Βουλιαγμένης-Ποιοι αντιδρούν
Εφαρμογές ιχνηλάτησης: «Πράσινο» από την ΕΕ για τη διαλειτουργικότητα
Εφαρμογές ιχνηλάτησης: «Πράσινο» από την ΕΕ για τη διαλειτουργικότητα
Με απόφαση της Κομισιόν, τα κράτη μέλη θα μπορούν να επικαιροποιούν τις εφαρμογές, ώστε να επιτρέπουν την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ εθνικών, αποκεντρωμένων εφαρμογών.
Εφαρμογές ιχνηλάτησης: «Πράσινο» από την ΕΕ για τη διαλειτουργικότητα