Πρόσθετα έσοδα 40 εκατ. φέρνει το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Φωτό: ΙΝΤΙΜΕ

Επιπλέον έσοδα που υπερβαίνουν τα 40 εκατ. ευρώ αναμένεται να φέρει στον όμιλο ΟΑΣΑ το ηλεκτρονικό εισιτήριο το 2018, παρά το γεγονός πως το μέτρο εφαρμόζεται αποσπασματικά από τον περασμένο Μάιο, κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς, και παρά την απουσία ελέγχων για τον περιορισμό των μετακινήσεων δίχως εισιτήριο.

Από τις 16 Μαΐου έως το πρώτο μισό του Δεκεμβρίου, τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων παρουσιάζουν αύξηση της τάξεως του 24,8% σε σχέση με το 2017, όταν ανήλθαν σε 169,5 εκατ. ευρώ.

Η εντυπωσιακή αυτή επίδοση μάλιστα έχει επιτευχθεί δίχως να έχουν εγκατασταθεί πύλες εισόδου εξόδου σε ορισμένους σταθμούς της γραμμής 1 (ΗΣΑΠ), στους σταθμούς του τραμ, αλλά και δίχως να υπάρχει αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου στα μέσα μεταφοράς και κυρίως στα λεωφορεία.

Τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου προσφέρουν ελπίδα πως θα σταματήσει η καθοδική πορεία των εσόδων στις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ (ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) που σημειώνεται τα τελευταία έτη.

Ο όμιλος κατέγραψε τη χειρότερη οικονομική του επίδοση το 2017, όταν ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε μόλις 173 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά περίπου 10 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2016, όταν διαμορφώθηκε σε 182,5 εκατ. ευρώ.

Η μείωση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη είναι ακόμα μεγαλύτερη, δεδομένου πως το 2015 ο κύκλος εργασιών έφθασε τα 201,5 εκατ. ευρώ, το 2014 τα 247,6 εκατ. και το 2013 τα 233 εκατ. ευρώ.

Εκτός από την απουσία ελέγχων και τις ελεύθερες μετακινήσεις που διέταξε ο υπουργός Υποδομών το καλοκαίρι του 2015, οι οποίες κόστισαν 10 εκατ. ευρώ, σημαντικό ρόλο στη μείωση των εσόδων έπαιξε και το μέτρο της δωρεάν μετακίνησης ανέργων τα τελευταία χρόνια.

Με το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου η καταγραφή των ανέργων μπορεί πλέον να γίνεται με ακρίβεια, γεγονός που θα επιτρέψει στον ΟΑΣΑ να διεκδικήσει αποζημίωση από το υπουργείο Εργασίας για τις υπηρεσίες που παρέχει. Οι άνεργοι που έχουν προμηθευτεί κάρτα ελεύθερων μετακινήσεων στα μέσα μεταφοράς έφθασαν τις αρχές Δεκεμβρίου τις 244.000.

Όπως τονίζουν πηγές με άριστη γνώση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τα επιπλέον έσοδα από την εφαρμογή του μέτρου το 2019 μπορεί να είναι τουλάχιστον διπλάσια. Για να συμβεί αυτό ωστόσο, δεν αρκεί η εφαρμογή του μέτρου όλο το έτος. Εξίσου σημαντική είναι η σύσταση σώματος ελεγκτών για όλα τα μέσα μεταφοράς και ειδικά για τα λεωφορεία, στα οποία η επικύρωση εισιτηρίου επαφίεται στη βούληση του επιβάτη.

Η βελτίωση των εσόδων των μέσων μαζικής μεταφοράς θα επιτρέψει στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών να πραγματοποιήσουν και επενδύσεις, οι οποίες αποτελούν επιτακτική ανάγκη.

Με κόστος που υπερβαίνει τα 70 εκατ. ευρώ, το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελεί το σημαντικότερο έργο στα μέσα μεταφοράς. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκούς πόρους αλλά και από τους φορολογούμενους.

Είναι ενδεικτικό πως το 2017 ο ΟΑΣΑ χρηματοδοτήθηκε από το Δημόσιο με 39,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ποσό ύψους 18 εκατομμυρίων ευρώ διατέθηκε για την κατασκευή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και 20,6 εκατ. ευρώ για αμοιβές αναφορικά με τη λειτουργία έργων ΣΔΙΤ, όπως το έργο της τηλεματικής. Επιπλέον, η ΣΤΑΣΥ και η ΟΣΥ έλαβαν 67 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Τα συνολικά έξοδα του ομίλου ΟΑΣΑ αυξήθηκαν κατά περίπου 18 εκατ. ευρώ το 2017 συγκριτικά με το 2016. Το 2017 ανήλθαν σε 411,6 εκατ. ευρώ, έναντι 393,1 εκατομμυρίων ευρώ το 2016. Ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του πλήρωσαν για αμοιβές, έξοδα και προβλέψεις προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων διοίκησης, 224,6 εκατ. ευρώ το 2017. Το ποσό αυτό ήταν κατά πέντε εκατ. μειωμένο το 2016, όταν ανήλθε σε 219,5 εκατ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ