fbpx«Βόμβα» στις επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά | Economistas.gr Skip to main content

«Βόμβα» στις επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά

«Βόμβα» στις επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά
Φωτο: Eurokinissi

Στον «αέρα» βρίσκονται επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που προβλέπονται στο master plan του ΟΛΠ, μετά από τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) του υπουργείου Πολιτισμού να κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος μεγάλο τμήμα της πόλης του Πειραιά.

Το ΚΑΣ κατέληξε στην απόφαση αυτή έπειτα από μαραθώνια συνεδρίαση κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώθηκαν συγκρούσεις μεταξύ της Γενικής Γραμματέως Πολιτισμού, Μαρίας Βλαζάκη και των εκπροσώπων του ΟΛΠ. Η συνεδρίαση ξεκίνησε το μεσημέρι της Τρίτης και ολοκληρώθηκε λίγα λεπτά πριν τα μεσάνυχτα.

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου το πρώτο, δεύτερο και μέρος του τρίτου δημοτικού διαμερίσματος Πειραιά πρέπει να κηρυχθούν χώροι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. 

Η απόφαση του ΚΑΣ έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στα στελέχη του ΟΛΠ και στον κινεζικό κολοσσό Cosco Shipping, ο οποίος αποτελεί το βασικό μέτοχο του Οργανισμού.  

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές η κήρυξη ως αρχαιολογικών χώρων πολλών περιοχών του Πειραιά, στις οποίες περιλαμβάνεται το λιμάνι της πόλης, το λιμάνι Ζέας και το Μικρολίμανο, θα προκαλέσει πολύμηνες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των επενδύσεων. Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως ακόμα και για τη μικρότερη εργασία που θα αφορά στην κατασκευή υποδομών κοντά σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, θα πρέπει να λαμβάνεται έγκριση από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.

Τα μέλη του ΚΑΣ συντάχθηκαν με την πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, γνωμοδοτώντας κατά της κατασκευής εμπορικού κέντρου στο terminal κρουαζιέρας που σχεδιάζει ο ΟΛΠ. Το σύνολο της επένδυσης για το νέο τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, ο οποίος θα έχει έκταση 40.000 τμ, ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια ευρώ.

Οι αρχαιολόγοι εξέφρασαν την έντονη ανησυχία τους για την κατασκευή ξενοδοχείου 5 αστέρων στο Πόρτο Λεόνε, προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως ανέφεραν στη μαραθώνια συνεδρίαση το ύψος του ξενοδοχείου θα πρέπει να είναι χαμηλότερο από 4 ορόφους και ο όγκος του μικρότερος.

Το ΚΑΣ ζήτησε να μην συνεχιστεί η λειτουργία των ναυπηγείων στην Κυνόσουρα Σαλαμίνας, δεδομένου πως λειτουργούν σε κηρυγμένη αρχαιολογική ζώνη. Οι εκπρόσωποι του ΟΛΠ διατύπωσαν το επιχείρημα πως ο Οργανισμός από τότε που ήταν υπό κρατικό έλεγχο έχει συνάψει σύμβαση για τη λειτουργία τους, η οποία λήγει το 2052.

Ένταση επικράτησε στη συνεδρίαση μεταξύ των εκπροσώπων του ΟΛΠ και της ΓΓ Πολιτισμού, Μαρίας Βλαζάκη, με αφορμή τη μετατροπή αποθήκης σιτηρών (Silo) στην πύλη Ε2 σε μουσείο εναλίων αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κ. Βλαζάκη ζήτησε από τον ΟΛΠ να χρηματοδοτήσει τη μετατροπή του Silo σε μουσείο. Οι εκπρόσωποι του Οργανισμού ωστόσο αρνήθηκαν, υποστηρίζοντας πως το εγχείρημα δεν προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης και πως θα κοστίσει περίπου 70 εκατομμύρια ευρώ. Η απάντηση προκάλεσε την αντίδραση της ΓΓ η οποία προέτρεψε τους εκπροσώπους του ΟΛΠ να επιστρέψουν το κτήριο στο Δημόσιο. Η απάντηση που εισέπραξε ήταν πως ο Οργανισμός θα εξετάσει θετικά το ενδεχόμενο σε περίπτωση που υπάρξει μετατροπή της σύμβασης παραχώρησης και μείωση του τιμήματος.

Σε ό,τι αφορά τα δημοτικά διαμερίσματα Πειραιά για τα οποία το ΚΑΣ δεν έχει γνωμοδοτήσει, το Συμβούλιο αποφάσισε να υπάρξει νέα συνεδρίαση στο μέλλον προκειμένου να εξεταστεί εάν είναι αναγκαίο να κηρυχθούν ως αρχαιολογικοί χώροι.

Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ δεν αποτελεί το μοναδικό εμπόδιο για την υλοποίηση των επενδύσεων που προγραμματίζει ο ΟΛΠ στον Πειραιά. Η επόμενη πρόκληση για τον Οργανισμό είναι η συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο θα πρέπει να υποβάλει εισηγήσεις στην υπουργό Πολιτισμού για την επένδυση στον παλιό σταθμό επιβατών του ΟΛΠ. Τα σχέδια της Cosco Shipping προβλέπουν την αναμόρφωση του κτηρίου της «Παγόδας», όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται, σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων και συνεδριακό κέντρο. Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 60 εκατομμύρια ευρώ.

Το master plan του ΟΛΠ περιλαμβάνει υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ έως το 2021. Η Cosco Shipping από τον Ιούλιο του 2016 έχει προσθέσει επιπλέον επενδύσεις 318 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες θεωρεί απαραίτητες για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά. Η υλοποίηση των επενδύσεων, σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Άγγελο Καρακώστα, θα οδηγήσει σε διπλασιασμό των θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν στενά τη διελκυστίνδα μεταξύ Cosco Shipping και Δημοσίου για την έγκριση των επενδύσεων του ΟΛΠ, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάσει ο τρόπος που θα αντιδράσει η κινεζική πλευρά εφεξής. Στο παρελθόν ο Κινέζος πρέσβης στην Ελλάδα δεν έχει διστάσει να μεταφέρει τη δυσαρέσκειά του στην κυβέρνηση και δεν αποκλείεται το ίδιο να συμβεί και τώρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπλόκο στις επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι
Μπλόκο στις επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι
Κέντρο logistics, κτίρια στάθμευσης, κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας και ξενοδοχείο περιλαμβάνεται στο πακέτο επενδύσεων που απορρίφθηκε.
Μπλόκο στις επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι
Με 20% «έτρεξαν» τα κέρδη της Cosco από τον Πειραιά
Με 20% «έτρεξαν» τα κέρδη της Cosco από τον Πειραιά
Ξεπέρασε τα 200 εκατ. ευρώ ο τζίρος από το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, κόντρα στους αντίθετους ανέμους του παγκόσμιου εμπορίου. Συνεχίζεται και φέτος η αύξηση στα διακινούμενο κοντέινερ με ρυθμό 25%.
Με 20% «έτρεξαν» τα κέρδη της Cosco από τον Πειραιά
Ο Πειραιάς «σημείο κλειδί» για την κινεζική επέκταση στην ΕΕ
Ο Πειραιάς «σημείο κλειδί» για την κινεζική επέκταση στην ΕΕ
Με την κίνηση αγαθών να έχει δεκαπλασιαστεί από το 2008, το λιμάνι του Πειραιά φέτος αναμένεται να αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην διείσδυση της Κίνας στην Ευρώπη.
Ο Πειραιάς «σημείο κλειδί» για την κινεζική επέκταση στην ΕΕ
Κυβερνητική στροφή για Cosco: «Πράσινο» σε 5 επενδύσεις
Κυβερνητική στροφή για Cosco: «Πράσινο» σε 5 επενδύσεις
Αποφάσεις σε έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου για απεμπλοκή του κέντρου logistics, δύο σταθμών πάρκινγκ, του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας και του 6άστερου ξενοδοχείου.
Κυβερνητική στροφή για Cosco: «Πράσινο» σε 5 επενδύσεις
Δικαστικό θρίλερ για το μεγαλύτερο έργο του ΟΛΠ
Δικαστικό θρίλερ για το μεγαλύτερο έργο του ΟΛΠ
Συζητήθηκε στο ΣτΕ προσφυγή των ΤΕΡΝΑ και ΑΒΑΞ. Ζητούν να ακυρωθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση του προβλήματα κρουαζιέρας. Κρίσιμη η απόφαση και για τα έργα του ΟΛΘ.
Δικαστικό θρίλερ για το μεγαλύτερο έργο του ΟΛΠ
Ξεκινάει η μεγαλύτερη επένδυση της Cosco - Αντιδρούν τοπικοί φορείς
Ξεκινάει η μεγαλύτερη επένδυση της Cosco - Αντιδρούν τοπικοί φορείς
Ανάδοχος του έργου έχει κηρυχθεί η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ. Αντιδρούν κάτοικοι της περιοχής, υποστηρίζοντας ότι ο ΟΛΠ δεν έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Ξεκινάει η μεγαλύτερη επένδυση της Cosco - Αντιδρούν τοπικοί φορείς