fbpxΤο νέο μοντέλο για έργα με ιδιωτικά κεφάλαια | Economistas.gr Skip to main content

Το νέο μοντέλο για έργα με ιδιωτικά κεφάλαια

Το νέο μοντέλο για έργα με ιδιωτικά κεφάλαια

Έργα συνολικής αξίας της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα με την μέθοδο των πληρωμών διαθεσιμότητας. Πρόκειται για έναν από τους τρόπους χρηματοδότησης που προσφέρει το «εργαλείο» των ΣΔΙΤ (Συμβάσεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα), που ήδη αποτελεί πόλο έλξης των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων. Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί. 

Ουσιαστικά, η μέθοδος αυτή συνδυάζει και χαρακτηριστικά των συμβάσεων παραχώρησης, προσφέροντας σταθερές ροές εσόδων στους αναδόχους κατασκευαστές. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι το 70% των οδικών έργων στην Ευρώπη κατασκευάζονται και λειτουργούν με τις πληρωμές διαθεσιμότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός ΣΔΙΤ για την κατασκευή του οδικού άξονα Καλαμάτας-Πύλου-Μεθώνης, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 200 – 250 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία που έχει προκριθεί προβλέπει την εξόφληση με την μέθοδο των πληρωμών διαθεσιμότητας. Μάλιστα, ήδη, το ενδιαφέρον συμμετοχής είναι μεγάλο, χάρις και στην εξασφαλισμένη χρηματοδοτική ροή, κάτι που σημαίνει σε ταχείες διαδικασίες ανάθεσης και συμβασιοποίησης. 

Θα πρόκειται για το δεύτερο έργο που προωθείται με τον τρόπο αυτό, καθώς ήδη έχει προηγηθεί το δεύτερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που θα συνδέει την Χερσόνησο με την Νεάπόλη. Το εν λόγω έργο προωθείται επίσης να κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας. Ο προϋπολογισμός του εν λόγω τμήματος, συνολικού μήκους 22 χιλιομέτρων υπολογίζεται σε 250 εκατ. ευρώ. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετείχαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η Shikun Binui Ltd. (Ισραηλινός όμιλος) και τέλος η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll. Όλοι οι συμμετέχοντες έχουν προκριθεί στο δεύτερο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, προκειμένου να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. 

Εφόσον, το σύστημα των πληρωμών διαθεσιμότητας κριθεί επιτυχημένο και αποδοτικό, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να υιοθετείται σε όλο και περισσότερες συμβάσεις δημοσίων έργων, καθώς είναι δεδομένο ότι τα έργα της νέας γενιάς θα απαιτήσουν εναλλακτικά μοντέλα χρηματοδότησης. Στην περίπτωση των ΣΔΙΤ υπάρχει και πρόσθετο δέλεαρ, καθώς μπορούν να υλοποιηθούν και μέσω του σχετικού πακέτου Γιουνκέρ, που επιχειρεί να κινητοποιήσει περισσότερα ιδιωτικά κεφάλαια για την προσέλκυση επενδύσεων στην ευρωπαϊκή οικονομία. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προεκλογικό πανηγύρι στον άξονα Πάτρα - Πύργος
Προεκλογικό πανηγύρι στον άξονα Πάτρα - Πύργος
Το υπουργείο Υποδομών στήνει... παρέλαση με μπουλντόζες, αλλά οι πραγματικές εργασίες έχουν ακόμη αρκετούς μήνες μέχρι να αρχίσουν. Ακόμη δεν έχει προσκομίσει εγγυητικές καλής εκτέλεσης ο όμιλος Καλογρίτσα.
Προεκλογικό πανηγύρι στον άξονα Πάτρα - Πύργος
Ένα βήμα πριν τον αποκλεισμό ο όμιλος Καλογρίτσα
Ένα βήμα πριν τον αποκλεισμό ο όμιλος Καλογρίτσα
Το σχήμα «Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών» δεν βρίσκει εγγυητικές επιστολές για δύο εργολαβίες του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, όπου έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος.
Ένα βήμα πριν τον αποκλεισμό ο όμιλος Καλογρίτσα
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου
Σε φάση υλοποίησης βρίσκονται επενδύσεις σε υποδομές με προϋπολογισμό μόλις 900 εκατομμυρίων ευρώ, την ώρα που η αξία των έργων που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016 – 2019 ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ.
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου