Ηλεκτρονικά διόδια: Ανησυχία τραπεζών για τη διαδικασία

Φωτο: Eurokinissi

Επιστολές στο υπουργείο Υποδομών με τις οποίες εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την έλλειψη πληροφόρησης σε ό,τι αφορά το νέο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων και τις επιπτώσεις που ενδέχεται να έχει στις συμβάσεις παραχώρησης των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων, έχουν στείλει οι τράπεζες που χρηματοδότησαν την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τράπεζες αποφάσισαν να στείλουν τις επιστολές στο τέλος Φεβρουαρίου αφού πρώτα ενημερώθηκαν από τις εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες με καθεστώς παραχώρησης για τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών.

Είχε προηγηθεί η αποστολή επιστολών στις αρχές του έτους και από τις εταιρείες παραχώρησης, οι οποίες επίσης έχουν εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων.

Στις επιστολές τους οι τράπεζες τονίζουν πως η εφαρμογή του νέου ανοιχτού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων θα αλλάξει τη διαδικασία είσπραξης εσόδων, τα οποία προορίζονται, κατά προτεραιότητα, για την εξυπηρέτηση του τραπεζικού δανεισμού.

Επισημαίνουν πως οι όποιες αλλαγές θα πρέπει να σχεδιαστούν προσεκτικά και να συμφωνηθούν από τους παραχωρησιούχους, τις τράπεζες και το Δημόσιο. Σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται να προκύψουν προβλήματα στην οικονομική ισορροπία των έργων.

Οι τράπεζες ζητούν από το υπουργείο Υποδομών λεπτομερή παρουσίαση του αντικειμένου του διαγωνισμού για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, το οποίο με προϋπολογισμό 400 εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα των επόμενων ετών.

Ζητούν επίσης στοιχεία για τις πιθανές επιπτώσεις στα έσοδα των οδικών αξόνων και κατ’ επέκταση στα δικαιώματα εξασφάλισης των τραπεζών. Στις επιστολές τους οι δανειστές έχουν καλέσει το Δημόσιο να καταθέσει προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα διασφαλίσει ότι οι πιθανές επιπτώσεις εξετάζονται επαρκώς.

Οι δεκάδες τράπεζες που έχουν χρηματοδοτήσει τους μεγάλους οδικούς άξονες τονίζουν στις επιστολές τους πως βασική τους προτεραιότητα αποτελεί η διασφάλιση αποδεκτού προφίλ κινδύνου στα έργα, ενώ αναφέρουν πως θα αναθέσουν στους συμβούλους τους την αξιολόγηση του νέου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, οι επιστολές προς το υπουργείο Υποδομών αναφέρουν πως οποιεσδήποτε αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων θα αποτελέσουν σημαντική τροποποίηση, η οποία απαιτεί την έγκριση όλων των εμπλεκόμενων μερών, της Βουλής και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Καλούν το Δημόσιο να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό διάλογο με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε ενέργεια.

Το υπουργείο Υποδομών δεν έχει απαντήσει ακόμα στα ερωτήματα των τραπεζών, την ώρα που ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια βρίσκεται στο τελικό του στάδιο. Προβάδισμα για το έργο έχει το σχήμα που αποτελείται από την ΑΚΤΩΡ, την Intrakat, την Intrasoft και την ιταλική Autostrade Tech. Το έργο διεκδικεί και κοινοπραξία που αποτελείται από τη Μυτιληναίος και τον όμιλο Nusz από την Ουγγαρία.

Η εκτίμηση της αγοράς είναι πως η συναίνεση των παραχωρησιούχων και των τραπεζών είναι απαραίτητη για να προχωρήσει το έργο, δεδομένου πως ο ανάδοχος δύσκολα θα αναλάβει την υλοποίησή του δίχως να έχουν επιλυθεί σημαντικοί νομικοί κίνδυνοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ