Βήμα σημειωτόν για την πώληση του 30% του αεροδρομίου

Φωτό: Eurokinissi

Σε χαμένη χρονιά για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων κινδυνεύει να εξελιχθεί το 2019 λόγω των πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η διαδικασία πώλησης ποσοστού 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ), η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο του 2019, πιθανότατα ακόμα και μετά τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών σύμφωνα με πληροφορίες.

Η έναρξη της διαδικασίας έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά δεδομένου πως η προετοιμασία από το ΤΑΙΠΕΔ για τη συναλλαγή έχει ξεκινήσει από το 2018. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του Ταμείου, η έναρξη υλοποίησης της πώλησης του 30% επρόκειτο να ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την παράταση κατά 20 έτη της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, η οποία ολοκληρώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο.

Την περίοδο αυτή είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις μεταξύ των μετόχων ενόψει της πώλησης του 30% της εταιρείας. Επί τάπητος έχουν τεθεί ζητήματα που αφορούν στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΑΑ και στα δικαιώματα μειοψηφίας του Δημοσίου, το οποίο μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα διατηρήσει ποσοστό 25% στην εταιρεία μέσω του Υπερταμείου.

Αξιόπιστες πηγές τονίζουν πως το καναδικό fund PSP Investments, το οποίο διατηρεί ποσοστό 40% στη ΔΑΑ, επιθυμεί να ξεκινήσει η διαδικασία το συντομότερο δυνατό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι Καναδοί επενδυτές, οι οποίο δείχνουν εντονότατο ενδιαφέρον για το 30%, αντιλαμβάνονται πως η διεξαγωγή πολλαπλών εκλογών θα καθυστερήσει τη διαδικασία πώλησης.

31 εκατομμύρια ευρώ αύξηση στα καθαρά κέρδη το 2018

Οι καθυστερήσεις στην έναρξη της διαδικασίας πώλησης, σημειώνονται σε μία χρονική συγκυρία ιδιαίτερα ευνοϊκή, λόγω των εντυπωσιακών επιδόσεων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Το 2018 τα λειτουργικά έσοδα της ΔΑΑ ανήλθαν σε 478,7 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένα κατά 45,2 εκατομμύρια σε σχέση με το 2017. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 41 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας τα 325,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους σημείωσαν αύξηση η οποία υπερβαίνει το 20%. Διαμορφώθηκαν σε 171 εκατομμύρια ευρώ έναντι 140 εκατομμυρίων το 2017.

Η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας συνεχίζει την ανοδική της πορεία για έκτη συνεχόμενη χρονιά, με την αύξηση τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2019 να ανέρχεται σε 8,5% σε σχέση με το 2018.

Πηγές με γνώση της αεροπορικής αγοράς εκτιμούν πως είναι πιθανό να υπάρξει διόρθωση στις εντυπωσιακές επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας, δεδομένου πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνεχιστούν οι αυτοί οι ρυθμοί ανόδου της επιβατικής κίνησης. Όπως τονίζουν, το αντίστοιχο ποσοστό σε δημοφιλή αεροδρόμια κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 2% έως 5%.

Σε ό,τι αφορά το τίμημα που θα προκύψει για το Δημόσιο από την πώληση του 30%, αποτελεί κοινή παραδοχή στην αγορά πως αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ ενός και 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ.

Το ζήτημα της μελλοντικής ανάπτυξης του αεροδρομίου της Αθήνας θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς παράγοντες που θα διαμορφώσουν το τελικό τίμημα για το 30% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΑΑ.

Σημαντικό ρόλο στο τίμημα που θα προσφέρουν οι υποψήφιοι επενδυτές θα παίξει επίσης η χρονική διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει το 2046, οι απαιτήσεις σε κόστος κεφαλαίου λόγω των επενδύσεων και το ύψος του κόστους συντήρησης. Το τελευταίο δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό ακόμα, δεδομένου πως το αεροδρόμιο της Αθήνας αποτελεί σχετικά πρόσφατο έργο.

ΣΧΕΤΙΚΑ