Ποιες ιδιωτικοποιήσεις θα «τρέξουν» μετά τις εκλογές

Φωτο: ΙΝΤΙΜΕ

Σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, οι περισσότερες των οποίων αποτελούν δεσμεύσεις της χώρας έναντι των θεσμών, θα κληθεί να υλοποιήσει η κυβέρνηση που θα προκύψει από την εκλογική αναμέτρηση στις 7 Ιουλίου.

Η επανεκκίνηση του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ θα αποτελέσει πρόκληση για την επόμενη κυβέρνηση, δεδομένου πως, με εξαίρεση τη μαρίνα Αλίμου, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος σε καμία ιδιωτικοποίηση το 2019, μετά και το ναυάγιο των ΕΛΠΕ.

Πηγές από τη ΝΔ τονίζουν ότι προτεραιότητα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι να επιταχύνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, εξετάζοντας την κάθε περίπτωση ξεχωριστά και λαμβάνοντας υπόψη δύο βασικά κριτήρια: το τίμημα, το οποίο θα πρέπει να είναι ικανοποιητικό, και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Οι ιδιωτικοποιήσεις ενέργειας

Οι πιο δύσκολες περιπτώσεις αφορούν στις αποκρατικοποιήσεις στον κλάδο της ενέργειας. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της ΔΕΠΑ, η ιδιωτικοποίηση της οποίας έχει ήδη ναυαγήσει μία φορά το 2013.

H έναρξη της διαδικασίας πώλησης ποσοστού 50% και μίας μετοχής στη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει ήδη καθυστερήσει, δεδομένου πως η νομοθετική παρέμβαση για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ σε δύο επιμέρους εταιρείες, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών, ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο.

Σε εκκρεμότητα παραμένει το ζήτημα της πρόσληψης περίπου 150 εργολαβικών εργαζομένων, ενώ εξίσου σημαντικό είναι να αποσαφηνιστούν οι προθέσεις του ομίλου των ΕΛΠΕ ο οποίος διατηρεί ποσοστό 35% στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αναμένεται να σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος έως ότου αναλάβει τα καθήκοντά της η νέα κυβέρνηση. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, για να προχωρήσει η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού της ΔΕΠΑ Εμπορίας, θα πρέπει πρώτα να αντικατασταθούν τα μέλη των ΕΛΠΕ από το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης, καθώς ο όμιλος των ΕΛΠΕ αναμένεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εταιρεία.

Σε εκκρεμότητα παραμένει και η κατάρτιση νέου business plan μετά τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, αν και δεν αποτελεί προαπαιτούμενο για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός, με το άνοιγμα του virtual data room για υποψήφιους επενδυτές.

Αποφάσεις από τη νέα κυβέρνηση θα πρέπει να ληφθούν και αναφορικά με το μέλλον των αποκρατικοποιήσεων που αφορούν στα ΕΛΠΕ και στην παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε σκοπό να ξεκινήσει τη διαδικασία για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στην πρώτη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη χώρα, περί τα τέλη του έτους. Οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις ωστόσο, ενισχύουν το σενάριο να μετατεθεί η έναρξη του διαγωνισμού για το επόμενο έτος.

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές η δημιουργία της πρώτης υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου έχει και εθνική σημασία σε ό,τι αφορά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Στα χαρτιά θα παραμείνει η επιθυμία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να ξεκινήσει το έργο της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης που θα γίνει στην Ευρώπη, παρά το γεγονός πως αρκετοί κορυφαίοι υπουργοί είχαν επανειλημμένως δεσμευθεί πως η εκκίνηση των έργων ήταν απλά θέμα χρόνου.

Την περασμένη Τρίτη συνεδρίασε στο υπουργείο Οικονομικών το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, στο οποίο συμμετέχουν οι Γενικοί Γραμματείς όλων των εμπλεκόμενων υπουργείων.

Βασικό θέμα συζήτησης αποτέλεσε, σύμφωνα με πληροφορίες, η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης η οποία αφορά στις χρήσεις γης και στη μελέτη για το μητροπολιτικό πάρκο.

Η διεξαγωγή εκλογών θα οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις σε σημαντικά projects, όπως οι παραχωρήσεις επιμέρους δράσεων σε περιφερειακά λιμάνια, στην πώληση ποσοστού 30% του μετοχικού κεφαλαίου της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, η οποία «σέρνεται» εδώ και περίπου τρία χρόνια.

Και στις τρεις περιπτώσεις έχουν σημειωθεί μεγάλες καθυστερήσεις. Είναι ενδεικτικό πως ο νόμος που άνοιγε το δρόμο για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, ωστόσο η διαγωνιστική διαδικασία δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Για να συμβεί αυτό θα πρέπει οι υπουργοί Οικονομικών και Ναυτιλίας να καθορίσουν με κοινή απόφαση το ανταποδοτικό τέλος υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5%.

Το τέλος μπορεί να υπερβαίνει το 5%, μόνο εφόσον τεκμηριώνεται αντικειμενικά ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού Λιμένος. Η διάταξη αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις, ενώ δεν αποκλείεται η ΝΔ να αναθεωρήσει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης των λιμένων, εάν κερδίσει τις εκλογές.

Οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, αναμένεται να ξεκινήσουν από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, ωστόσο είναι εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθούν εντός του 2019.

Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση της Εγνατίας Οδού, παρά το γεγονός πως έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές. Οι βασικές εκκρεμότητες αφορούν στην κατασκευή σταθμών διοδίων αλλά και στην έγκριση της νέας τιμολογιακής πολιτικής για τα διόδια από την Κομισιόν.

ΣΧΕΤΙΚΑ