Απάντηση στο Yπ. Μεταφορών για τον διαγωνισμό λεωφορείων

Φωτο: Eurokinissi

Για ανυπόστατα δημοσιεύματα κάνει λόγο το Yπουργείο Υποδομών, σε ό,τι αφορά την εξασφάλιση χρηματοδότησης του διαγωνισμού για την προμήθεια 750 νέων αστικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 461 εκατομμυρίων ευρώ.

Το υπουργείο ωστόσο δεν δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις για τα όσα αναφέρονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού, σύμφωνα με την οποία «δεν υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020».

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο, στο οποίο προΐσταται ο Χρήστος Σπίρτζης, δε γίνεται επίσης αναφορά στις αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων με τις οποίες εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση του διαγωνισμού.

Το economistas.gr έχει ζητήσει στοιχεία που αφορούν στην προέλευση της χρηματοδότησης. Συγκεκριμένα, ποιο είναι το ύψος των κονδυλίων που έχουν εξασφαλιστεί για το μεγάλο αυτό έργο από το ΕΣΠΑ, αλλά και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Το υπουργείο Υποδομών πάντως, αναφέρει στην ανακοίνωσή του πως η χρηματοδοτική συμβολή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δεν είναι εξασφαλισμένη, δεδομένου ότι η διαδικασία χρηματοδότησης είναι σε εξέλιξη.

«Μια απλή ανάγνωση της προκήρυξης θα αρκούσε για να διαπιστώσει κανείς, ότι έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημοπράτηση και υλοποίηση της προμήθειας», επισημαίνει το υπουργείο και συνεχίζει: «Ειδικότερα για την προμήθεια των λεωφορείων προβλέπεται συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2014-2020) στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σύμφωνα με την αναθεώρηση που πραγματοποιήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία χρηματοδότησης από την ΕτΕΠ.

Επίσης, ακριβώς λόγω της βαρύτητας και του ενδιαφέροντος που υπάρχει για την προμήθεια που θα συγχρηματοδοτηθεί από τα Ταμεία της ΕΕ, ζητήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η συνεργασία με τους Jaspers, προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία χρηματοδότησης. Στην κατεύθυνση αυτή αποστάλθηκαν για έλεγχο στην Αρμόδια Διαχειριστική Αρχή τα σχετικά Τεύχη Δημοπράτησης και μετά τη θετική τους αξιολόγηση προχωρήσαμε στο σχετικό διαγωνισμό.».

Για τον διαγωνισμό προμήθειας των λεωφορείων, το Υπουργείο «εκπόνησε Ειδικά Επιχειρησιακά Σχέδια για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, δεδομένου ότι δεν είχε γίνει καμία πρόβλεψη για την κάλυψη του συγκοινωνιακού Έργου από την προηγούμενη κυβέρνηση». Από την εκπόνηση τους «αφενός καταδείχτηκαν τα χρηματοοικονομικά στοιχεία στα οποία στηρίχθηκε η χρηματοδότηση τους, και αφετέρου, αναδείχτηκε η αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου δεδομένου ότι το 2020 θα αποσυρθούν 227 οχήματα (λόγω συμπλήρωσης 25ετίας που ορίζει ο νόμος) και άλλα 163 θα αποσυρθούν έως το 2023. Παράλληλα προσδιορίστηκε το μείγμα των θερμικών, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου».

Σύμφωνα με τις μελέτες, «η ανάγκη για ανανέωση του στόλου είναι προφανής, άμεση και απαιτητή για την ομαλή λειτουργία των δημοσίων συγκοινωνιών, και στηρίζεται σε στοιχεία, όσο κι αν θέλουν κάποιοι να την παρουσιάσουν ως πολιτική προεκλογική σκοπιμότητα», υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και καταλήγει:

«Ίσως κάποιοι επιθυμούν να μην πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός, με ότι αυτό θα σημαίνει στην καθημερινότητα των πολιτών και την ποιότητα της ζωής σε Αττική και Θεσσαλονίκη αλλά και στοχεύοντας στην εκποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Άλλωστε, είναι οι ίδιοι που το έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν: Έχουν απαξιώσει τις υποδομές των Αστικών Συγκοινωνιών σε Αττική και Θεσσαλονίκη τα προηγούμενα χρόνια και έχουν χρεώσει το Ελληνικό Δημόσιο με εκατομμύρια σε εκλεκτούς.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ανανέωση του ατόλου των λεωφορείων, για να αποκτήσουν οι πολίτες σύγχρονα μέσα μεταφοράς, φιλικά στο περιβάλλον, εξασφαλίζοντας μια μετάβαση σε μια κοινωνία χαμηλών ρύπων.».

ΣΧΕΤΙΚΑ