Skip to main content

Σπίρτζης... μαινόμενος εναντίον κατασκευαστικών

Σπίρτζης... μαινόμενος εναντίον κατασκευαστικών
Ο Χρ. Σπίρτζης. Φωτο: ΙΝΤΙΜΕ

Σφοδρή επίθεση, επιστρατεύοντας ασυνήθιστα σκληρούς χαρακτηρισμούς, εξαπέλυσε σε στελέχη των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων ο Χρήστος Σπίρτζης, με αφορμή τις παρατηρήσεις τους για την έλλειψη ώριμων έργων και για το ζήτημα των αυξήσεων στα διόδια της Αττικής Οδού.

Μιλώντας στο τρίτο συνέδριο υποδομών και μεταφορών ο υπουργός Υποδομών εμφανώς εκνευρισμένος κατηγόρησε τις εταιρείες Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ, οι οποίες είναι οι μέτοχοι της Αττικής Οδού, για πολιτική παρέμβαση που λαμβάνει χώρα προεκλογικά.

«Η υπόθεση της Αττικής Οδού αποτελεί απόδειξη πως κάποιοι προσπαθούν να παρέμβουν και πολιτικά και να κατοχυρώσουν τη λογική της αρπαχτής προεκλογικά», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών.

«Δε θα γίνουν ανεκτές τέτοιες πρακτικές από εδώ και πέρα, θα χοντρύνει πολύ, είναι μήνυμα αυτό» είπε ο κ. Σπίρτζης απευθυνόμενος σε στελέχη των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων, οι οποίοι τον παρακολουθούσαν εμβρόντητοι.

Πρόσθεσε πως οι αυξήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού ανακοινώθηκαν διότι η κυβέρνηση δεν ενέδωσε στις απαιτήσεις των τεχνικών εταιρειών την τελευταία τετραετία, παραλείποντας ωστόσο να αναφέρει πως μέχρι πρόσφατα ο ίδιος συμμετείχε σε διαπραγματεύσεις με τους μετόχους της Αττικής Οδού για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης κατά δύο έτη, έως το 2026.   

Ο κ. Σπίρτζης κλιμάκωσε την επίθεσή του όταν κατηγόρησε τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες (Άκτωρ, ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Intrakat και ΜΕΤΚΑ) ότι ευθύνονται για τις καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς έργων, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως η εικόνα που εκπέμπουν στο εξωτερικό δεν είναι ικανοποιητική.

ΝΔ: Παράλογες αυξήσεις διοδίων

Στο ίδιο συνέδριο μίλησε και ο τομεάρχης υποδομών της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος κατηγόρησε την κυβέρνηση για παραλογισμό και εμπαιγμό με αφορμή το ζήτημα της Αττικής Οδού.

«Από το κίνημα δεν πληρώνω, περάσαμε στο παραμύθι με τα ηλεκτρονικά διόδια για να φτάσουμε στις παράλογες αυξήσεις διοδίων», τόνισε ο κ. Καραμανλής ο οποίος πρόσθεσε πως πριν από ένα έτος η κυβέρνηση υποστήριζε πως διαπραγματεύεται τη μείωση του αντιτίμου των διοδίων.

Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας δεν παρέλειψε να στείλει και μήνυμα στους μετόχους της Αττικής Οδού υποστηρίζοντας πως οι ανακοινώσεις για τις επικείμενες αυξήσεις στα διόδια δε θα λειτουργήσουν ως μοχλός πίεσης για τις επόμενες κυβερνήσεις.

Πηγές από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης διατείνονται πως ακόμα και τα ανώτατα κλιμάκια της ιεραρχίας στην οδό Πειραιώς δεν είχαν την παραμικρή ενημέρωση για την πρόθεση της Αττικής Οδού να αυξήσει τα διόδια.

Απαντήσεις για το θέμα των διοδίων έδωσε ο αντιπρόεδρος της Αττικής Οδού και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Άβαξ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο οποίος ανέφερε πως επί 13 έτη η τιμή των διοδίων παρέμεινε σταθερή για κοινωνικούς λόγους.

Ο κ. Μιτζάλης πρόσθεσε πως η απόδοση των κεφαλαίων που επένδυσαν οι μέτοχοι της εταιρείας δεν υπερβαίνει το 8% τώρα, ενώ δύναται να φτάσει σε 11,6% βάσει της σύμβασης παραχώρησης.

Τα προβλήματα στα μεγάλα έργα

Σύμφωνα με τα στελέχη των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών, η εικόνα που επικρατεί σε ό,τι αφορά τη δημοπράτηση μεγάλων έργων εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά ζοφερή.

Ενδεικτικό είναι η αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της Άκτωρ, Αλέξανδρου Εξάρχου, ο οποίος υποστήριξε πως το μόνο ώριμο μεγάλο έργο αυτή τη στιγμή είναι η γραμμή 4 του μετρό.

Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το ετήσιο χρηματοδοτικό κενό στην κατασκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα σε σχέση με το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέρχεται σε 12,6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Το κενό δημιουργήθηκε τη δεκαετία 2009-2018 δεδομένου πως το ποσοστό του ΑΕΠ που επενδύεται ετησίως στις δημόσιες υποδομές μειώθηκε από το 3% στο 1,4%.

Ο κ. Περδικάρης έθιξε και το θέμα των μεγάλων καθυστερήσεων που σημειώνονται στην υλοποίηση επενδύσεων. Όπως τόνισε απαιτούνται κατά μέσο όρο 15 έτη για την υλοποίηση μίας επένδυσης στην Ελλάδα. Στη φάση του σχεδιασμού ενός έργου, ο μέσος όρος της καθυστέρησης ανέρχεται σε 20 μήνες και σε 28 μήνες στη φάση κατασκευής. 

Στο ακανθώδες ζήτημα του πολύ μικρού αριθμού νέων έργων που είναι υπό δημοπράτηση αναφέρθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Πέτρος Σουρέτης. Ο κ. Σουρέτης τόνισε πως είναι αναγκαίο να γίνουν βελτιώσεις στο νόμο 4412 που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων αλλά και να δοθούν νέα κίνητρα για την ενίσχυση της κατασκευαστικής δραστηριότητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δύο οι «μνηστήρες» για τα ηλεκτρονικά διόδια
Δύο οι «μνηστήρες» για τα ηλεκτρονικά διόδια
Βαθμολογήθηκαν οι τεχνικές προσφορές από τις κοινοπραξίες των ΑΚΤΩΡ και Μυτιληναίος, σύντομα θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και των οικονομικών. Πώς θα λειτουργήσει το νέο σύστημα για να χρεώνονται οι οδηγοί ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν.
Δύο οι «μνηστήρες» για τα ηλεκτρονικά διόδια
Τα μεγάλα έργα υποδομών των επομένων ετών
Τα μεγάλα έργα υποδομών των επομένων ετών
Έργα με προϋπολογισμός άνω των 5 δισ., όπως οι νέες γραμμές του μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, πρέπει να μπουν σε τροχιά υλοποίησης.
Τα μεγάλα έργα υποδομών των επομένων ετών
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Νέα δημοπράτηση ως ενιαίο έργο, καθώς θεωρείται ότι η κατασκευή του 70 χλμ. αυτοκινητόδρομου είναι εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα μέσω των οκτώ διαφορετικών εργολαβιών.
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Πρόθεση της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης έργων και μελετών από ιδιώτες, γεγονός που αναμένεται να ξεμπλοκάρει και μεγάλο αριθμό μικρότερων έργων.
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα
Στόχος είναι να ισχύσει ό,τι και στις περισσότερες χώρες στο εξωτερικό στις οποίες οι εταιρείες πληρώνουν τα πρόστιμα που τους επιβάλλονται και απαλλάσσονται από περαιτέρω κυρώσεις.
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα