Skip to main content

Το παρασκήνιο της αλλαγής του νόμου περί εργολαβιών

Το παρασκήνιο της αλλαγής του νόμου περί εργολαβιών
Φωτο: Shutterstock

Στην κατάργηση του νόμου για τη ρύθμιση εργολαβιών και υπεργολαβιών, για την οποία είχαν εκφράσει έντονο προβληματισμό πολλές επιχειρήσεις και εργοδοτικές ενώσεις, προχώρησε η κυβέρνηση με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και την ψηφιακή διακυβέρνηση, το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή το απόγευμα της Πέμπτης έπειτα από μία επεισοδιακή συνεδρίαση.

Ο νόμος που είχε ψηφιστεί πριν από περίπου ένα χρόνο από την προηγούμενη κυβέρνηση, προέβλεπε ότι οι επιχειρήσεις που αναθέτουν έργο σε εργολάβους είναι υπεύθυνες για την καταβολή των αποδοχών, ασφαλιστικών εισφορών και της αποζημίωσης απόλυσης στους εργαζόμενους που απασχολούνται στους εργολάβους, για χρονικό διάστημα έως και για 3 έτη από την έναρξη παροχής της υπηρεσίας.

Η ευθύνη μάλιστα της αναθέτουσας επιχείρησης δεν περιοριζόταν μόνο στους εργολάβους αλλά και στην περίπτωση που εκείνοι αναθέσουν το έργο ή τμήμα αυτού σε υπεργολάβους.

Η διάταξη αυτή είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ και του ΣΕΤΕ, οι οποίοι με κοινή επιστολή τον Ιούλιο του 2018 είχαν ζητήσει από την τότε υπουργό Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου, την απόσυρσή της.

Στην κοινή επιστολή τους οι τέσσερις εργοδοτικές ενώσεις τόνιζαν πως η διάταξη στρεβλώνει το επιχειρηματικό περιβάλλον, το οποίο επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος με αποτέλεσμα να είναι αποτρεπτικό σε ό,τι αφορά την προσέλκυση επενδύσεων.

Το κόστος των αμοιβών

Στελέχη της αγοράς υποστήριζαν ότι το κόστος για την τήρηση του νόμου ανερχόταν σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ετησίως, δεδομένου πως πέρα από το υψηλό διοικητικό βάρος, οι επιχειρήσεις ήταν αναγκασμένες να χρησιμοποιούν εργαζόμενους αποκλειστικά για να παρακολουθούν τα στοιχεία μισθωτών του εργολάβου και των υπεργολάβων.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ το μέσο ετήσιο κόστος για μία αναθέτουσα επιχείρηση μεσαίου μεγέθους, για την απασχόληση ενός μόνο εργαζόμενου για την εφαρμογή του νόμου έφτανε σε 8.400 ευρώ. Το ποσό αυτό αφορούσε μόνο στο κόστος των αμοιβών.

Ο νόμος είχε δημιουργήσει πρόβλημα σε πολλές κατασκευαστικές εταιρείες και σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των logistics, οι οποίες αναθέτουν κατά κόρον εργασίες σε εργολάβους και υπεργολάβους.

Ο ΣΕΒ είχε κάνει λόγο και για διακριτική μεταχείριση του Δημοσίου, διότι με τροπολογία είχαν εξαιρεθεί οι δημόσιες συμβάσεις από το πεδίο εφαρμογής του νόμου. Το υπουργείο Εργασίας από την πλευρά του είχε υποστηρίξει πως η επιβολή κανόνων στο καθεστώς εργολαβιών και υπεργολαβιών αποτελούσε επιτακτική ανάγκη για την προστασία και την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αττική Οδός: Νέα τροπή στο θέμα των αυξήσεων
Αττική Οδός: Νέα τροπή στο θέμα των αυξήσεων
Η κυβέρνηση δεν προτίθεται να κυρώσει την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία παγώνουν οι αυξήσεις. Συζητήσεις μεταξύ των μετόχων της Αττικής Οδού και του υπουργείου Υποδομών.
Αττική Οδός: Νέα τροπή στο θέμα των αυξήσεων
Επιταχύνονται οι διαδικασίες για το Ελληνικό
Επιταχύνονται οι διαδικασίες για το Ελληνικό
Τι προβλέπουν οι νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν χτες. Κρίσιμες οι αρμοδιότητες του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων. Έως τα τέλη Αυγούστου αναμένονται οι ΚΥΑ.
Επιταχύνονται οι διαδικασίες για το Ελληνικό
Ελληνικό: Πρώτη συνεδρίαση Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης
Ελληνικό: Πρώτη συνεδρίαση Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης
Η συνεδρίαση θα γίνει τη Δευτέρα. Το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης αποτελεί το πιο σημαντικό όργανο για την υλοποίηση της επένδυσης, δεδομένου πως παίζει βασικό ρόλο στη διευθέτηση εκκρεμοτήτων, όπως την έκδοση των ΚΥΑ. 
Ελληνικό: Πρώτη συνεδρίαση Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
Ο όμιλος έχει χρειαστεί τρεις φορές τους τελευταίους μήνες κρατική ενίσχυση ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να καταβληθεί η μισθοδοσία στο προσωπικό.
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Το δρόμο της υλοποίησης παίρνει μία από τις μεγαλύτερες τουριστικές επενδύσεις που θα υλοποιηθεί στο νότιο τμήμα της Ιθάκης, ύψους 650 εκατ. ευρώ, η οποία έχει κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας εδώ και αρκετά έτη.
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Τη διενέργεια μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια έως και 1.000 λεωφορείων για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών.
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη