Ανησυχία Κομισιόν για δημόσια έργα, ΟΑΣΘ, ΕΤΑΔ και ΟΑΚΑ

Φωτο: Shutterstock

Τον προβληματισμό των θεσμών για τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται στην υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής, καταγράφει η τέταρτη ενισχυμένη έκθεση εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί σύμφωνα με την έκθεση το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο οποίο δεν έχει γίνει σχεδόν κανένα έργο για την αναβάθμιση των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών.

Όπως αναφέρουν στο economistas καλά πληροφορημένες πηγές η ανησυχία των Ευρωπαίων δεν είναι αβάσιμη, δεδομένου ότι εδώ και περίπου 18 μήνες η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζει τη διενέργεια διαγωνισμού για την εκπόνηση μελέτης, η οποία αφορά στη σύνδεση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κατά τις ίδιες πηγές η διαδικασία εξελίσσεται με πολύ αργούς ρυθμούς και ενδέχεται να χρειαστεί πάνω από ένα έτος μέχρι να ολοκληρωθεί.

«Το λιμάνι έχει μεγάλες δυνατότητες σαν πύλη εμπορευμάτων στα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη και ενώ πρόσφατα ιδιωτικοποιήθηκε, η λειτουργία του υπονομεύεται από τις κακές ή ανύπαρκτες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις με την ενδοχώρα», αναφέρει η έκθεση.

Οι θεσμοί εμφανίζονται ανήσυχοι και για τις καθυστερήσεις στα δημόσια έργα, κάνοντας αναφορά στους διαγωνισμούς για τη γραμμή 4 του μετρό, τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, τον αυτοκινητόδρομο Άκτιο – Αμβρακία και την προμήθεια λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση αναφέρει ότι η εκπόνηση βιώσιμων σχεδίων για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας αποτελεί κατεπείγουσα ανάγκη, καθώς θα αποτελέσουν την αφετηρία για την προσέλκυση επενδύσεων.

Οι καθυστερήσεις μάλιστα στην ολοκλήρωση σημαντικών επενδύσεων αναμένεται να έχουν μεγάλο κόστος, σύμφωνα με τα όσα περιλαμβάνονται στην έκθεση για την περίπτωση του Θριασίου.

Η καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων του ΟΣΕ στην έκταση των περίπου 2.000 στρεμμάτων έχει λάβει απανωτές παρατάσεις, με αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για την ανάκτηση κονδυλίων.

Οι εγκαταστάσεις που έχουν κατασκευαστεί στο Θριάσιο έχουν χρηματοδοτηθεί με περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία της Κομισιόν, υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει διαγωνισμός για την εκμετάλλευση της υποδομής.

Σύμφωνα με την έκθεση η λειτουργία κέντρου logistics στην περιοχή θα μπορούσε να δώσει μεγάλη ώθηση στη διακίνηση σιδηροδρομικών εμπορευματικών φορτίων και στην ανταγωνιστικότητα της χώρας εν γένει.

Στην έκθεση γίνεται λεπτομερής αναφορά και στην κακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ΟΑΣΘ. Μετά την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης να κρατικοποιήσει την εταιρεία, ο αριθμός των λεωφορείων που λειτουργούν έχει μειωθεί σε μόλις 215 από 550.

Σύμφωνα με την έκθεση όλα τα λεωφορεία είναι άνω των 15 ετών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξιοπιστία τους, αλλά και για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι και η οικονομική κατάσταση του οργανισμού, δεδομένου ότι τα έσοδα ανήλθαν το 2019 σε μόλις 24 εκατομμύρια ευρώ, με το ύψος της κρατικής επιχορήγησης να φτάνει τα 44 εκατομμύρια. Το κόστος μισθοδοσίας αγγίζει τα 66 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα να είναι ελάχιστοι οι διαθέσιμοι πόροι για την προμήθεια ανταλλακτικών και καυσίμων.

Η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας εστιάζει και στις φτωχές επιδόσεις της ΕΤΑΔ, η οποία είναι η αρμόδια εταιρεία για την αξιοποίηση της κρατικής ακίνητης περιουσίας. Σύμφωνα με την έκθεση μάλιστα, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρουσιάζει η εταιρεία αποτελεί μία από τις βασικές προκλήσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).

Αν και το χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ περιλαμβάνει περισσότερα από 70.000 ακίνητα, η εταιρεία παράγει εισοδήματα από μόλις περίπου 1.000, δεδομένου πως μεγάλος αριθμός περιουσιακών στοιχείων είναι καταπατημένος ή σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορεί καν να εντοπιστεί.

Προβλήματα σημειώνονται και στη μεταβίβαση του OAKA στην ΕΕΣΥΠ, η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018. Σύμφωνα με την έκθεση των θεσμών, η ημερομηνία μεταβίβασης στο υπερταμείο αναμένεται να ξεκαθαρίσει τους πρώτους μήνες του 2021, δεδομένου ότι θα πρέπει πρώτα να ετοιμαστεί τεχνική μελέτη για τη διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού που θα αφορά στις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο στέγαστρο Καλατράβα.

Στο εμβληματικό έργο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, το οποίο κόστισε 130 εκατομμύρια ευρώ, δεν έχει γίνει ποτέ έλεγχος στατικότητας με αποτέλεσμα να υπάρχει ανησυχία για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Το υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει σε γραφείο συμβούλων μηχανικών την εκπόνηση μελέτης για την καταγραφή τυχόν προβλημάτων στο στέγαστρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ