fbpxΥδροπλάνα: Κίνδυνος να χαθεί και το καλοκαίρι του 2020 | Economistas.gr Skip to main content

Υδροπλάνα: Κίνδυνος να χαθεί και το καλοκαίρι του 2020

Υδροπλάνα: Κίνδυνος να χαθεί και το καλοκαίρι του 2020
Φωτο: Shutterstock

Στα χαρτιά ενδέχεται να μείνουν οι πτήσεις υδροπλάνων και την επόμενη τουριστική περίοδο, παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι το καλοκαίρι του 2020 θα τεθούν σε λειτουργία τα πρώτα υδατοδρόμια σε τουριστικές περιοχές.

Εδώ και αρκετούς μήνες η διαδικασία αδειοδότησης υδατοδρομίων έχει παγώσει, καθώς δεν έχει κατατεθεί ακόμα στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, το οποίο θα ορίζει το πλαίσιο λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή αναμένεται να ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες, δεδομένου ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης η οποία είχε διάρκεια 15 ημερών.

Τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας ξεκίνησαν να επεξεργάζονται το νέο νομοθετικό πλαίσιο τον περασμένο Αύγουστο, προκειμένου να κάνουν αλλαγές στον προηγούμενο νόμο ο οποίος ψηφίστηκε το 2018 και να προσφέρουν περισσότερα κίνητρα σε ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο σε σχέση με τον υφιστάμενο νόμο, είναι η δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου σε ιδιώτες και η δυνατότητα αδειοδότησης υδατοδρομίων, εκτός από λιμάνια και λίμνες, και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης, σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα και σε τουριστικούς λιμένες όπως μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών προβλέπει επίσης ότι για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από το υδατοδρόμιο η εταιρεία αεροσκαφών η οποία πραγματοποιεί τις πτήσεις, καταβάλλει τέλος υπέρ του Δημοσίου ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.

Όταν ψηφιστούν οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο θα υπάρχει η δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου και από τον ΟΛΠ, ο οποίος ελέγχεται από τον κινεζικό όμιλο Cosco Shipping.

Πηγές του ΟΛΠ τονίζουν ότι η λειτουργία υδατοδρομίου στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας δεν εντάσσεται προς το παρόν στα σχέδια του οργανισμού.

Προβληματισμός από το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)

Η νομοθετική πρωτοβουλία για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων έχει προκαλέσει προβληματισμό στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), όπως φαίνεται και από την ενεργή συμμετοχή του συνδέσμου στη δημόσια διαβούλευση.

Μεταξύ άλλων, ο ΣΕΕΝ, ο οποίος εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, πρότεινε να μην επιτρέπεται η λειτουργία υδατοδρομίων εάν οι συνθήκες που επικρατούν στα λιμάνια προορισμού δεν επιτρέπουν την προσθαλάσσωση των υδροπλάνων.

«Σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο είναι βέβαιο ότι οι προσθαλασσώσεις εντός λιμένων θα είναι πολύ τακτικές και προτείνουμε σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών να ακυρώνονται οι πτήσεις», αναφέρει ένα από τα σχόλια που υπέβαλε ο ΣΕΕΝ.

Σύμφωνα με πηγές του ΣΕΕΝ, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις εκτιμούν ότι οι πτήσεις υδροπλάνων θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των νησιών και δε τις θεωρούν ανταγωνιστική δραστηριότητα.

Εκτιμούν, ωστόσο, ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα πρέπει να είναι σαφείς προκειμένου η χωροθέτηση των υδατοδρομίων στα νησιά να μη γίνει σε σημεία τα οποία θα προκαλούν παρακώλυση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

«Στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων έχει σχεδόν καθημερινά ισχυρούς ανέμους που υπερβαίνουν τα 5 μποφόρ», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Η ίδια πηγή προσθέτει ότι «αυτό σημαίνει πως τα υδροπλάνα αναγκαστικά θα προσγειώνονται στα λιμάνια των νησιών αυτών, στα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει συνεχή κίνηση πλοίων».

Ο ΣΕΕΝ θεωρεί επίσης ότι για λόγους ίσης αντιμετώπισης οι εταιρείες υδροπλάνων θα πρέπει να θέσουν σε λειτουργία ηλεκτρονικά συστήματα κρατήσεων και καταγραφής των επιβατών, όπως ισχύει και στα ακτοπλοϊκά πλοία.

Παγωμένη η αδειοδοτική διαδικασία εδώ και μήνες

Η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να είναι βιώσιμες οι επενδύσεις που θα γίνουν σε υδροπλάνα.

Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν λάβει άδεια λειτουργίας. Πρόκειται για υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα, ενώ ο προγραμματισμός της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων για την αδειοδότηση πέντε ακόμα υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο έχει παγώσει εδώ και μήνες.

Στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και ο διαδικασία για την αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, παρά το γεγονός ότι η Περιφέρεια ξεκίνησε το σχετικό διαγωνισμό το Σεπτέμβριο του 2018.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επενδύσεις άνω των 300 εκατ. για υδροπλάνα
Επενδύσεις άνω των 300 εκατ. για υδροπλάνα
Έντονο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον. Περισσότερα από 20 υδατοδρόμια στο Ιόνιο, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα μπορεί να είναι λειτουργικά το καλοκαίρι του 2019.
Επενδύσεις άνω των 300 εκατ. για υδροπλάνα
Καθηλωμένα τα υδροπλάνα από τη γραφειοκρατία
Καθηλωμένα τα υδροπλάνα από τη γραφειοκρατία
Απελπιστική καθυστέρηση στη διαδικασία αδειοδότησης αεροδρομίων, ορατός ο κίνδυνος να μείνει χωρίς υδροπλάνα η Ελλάδα για μία ακόμα τουριστική περίοδο.
Καθηλωμένα τα υδροπλάνα από τη γραφειοκρατία
Πρωτοβουλία για ταχύτερη αδειοδότηση υδροπλάνων
Πρωτοβουλία για ταχύτερη αδειοδότηση υδροπλάνων
Το απόγευμα είναι προγραμματισμένη διυπουργική σύσκεψη για το θέμα, με τη συμμετοχή των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ναυτιλίας και του υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Πρωτοβουλία για ταχύτερη αδειοδότηση υδροπλάνων
Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση της Cosco στον Πειραιά
Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση της Cosco στον Πειραιά
Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ και της κατασκευαστικής εταιρείας ΤΕΚΑΛ. Οι προβλήτες που αποτελούν προτεραιότητες.
Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση της Cosco στον Πειραιά
Ελληνικό και αμερικανικό ενδιαφέρον για 3 περιφερειακά λιμάνια
Ελληνικό και αμερικανικό ενδιαφέρον για 3 περιφερειακά λιμάνια
Για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και του Βόλου, ενδιαφέρεται επενδυτικό σχήμα στο οποίο συμμετέχουν ελληνικές και αμερικανικές εταιρείες.
Ελληνικό και αμερικανικό ενδιαφέρον για 3 περιφερειακά λιμάνια
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό
Στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων, στην οποία τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσουν τα έργα για την υλοποίηση της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, υπάρχουν 915 κτήρια.
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό