Καθυστερούν οι αποκρατικοποιήσεις - Το νέο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ

Η Εγνατία Οδός / Φωτογραφία: Shutterstock

Οι καθυστερήσεις που έχουν προκύψει από την πανδημία του Covid 19 αποτυπώνονται στο αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εγκρίθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις εντοπίζονται στην αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που αφορούν σε υποδομές.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο διαγωνισμός για την πώληση του του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ), η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας. Από τον περασμένο Ιανουάριο, όταν το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε εννέα σχήματα για συμμετοχή στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος εκτός από την έγκριση των τευχών της δεύτερης φάσης της διαδικασίας.

Η υγειονομική κρίση έχει επηρεάσει και την εξέλιξη του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της πρώην αμερικανικής βάσης Ηρακλείου στην περιοχή Γούρνες. Σύμφωνα με το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, η διαγωνιστική διαδικασία είναι πιθανό να ξεκινήσει έως το τέλος του έτους.

Η έκταση των περίπου 350 στρεμμάτων, η οποία βρίσκεται σε απόσταση 16 χιλιομέτρων από το Ηράκλειο, 13 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και 20 χιλιομέτρων από το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, παραμένει σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητη από τον Ιούνιο του 1994 όταν παραδόθηκε στο Δημόσιο.

Στην περιοχή αναμένεται να δημιουργηθεί ένα μικρό Ελληνικό, με τα σχέδια αξιοποίησης του ακινήτου να προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη υποδομών μικτής χρήσης οι οποίες περιλαμβάνουν ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικά κέντρα, αθλητικές εγκαταστάσεις, μαρίνα και καζίνο.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα καταβάλλει προσπάθειες προκειμένου έως το τέλος του 2020 να ξεκινήσει ο διαγωνισμός και για την αξιοποίηση έκτασης 1.000 στρεμμάτων με κτιριακές, αθλητικές και υποστηρικτές εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου.

Από το σύνολο της έκτασης 590 στρέμματα θα διατεθούν προς αξιοποίηση με τη μέθοδο της μακροχρόνιας παραχώρησης. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί η βολιδοσκόπηση της αγοράς σε ό,τι αφορά τυχόν επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ σε εξέλιξη είναι και η προετοιμασία των τευχών του διαγωνισμού.

Το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, δεδομένου ότι η υφιστάμενη βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και δεν μπορεί να υπερβεί χρονικά το 2024.

Τους επόμενους μήνες το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου, το οποίο διατηρεί το δικαίωμα εμπορικής αξιοποίησης του οδικού άξονα με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων από το 2011, θα προχωρήσει στην πρόσληψη χρηματοοικονομικών, τεχνικών και νομικών συμβούλων.

Σε εξέλιξη είναι και η προετοιμασία για τη συνέχιση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ο οποίος εξελίσσεται μετ’ εμποδίων την τελευταία τετραετία. Σύμφωνα με τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, η αποστολή του αναθεωρημένου σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης στα υποψήφια σχήματα αποτελεί θέμα χρόνου, ενώ στις 11 Δεκεμβρίου εκπνέει η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή οικονομικών δεσμευτικών προσφορών.

Στις 2 Οκτωβρίου λήγει η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στους διαγωνισμούς για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67%) στους Οργανισμούς Λιμένος Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, αλλά και για την παραχώρηση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων στο λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Καβάλας.

Όπως αναφέρει το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του Ταμείου, υπό εξέταση είναι η δυνατότητα αξιοποίησης και ορισμένων από τους μικρούς λιμένες ή και μαρίνες του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.

ΣΧΕΤΙΚΑ