fbpxΣτοίχημα η εξυγίανση στα ΕΛΤΑ - Κρίσιμοι οι επόμενοι μήνες | Economistas.gr
Skip to main content

Στοίχημα η εξυγίανση στα ΕΛΤΑ - Κρίσιμοι οι επόμενοι μήνες

Στοίχημα η εξυγίανση στα ΕΛΤΑ - Κρίσιμοι οι επόμενοι μήνες
Φωτογραφία: Eurokinissi

Στο ποσό των 4,7 εκατομμυρίων ευρώ διαμορφώθηκε το μηνιαίο έλλειμμα του ομίλου ΕΛΤΑ το 2020, σημειώνοντας μείωση κατά 33% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος όταν ανήλθε σε 7,2 εκατομμύρια ευρώ το μήνα.

Σημαντικό ρόλο στη μείωση των μηνιαίων ελλειμμάτων έπαιξε η απόφαση της διοίκησης του ομίλου να περικόψει κατά 50%, σε 15.000 από 30.000 ευρώ, την αποζημίωση συνταξιοδότησης για κάθε εργαζόμενο.

Η αποζημίωση αποτελούσε σημαντική επιβάρυνση για την επιχείρηση, η οποία βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση τα τελευταία έτη, δεδομένου ότι περίπου 200 εργαζόμενοι από το σύνολο των 5.500 θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης κάθε χρόνο.

Το όφελος από την προσαρμογή της απόφασης αποζημίωσης αναμένεται να ανέλθει σε 60 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια, με την πραγματική ταμειακή ωφέλεια να εκτιμάται σε 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η αποζημίωση συνταξιοδότησης ύψους 30.000 ευρώ προβλεπόταν από την συλλογική σύμβαση εργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση αποφάσισε να την αλλάξει εφαρμόζοντας τις νομοθετικές διατάξεις που ισχύουν για τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ, σύμφωνα με τις οποίες η αποζημίωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.

Η εταιρεία έχει εξοικονομήσει και 15 εκατομμύρια ευρώ με την αποχώρηση περίπου 1.000 εργαζομένων οι οποίοι απασχολούνταν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και δεν αποτελούσαν μόνιμο τακτικό προσωπικό.

Παρά τα μεγάλα προβλήματα, για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν κέρδη ύψους 28 εκατομμυρίων ευρώ προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2019.

Το κόστος της πανδημίας για τα ΕΛΤΑ

Ωστόσο, το αποτέλεσμα του 2019 δεν αναμένεται να επαναληφθεί και το 2020 δεδομένου ότι ο όμιλος, ο οποίος εξακολουθεί να έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια 47 εκατομμυρίων ευρώ και πρόβλημα ρευστότητας, έχει υποστεί σοβαρό πλήγμα από την πανδημία.

Η απώλειες από την υγειονομική κρίση υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν από 70 εκατομμύρια έως 80 εκατομμύρια ευρώ το 2020, ενώ το μισθολογικό κόστος θα παραμείνει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα δεδομένου ότι ο μέσος όρος ηλικίας των μόνιμων τακτικών εργαζομένων ανέρχεται σε 57 έτη, με τις μηνιαίες αποδοχές των περισσότερων να υπερβαίνουν τα 3.000 ευρώ μεικτά.

Οι επόμενοι μήνες θα είναι εξαιρετικά κρίσιμοι για την επιβίωση των ΕΛΤΑ, καθώς αναμένεται να δρομολογηθεί πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για την αποχώρηση περίπου 2.000 υπαλλήλων με κόστος που θα ανέλθει μεταξύ 180 και 200 εκατομμυρίων ευρώ και με όφελος της τάξεως των 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου θα χρηματοδοτηθεί από την είσπραξη της αποζημίωσης που αφορά στην καθολική υπηρεσία. Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, οι οφειλές του Δημοσίου από την καθολική υπηρεσία από το 2013 ανέρχονται σε περίπου 190 εκατομμύρια ευρώ.

Μοντέλο της ΔΕΗ στα ΕΛΤΑ

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι αναμένεται να εφαρμοστεί το μοντέλο της ΔΕΗ και του ΟΤΕ σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, ωστόσο θα πρέπει να προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση.

Είναι πιθανό η νομοθετική πρωτοβουλία να δίνει τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να προχωρούν σε προσλήψεις με τους ίδιους κανόνες που ισχύουν για τον ιδιωτικό τομέα, όπως συνέβη και με τη ΔΕΗ, ενώ δεν αποκλείεται να προβλέπεται και μεγαλύτερη ευελιξία σε ό,τι αφορά τις προμήθειες που θα κάνει ο όμιλος.

Το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας προβλέπει και την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού. Από τις αρχές του 2018 οι μόνιμοι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ λαμβάνουν ξανά τους δύο αυτούς μισθούς, τους οποίους επέστρεφαν στην επιχείρηση από τον Ιούλιο του 2013 έως το τέλος του 2017.

Η περικοπή των δύο μισθών θα τεθεί από τη διοίκηση στις διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, οι οποίες ξεκίνησαν στις 15 Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση της επιχείρησης προβλέπει μείωση αποδοχών κατά 9,1% προκειμένου να μειωθεί το έλλειμμα και να προσεγγίσουν οι απολαβές τα επίπεδα της αγοράς.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ επεξεργάζεται και σχέδιο για την αναδιάρθρωση των συνολικά 1.300 καταστημάτων και σημείων εξυπηρέτησης σε όλη την Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν περίπου 500 από τα συνολικά 700 ιδιόκτητα καταστήματα του ομίλου με τη μορφή πρακτόρευσης, προκειμένου να μειωθεί το κόστος για την εταιρεία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΛΤΑ: Με κρατική βοήθεια θα πληρωθούν οι μισθοί
ΕΛΤΑ: Με κρατική βοήθεια θα πληρωθούν οι μισθοί
«Μετάγγιση» 15 εκατ. ευρώ από το υπ. Οικονομικών αναμένεται σήμερα. Στα 200 εκατ. ευρώ η ανάγκη χρηματοδότησης του σχεδίου εξυγίανσης.
ΕΛΤΑ: Με κρατική βοήθεια θα πληρωθούν οι μισθοί
Συμψηφισμός χρεών μεταξύ ΕΛΤΑ και ΔΕΗ
Συμψηφισμός χρεών μεταξύ ΕΛΤΑ και ΔΕΗ
Εγκρίθηκε από το Δ.Σ. της ΔΕΗ η διαδικασία συμψηφισμού για οφειλές οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ από λογαριασμούς της επιχείρησης που πληρώθηκαν μέσω των ΕΛΤΑ. 
Συμψηφισμός χρεών μεταξύ ΕΛΤΑ και ΔΕΗ
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
Ο όμιλος έχει χρειαστεί τρεις φορές τους τελευταίους μήνες κρατική ενίσχυση ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να καταβληθεί η μισθοδοσία στο προσωπικό.
Σχέδιο σωτηρίας των ΕΛΤΑ - Τα επόμενα βήματα
«Τρέχουν» για τη διάσωση των ΕΛΤΑ
«Τρέχουν» για τη διάσωση των ΕΛΤΑ
Πράσινο φως από το Μέγαρο Μαξίμου για τη διάσωση του ιστορικού ομίλου. Μέτρα για μείωση του προσωπικού κατά 2.500 και ψηφιακός μετασχηματισμός του ομίλου.
«Τρέχουν» για τη διάσωση των ΕΛΤΑ
Αδεια ταμεία στα ΕΛΤΑ-Τα διαθέσιμα επαρκούν για μισθούς μέχρι τον Ιούλιο
Αδεια ταμεία στα ΕΛΤΑ-Τα διαθέσιμα επαρκούν για μισθούς μέχρι τον Ιούλιο
Η δεινή θέση στην οποία βρίσκεται ο όμιλος ΕΛΤΑ εδώ και αρκετά έτη έχει επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο τους τελευταίους μήνες.
Αδεια ταμεία στα ΕΛΤΑ-Τα διαθέσιμα επαρκούν για μισθούς μέχρι τον Ιούλιο
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Σημαντική εξέλιξη στον διαγωνισμό για την κατασκευή των 15 νέων σταθμών με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ, οι οποίοι θα αποτελέσουν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό.
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό