fbpxΣτροφή των ΜμΕ στην τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν την κρίση της πανδημίας | Economistas.gr
Skip to main content

Στροφή των ΜμΕ στην τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν την κρίση της πανδημίας

Στροφή των ΜμΕ στην τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν την κρίση της πανδημίας
Shutterstock

Σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία τους αναγκάστηκαν να κάνουν οκτώ στις 10 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, με τις περισσότερες από αυτές να στρέφονται στη ψηφιακή τεχνολογία προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.

Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Cosmote, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2019 και τον ίδιο μήνα του 2020 με τη συμμετοχή 1.500 μικρομεσαίων επιχειρήσεων πανελλαδικά, τους τελευταίους μήνες σημειώθηκε αύξηση στη χρήση ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών, με το 70% των επιχειρήσεων να αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν αύξηση στις τηλεφωνικές παραγγελίες κατά 48%, στις διαδικτυακές πωλήσεις κατά 47% και την τηλεργασία σε ποσοστό 50% το 2020 σε σχέση με το 2019.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η χρήση των ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops) αυξήθηκε σε ποσοστό 17% το 2020 από 14% το 2019, ενώ το ίδιο συνέβη και με τις ψηφιακές καμπάνιες οι οποίες παρουσίασαν αύξηση σε ποσοστό 18% συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η αύξηση σε ό,τι αφορά τη χρήση εφαρμογών τηλεδιάσκεψης, η οποία ανήλθε σε 20%, των συστημάτων διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM) και των συστημάτων συνδεσιμότητας σε δίκτυο (IoT), η χρήση των οποίων αυξήθηκε από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις το 2020 κατά 26% και 70% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019.

Οι μισές ΜμΕ στα πρώτα στάδια ψηφιακής ανάπτυξης

Παρά τη βελτίωση στη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας τους τελευταίους μήνες, οι ερευνητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου διαπίστωσαν ότι το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκεται στα πρώτα στάδια ψηφιακής ανάπτυξης, με πολλές από αυτές να έχουν επιλέξει ερασιτεχνικές λύσεις λόγω έλλειψης πόρων.

Είναι ενδεικτικό ότι το 70% των ελληνικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων διαθέτει εταιρικό website, με μία στις τρεις να το έχει υλοποιήσει ερασιτεχνικά.

Μόλις το 17% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα, με σχεδόν τις μισές να δηλώνουν ότι κατέγραψαν σημαντική αύξηση στη χρήση του το 2020.

Το 36% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχουν υλοποιήσει ψηφιακές εκστρατείες προώθησης, ωστόσο μόλις το 17% έχει απευθυνθεί σε επαγγελματίες για το σκοπό αυτό.

Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM – Customer Relationship Management) για την ενίσχυση της ικανοποίησης των πελατών τους, ενώ αύξηση σημείωσε το 2020 η χρήση συστημάτων ERP (Enterprise Resource Planning) για τη διαχείριση όλων των λειτουργιών μίας εταιρείας, με το 43% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν αντίστοιχα συστήματα.

Από την έρευνα προκύπτει ότι ο συνδυασμός ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών είναι επωφελής για τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι εκείνες με ιστοσελίδα και ηλεκτρονικό κατάστημα έχουν 24% περισσότερα οφέλη στις πωλήσεις.

Σχεδόν μία στις πέντε (24%) επιχειρήσεις που συνδύασαν ηλεκτρονικό κατάστημα και ψηφιακές καμπάνιες διαχειρίστηκαν ευκολότερα τις σχέσεις τους με τους πελάτες σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, ενώ εκείνες που συνδύασαν συστήματα ERP και CRM είχαν κατά 19% καλύτερο έλεγχο των πόρων τους.

Η τεχνολογία - σύμμαχος των ΜμΕ

«Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων. Η μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή και η υιοθέτηση των κατάλληλων «έξυπνων» εργαλείων, είναι για τις επιχειρήσεις αυτές ζήτημα επιβίωσης, κάτι που φάνηκε ακόμη πιο ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης», ανέφερε ο Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής Εnterprise & Business Marketing & CRM του Ομίλου ΟΤΕ.

Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και διευθυντής του εργαστηρίου ELTRUN, Γιώργος Δουκίδης, τόνισε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid – 19.

«Είναι σαφές από τα ευρήματα της έρευνας, ότι η ψηφιακή ωριμότητα κάποιων ΜμΕ λειτούργησε ως ανάχωμα στις καταστροφικές συνέπειες της κρίσης. Οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία πριν την επέλαση του COVID-19, κατάφεραν να ανακάμψουν πιο εύκολα και σε μεγαλύτερο βαθμό», ανέφερε ο κ. Δουκίδης.

Σύμφωνα με το ΣΕΒ, οι μικρές επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν έως 10 εργαζόμενους και οι μικρομεσαίες με έως 50 άτομα προσωπικό, έχουν ξεχωριστή σημασία για την οικονομία δεδομένου ότι αντιπροσωπεύουν το 99% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων και το 78% των εργαζομένων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΤΕπ και ΤΕΑΕΠ: Πρόγραμμα χρηματοδότησης σε ΜμΕ
ΕΤΕπ και ΤΕΑΕΠ: Πρόγραμμα χρηματοδότησης σε ΜμΕ
Πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 100 εκατ. ευρώ για επιχειρήσεις σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία εγκαινίασαν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Ευξείνου Πόντου.
ΕΤΕπ και ΤΕΑΕΠ: Πρόγραμμα χρηματοδότησης σε ΜμΕ
Ερευνα: Οι ΜμΕ υφίστανται το μεγαλύτερο πλήγμα από το lockdown
Ερευνα: Οι ΜμΕ υφίστανται το μεγαλύτερο πλήγμα από το lockdown
Περίπου το 1/5 των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είπαν ότι κινδυνεύουν να κλείσουν μόνιμα εντός τριών μηνών, σύμφωνα με έρευνα του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου.
Ερευνα: Οι ΜμΕ υφίστανται το μεγαλύτερο πλήγμα από το lockdown
Έρευνα- σοκ δείχνει εικόνα κατάρρευσης των μικρομεσαίων
Έρευνα- σοκ δείχνει εικόνα κατάρρευσης των μικρομεσαίων
Στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζονται για νέο “πακέτο” μέτρων- Στρατιά 190.000 νέων ανέργων και νέα γενιά οφειλών στην εφορία η κληρονομιά της πανδημίας
Έρευνα- σοκ δείχνει εικόνα κατάρρευσης των μικρομεσαίων
Περιφέρεια: 200 εκατ. ευρώ στους μικρομεσαίους της Αττικής
Περιφέρεια: 200 εκατ. ευρώ στους μικρομεσαίους της Αττικής
Επιδοματικό πρόγραμμα ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, που απευθύνεται στοχευμένα στις πραγματικά πληττόμενες επιχειρήσεις της Αττικής, ανακοίνωσε κατά την επίσκεψή του στον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών ο Γ. Πατούλης.
Περιφέρεια: 200 εκατ. ευρώ στους μικρομεσαίους της Αττικής
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Σημαντική εξέλιξη στον διαγωνισμό για την κατασκευή των 15 νέων σταθμών με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ, οι οποίοι θα αποτελέσουν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό.
Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό