Το Facebook και... η στρατιά των χαμένων ανταγωνιστών του

Φωτό: AP Images

Πολλοί ήταν εκείνοι που, βλέποντας την επιτυχία του Facebook, είπαν "θα το κάνω και εγώ" και αναζήτησαν μία διαφορετική προσέγγιση, ώστε να πάρουν και αυτοί ένα μερίδιο στην πίτα των κοινωνικών δικτύων. Ωστόσο, σε αναμετρήσεις τύπου Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, δεν είναι πάντοτε εγγυημένο πως θα βγει νικητής ο πρώτος.

Ημερομηνία γέννησης: Νοέμβριος 2010
Μέγιστος αριθμός χρηστών: 4.000.000
Ημερομηνία θανάτου: 18 Οκτωβρίου 2018

Το Path.com ήταν μία φιλόδοξη προσπάθεια που ήθελε να μειώσει τον «θόρυβο» που αντιμετωπίζει κανείς σε ένα μεγάλο κοινωνικό δίκτυο του Facebook. Για τον σκοπό αυτό και αντί για το γενναίο -για τους περισσότερους- όριο των 5.000 φίλων με τους οποίους μπορεί κανείς να είναι συνδεδεμένος στο Facebook, το Path περιόριζε αυτό τον κύκλο αρχικά στα 50 και λίγο αργότερα στα 150 άτομα. Ο αριθμός δεν ήταν αυθαίρετος, έλεγαν εκπρόσωποι της εταιρείας, υποστηρίζοντας πως αυτός είναι, κατά μέσο όρο, ο πραγματικός αριθμός των γνωστών και φίλων που έχει κάποιος στην κανονική του ζωή. Μέσα από την εφαρμογή του Path μπορούσε κανείς να ανταλλάξει φωτογραφίες, να ανεβάσει δημοσιεύσεις και να συνομιλήσει με άλλους χρήστες.

Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2011 η εταιρεία είχε λάβει χρηματοδότηση ύψους 11 εκατ. δολαρίων από επενδυτικά σχήματα και, παράλληλα, απέρριψε πρόταση εξαγοράς ύψους 100 εκατ. δολαρίων από την Google. Η απόφαση αυτή μάλλον δεν ήταν σοφή, αφού στο τέλος του ίδιου έτους το Path είχε μόλις 300.000 χρήστες. Στα χρόνια που ακολούθησαν και μέχρι τον Ιανουάριο του 2014 είχε χρηματοδοτηθεί με 55 εκατ. δολάρια και είχε συνολικά 4 εκατ. χρήστες, κυρίως στην Ασία. Την ίδια περίοδο το Facebook είχε 1,3 δισ. χρήστες. Η συνέχεια ήταν αποθαρρυντική για το Path, που τον Μάιο του 2015 αγοράστηκε από την Kakao, που προσπάθησε να δώσει στην πλατφόρμα το φιλί της ζωής χωρίς όμως επιτυχία. Το Path κατέβασε τα ρολά τον περασμένο Οκτώβριο.

Ημερομηνία γέννησης: Νοέμβριος 2010
Μέγιστος αριθμός χρηστών: 1.000.000

Το Diaspora «γεννήθηκε» σχεδόν ταυτόχρονα με το Path, τον Νοέμβριο του 2010. Επιχείρησε να ανταγωνιστεί το Facebook προβάλλοντας μία αποκεντρωμένη δομή η οποία δεν ανήκει σε κανέναν. Η πλατφόρμα του Diaspora βασίζεται στο ομώνυμο λογισμικό το οποίο διανέμεται δωρεάν ως εφαρμογή ανοικτού κώδικα και όπως λένε οι δημιουργοί του, ούτε το δίκτυο ούτε το λογισμικό θα ανήκει ποτέ σε κάποια εταιρεία. Οι χρήστες βέβαια δεν είναι απαραίτητο να εγκαταστήσουν το λογισμικό αλλά μπορούν να δημιουργήσουν λογαριασμό με τον ίδιο τρόπο που μπορούν να το πράξουν στο Facebook ή το Twitter.

Επίσης, διατηρούν τον πλήρη έλεγχο όλων των δεδομένων που δημοσιεύουν στο δίκτυο χωρίς ασάφειες ή «ψιλά γράμματα». Ωστόσο η απουσία κεντρικού ελέγχου έχει γυρίσει μπούμερανγκ, καθώς το Diaspora χρησιμοποιήθηκε από τους ισλαμιστές του ISIS για τη διάδοση της προπαγάνδας, καθώς και από παιδόφιλους. Σχετικές καταγγελίες έχουν γίνει σε αρμόδιες υπηρεσίες των ΗΠΑ, που δεν αποκλείεται στο προσεχές διάστημα να λάβουν δραστικά μέτρα.

Ημερομηνία γέννησης: Μάρτιος 2014
Μέγιστος αριθμός χρηστών: 1.000.000

Το Ello ήταν άλλος ένας υποψήφιος Δαβίδ που δεν κατάφερε όμως να κατατροπώσει τον Γολιάθ του Facebook. Δημιουργήθηκε τονίζοντας πως δεν θα μεταβιβάζει τα προσωπικά στοιχεία των συνδρομητών σε τρίτους και πως δεν θα «τρέχει» διαφημίσεις στην πλατφόρμα.

Σταδιακά και κυρίως από το 2016 και μετά το Ello περιορίστηκε να φιλοξενεί καλλιτέχνες από διάφορους τομείς. Όπως φαίνεται το Ello θα συνεχίσει σε αυτό το μοτίβο αλλά έχει συνθηκολογήσει με την ιδέα ότι δεν θα μπορέσει ποτέ να καταβάλει το Facebook.

Ημερομηνία γέννησης: Ιούνιος 2011
Μέγιστος αριθμός χρηστών: 300.000.000
Ημερομηνία θανάτου: Απρίλιος 2019

Κάθε κίνηση της Google είναι φυσικό να στρέφει πάνω της τα βλέμματα του κόσμου και ενώ σε άλλους τομείς όπως η αναζήτηση ή το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο η εταιρεία τα πηγαίνει πολύ καλά, δεν ισχύει το ίδιο για τις απόπειρές της στα κοινωνικά δίκτυα. Το Google+ εμφανίστηκε από την Google ως το αντίπαλο δέος στο Facebook και αρχικά όλοι περίμεναν πως το δίκτυο του Mark Zuckerberg θα έβρισκε έναν άξιο αντίπαλο.

Οι εκτιμήσεις όμως διαψεύστηκαν. Το Google+ δεν κατάφερε να φτάσει ούτε στο μισό της εγκατεστημένης βάσης του Facebook, καθώς δεν κατόρθωσε να τραβήξει το ενδιαφέρον του κόσμου. Μετά από πολλές προσπάθειες ενίσχυσής του η Google ανακοίνωσε αρχικά πως θα «τραβήξει την πρίζα» από το κοινωνικό της δίκτυο τον Αύγουστο του 2019. Μεσολάβησε όμως η διαπίστωση πως τα προσωπικά δεδομένα τουλάχιστον 52 εκατ. χρηστών είχαν ενδεχομένως εκτεθεί μέσω τρίτων εφαρμογών και η εταιρεία επίσπευσε την «ευθανασία» για τον ερχόμενο Απρίλιο.

ΣΧΕΤΙΚΑ