Τα ρομπότ ανέλαβαν και delivery φαγητού

Φωτό: Shutterstock

Πώς θα σας φαινόταν να ανοίγατε την εξώπορτα για να παραλάβετε μια παραγγελία φαγητού και στη κατώφλι σας ένα μικρό ρομπότ να σας παρέδιδε το αγαπημένο σας μπέργκερ;

Η εικόνα δεν είναι σκηνή κάποιου φουτουριστικού κινηματογραφικού σεναρίου, αλλά... πραγματικότητα! Το food delivery περνά στα χέρια των ανθρωποειδών μηχανών που κινούνται και εργάζονται. Ένας στόλος ρομπότ ξεκίνησε να σερβίρει πίτσες Blaze, καφέδες Starbucks και γλυκίσματα από τα Dunkin Donuts στο campus του πανεπιστημίου George Mason.

Ποιοι είναι οι κανόνες για να κάνει ντελίβερι φαγητού ένα ρομπότ; Το Forbes έθεσε το ερώτημα και το απάντησε με τον εξής τρόπο: Τα ρομπότ που κατασκευάστηκαν από την Starship Technology είναι μικρά και χαριτωμένα και δεν απειλούν τους φοιτητές. Χρησιμοποιούν GPS και χάρτες για να εντοπίσουν την τοποθεσία και να παραδώσουν το φαγητό.

«Τα ρομπότ μας σχεδιάστηκαν για να είναι ευγενικά και είμαστε περήφανοι για το πόσο χαρούμενοι είναι οι πελάτες μας όταν παραλαμβάνουν την παραγγελία τους» διευκρινίζει η εταιρεία.

Ποιοι είναι λοιπόν οι τρεις απαράβατοι νόμοι ώστε τα ρομπότ να εξυπηρετούν με ασφάλεια τους πελάτες;

  1. Ένα ρομπότ δεν πρέπει να τραυματίσει ανθρώπινο πλάσμα.
  2. Το ρομπότ θα πρέπει να υπακούει τους ανθρώπους εκτός αν οι εντολές που του δίνουν έρχονται σε σύγκρουση με τον πρώτο νόμο. 
  3. Το ρομπότ θα πρέπει να προστατεύσει την ύπαρξη του αρκεί αυτό να μην συγκρούεται με τον πρώτο και τον δεύτερο νόμο.

Η Sodexo, η εταιρεία που συνεργάζεται με την Starship έτσι ώστε να εξελιχθούν οι αυτοματοποιημένες παραδόσεις κατ’ οίκον, επισημαίνει πως οι άνθρωποι είναι πάντα σημαντικοί και πως εργασίες όπως η προετοιμασία του φαγητού-πακέτο γίνονται αποκλειστικά από εργαζόμενους με σάρκα και οστά. Υπογραμμίζει δε, πως σε αρκετές θέσεις εργασίας δεν χωρά η αυτοματοποίηση.

«Πιστεύουμε πως η κοινωνική σχέση με αυτούς, στους οποίους μοιράζουμε γεύματα, δεν μπορεί να αντικατασταθεί . Πολλοί φοιτητές έχουν μακροχρόνιες σχέσεις με τους υπαλλήλους μας που τους φέρνουν φαγητό και τους βλέπουν σαν γονείς ή παππούδες»

Τι θα μπορούσε να πάει στραβά στην παράδοση φαγητού από τα ρομπότ; «Τα ρομπότ κινούνται αργά και δεν μπορούν να μπουν μέσα σε κτίρια. Δεν μπορούν να μεταφέρουν πολλά πράγματα. Έχουν περιορισμένο χώρο και δεν έχουν κινητό τηλέφωνο για να επικοινωνήσουν» αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα.

Πού βρίσκεται η λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει τη καλή από την κακή χρήση ενός ρομπότ όμως και πώς μπορεί να διασφαλιστεί μια θετική αλληλεπίδραση της τεχνητής νοημοσύνης στην ψυχολογία του ανθρώπου;

Δεν θα πρέπει να φτιάξουμε μηχανές που θα μας ξεπερνούν σε ευφυΐα, είχε επισημάνει ο γκουρού Μαξ Τεγκμαρκ, συγγραφέας του Life 3.0.

Επιπλέον, η καλή σχέση με τους πελάτες -δηλαδή η ανθρώπινη σχέση- είναι εξαιρετικά σημαντική και δεν πρέπει ποτέ να αντικατασταθεί, λένε οι ειδικοί. Είναι πλέον όμως ζήτημα χρόνου μέχρι να εμφανιστεί ένα ρομπότ στην πόρτα σας με ένα πακέτο από τα Amazon ή μια ζεστή πίτσα από τα Domino‘s, όπως γράφει ο συντάκτης του άρθρου Κρίστοφερ Έλιοτ, ιδρυτής μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που ενθαρρύνει τους καταναλωτές να λύσουν τα προβλήματά τους βοηθώντας όσους δεν μπορούν.

Με άλλα λόγια; Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη μέσα στη ζωή μας και θα πρέπει απλά να κάνουμε «καλή χρήση» της.

ΣΧΕΤΙΚΑ