Απόφαση- βόμβα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου  

Φωτογραφία: Shutterstock

Οι κόντρες ταξί- μισθωμένων οχημάτων ειδικά για την τουριστική “πίτα”, δεν είναι κάτι που αφορά μόνο στην Ελλάδα. Αυτήν τη φορά το θέμα έφεραν στο προσκήνιο οι περιορισμοί που έθεσε η Βαρκελώνη και η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου φέρνει τα πάνω- κάτω.

Oλα ξεκίνησαν με την προσφυγή της Prestige and Limousine S.L. (P&L), η οποία είναι κάτοχος αδειών εκμετάλλευσης μισθωμένων οχημάτων με οδηγό (ΜΟΟ) στη μητροπολιτική περιοχή της Βαρκελώνης (ΜΠΒ). Η P&L ζήτησε ενώπιον του ανώτερου δικαστηρίου της Καταλονίας, την ακύρωση της τοπικής ρύθμισης σχετικά με τις υπηρεσίες ΜΟΟ στο σύνολο της ΜΠΒ.

Η εν λόγω ρύθμιση αφενός υποχρέωνε τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη άδεια για την παροχή αστικών και υπεραστικών υπηρεσιών ΜΟΟ στην Ισπανία να λάβουν συμπληρωματική άδεια για την άσκηση της δραστηριότητας παροχής υπηρεσιών ΜΟΟ στη ΜΠΒ. Αφετέρου, η ρύθμιση αυτή περιόριζε τον αριθμό των αδειών παροχής υπηρεσιών ΜΟΟ στο 1/30 των αδειών παροχής υπηρεσιών ταξί που χορηγούνται για τη συγκεκριμένη αστική περιοχή.

Εκτός από την προσφυγή της P&L, άλλες 15 εταιρίες προσέβαλαν στην ισπανική δικαιοσύνη την επίμαχη ρύθμιση, υποστηρίζοντας ότι ο μοναδικός σκοπός της ήταν η παρεμπόδιση της δραστηριότητάς τους, με μοναδικό στόχο την προστασία των συμφερόντων του κλάδου των ταξί. Οι Ισπανοί δικαστές διέγνωσαν το πρόβλημα της αναντιστοιχίας της ρύθμισης με το κοινοτικό δίκαιο και έστειλαν συστημένη την υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η απόφαση ήταν καταπέλτης.

Η πρώτη διαπίστωση ήταν ότι τόσο η απαίτηση ειδικής συμπληρωματικής άδειας όσο και ο περιορισμός του αριθμού των αδειών συνιστούν περιορισμούς της άσκησης του δικαιώματος εγκατάστασης, καθόσον, αφενός, η απαίτηση ειδικής άδειας περιορίζει ουσιαστικά την πρόσβαση οποιουδήποτε νεοεισερχόμενου στην αγορά και, αφετέρου, ο περιορισμός του αριθμού των αδειών θέτει όριο στον αριθμό των παρόχων υπηρεσιών μισθωμένων οχημάτων, που είναι εγκατεστημένοι στη Βαρκελώνη. Το κρίσιμο ερώτημα που τέθηκε στη συνέχεια ήταν αν αυτοί οι περιορισμοί εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, δηλαδή αν είναι δικαιολογημένοι.

Πρώτη απάντηση- βόμβα: “Μολονότι οι σκοποί της ορθής διαχείρισης των μεταφορών, της κυκλοφορίας και του δημόσιου χώρου σε μια αστική περιοχή, καθώς και ο σκοπός της προστασίας του περιβάλλοντος μπορούν να αποτελέσουν επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, ο σκοπός διασφάλισης της οικονομικής βιωσιμότητας των υπηρεσιών ταξί είναι λόγος αμιγώς οικονομικής φύσεως ο οποίος δεν μπορεί να αποτελέσει επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος”

Δεύτερη απάντηση- βόμβα: “ο περιορισμός των αδειών παροχής υπηρεσιών μισθωμένων οχημάτων με οδηγό στο 1/30 των αδειών παροχής υπηρεσιών ταξί δεν φαίνεται κατάλληλος να διασφαλίσει την επίτευξη του σκοπού της ορθής διαχείρισης των μεταφορών, της κυκλοφορίας και του δημόσιου χώρου, καθώς και της προστασίας του περιβάλλοντος”.

Κρίσιμο είναι, επίσης, ότι δεν ανατράπηκαν ενώπιον του Δικαστηρίου τα προβληθέντα υπέρ των εταιρών επιχειρήματα, τα οποία καταδεικνύουν ότι οι υπηρεσίες αυτές ευνοούν, στην πραγματικότητα, την υλοποίηση των ως άνω σκοπών, ιδίως τη μείωση της χρήσης ιδιωτικών οχημάτων, την επίτευξη του στόχου της αποτελεσματικής και χωρίς αποκλεισμούς κινητικότητας, μέσω της ψηφιοποίησής τους και της ευελιξίας κατά την παροχή υπηρεσιών, καθώς και την παροχή των εν λόγω υπηρεσιών μέσω οχημάτων εναλλακτικών πηγών ενέργειας. Επίσης, δεν ανατράπηκαν τα επιχειρήματα σύμφωνα με τα οποία μπορούν να υιοθετηθούν λιγότερο επαχθή μέτρα για τον περιορισμό του ενδεχόμενου αντίκτυπου του στόλου των μισθωμένων οχημάτων στις μεταφορές, την κυκλοφορία και τον δημόσιο χώρο εντός της Βαρκελώνης, καθώς και για την επίτευξη του σκοπού προστασίας του περιβάλλοντος.

Πώς μπορεί να αφορά αυτή η απόφαση- βόμβα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου τα ελληνικά δρώμενα; Κατ’ αρχάς δημιουργεί δεδικασμένο για ανάλογους περιορισμούς, φυσικά όχι μόνο στη χώρα μας. Ειδικά, πάντως, όσον αφορά στην Ελλάδα, υπάρχουν προσφυγές ενώπιον της ελληνικής δικαιοσύνης, για την ακύρωση Υπουργικής Απόφασης, η οποία όπως επισημαίνει το money.tourism, υπογράφηκε μερικά 24ωρα πριν από τις εκλογές.

Τι αναφέρει η επίμαχη απόφαση 154785 του υπουργείου Μεταφορών, που αφορά στις συμβάσεις ολικής εκμίσθωσης επιβατηγών οχημάτων με οδηγό μέσω προκράτησης; “Με τον όρο προκράτηση νοείται ότι όλα τα στοιχεία της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό αναρτώνται υποχρεωτικώς με ευθύνη των εκμισθωτών ή σε περίπτωση διαμεσολάβησης και των φορέων διαμεσολάβησης, στο ειδικό Ψηφιακό Μητρώο τουλάχιστον δύο ώρες προ της ώρας έναρξης αυτής”. Όπως επισημαίνουν οι ενδιαφερόμενες εταιρίες, ο περιορισμός αυτός καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την άσκηση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων και την εξυπηρέτηση των τουριστών. Ο “πόλεμος” μόλις τώρα ξεκίνησε...

ΣΧΕΤΙΚΑ