Ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και εκλογές

NEWSROOM
Ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και εκλογές
Φωτο: Associated Press

Στο μικροσκόπιο έχει βάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση το Facebook, μετά από το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica. Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), ο έλεγχος της δημοφιλούς ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης γίνεται αυτήν την περίοδο ακόμη πιο στενός, καθώς, ενόψει και των εκλογών στην Ευρώπη, η προστασία των δεδομένων και η ασφάλεια των προσωπικών λογαριασμών και των πληροφοριών των χρηστών γίνονται ακόμη πιο απαραίτητες.

Στο πλαίσιο αυτό το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με σχετικό ψήφισμα του ζητά τη λήψη μιας σειράς μέτρων για την αποτροπή “χειραγώγησης των εκλογών” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσω του ψηφίσματος, οι ευρωβουλευτές ζητούν τον πλήρη έλεγχο του Facebook από τα όργανα της Ε.Ε., την επικαιροποίηση των εκλογικών νόμων, ώστε να αντικατοπτρίζουν τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα, καθώς και από τα κράτη - μέλη να διερευνήσουν ισχυρισμούς περί κατάχρησης του πολιτικού διαδικτυακού χώρου από ξένες δυνάμεις.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο ΣΕΠΕ, οι ευρωβουλευτές καλούν το Facebook να επιτρέψει στα όργανα της Ε.Ε. να διεξάγουν πλήρη έλεγχο για την αξιολόγηση της προστασίας των δεδομένων και της ασφάλειας των προσωπικών πληροφοριών των χρηστών μετά από το σκάνδαλο με τη διαρροή των δεδομένων 87 εκατ. χρηστών. Οι ευρωβουλευτές δηλώνουν ότι το Facebook όχι μόνο παραβίασε την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων πολιτών, “αλλά παραβιάζει και το δίκαιο της Ε.Ε.”, ενώ συστήνουν στην ιστοσελίδα να κάνει αλλαγές στην πλατφόρμα της, προκειμένου να συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων.

Για να αποφευχθεί η χειραγώγηση των εκλογών δια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι ευρωβουλευτές προτείνουν:

- Την εφαρμογή συμβατικών “off-line” εκλογικών εγγυήσεων στο Διαδίκτυο, όπως οι κανόνες σχετικά με τη διαφάνεια και τα όρια των δαπανών, ο σεβασμός των περιόδων σιωπής και η ίση μεταχείριση των υποψηφίων.

- Να καταστεί εύκολα αναγνωρίσιμη η πληρωμένη διαδικτυακή πολιτική διαφήμιση και ο φορέας πίσω από αυτήν.

- Απαγόρευση της χρήσης του προφίλ στο Facebook για εκλογικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της διαδικτυακής συμπεριφοράς, που μπορεί να αποκαλύψει πολιτικές προτιμήσεις.

- Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης θα πρέπει να προσδιορίζουν το περιεχόμενο που δημοσιεύουν, να επιταχύνουν τη διαδικασία αφαίρεσης ψευδών λογαριασμών και να συνεργάζονται με ανεξάρτητους ελεγκτές και ακαδημαϊκούς για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ