fbpxΤο Brexit κοστίζει 800 εκατ. λίρες την εβδομάδα | Economistas.gr Skip to main content

Το Brexit κοστίζει 800 εκατ. λίρες την εβδομάδα

Το Brexit κοστίζει 800 εκατ. λίρες την εβδομάδα
Φωτο: Shutterstock

Μετά από παλινωδίες και σειρά αδιεξόδων, η Βρετανία ζήτησε τελικά παράταση στο Brexit, η οποία συμφωνήθηκε κατά τη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών. Ωστόσο η καθυστέρηση δε σταματά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η βρετανική οικονομία, η οποία πλήττεται σημαντικά από την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ήδη από την επόμενη μέρα του δημοψηφίσματος τον Ιούνιο του 2016, η στερλίνα έχει υποχωρήσει σημαντικά, ενώ η αβεβαιότητα πλήττει τα τελευταία τρία χρόνια την οικονομική δραστηριότητα και «βουλιάζει» τις επενδύσεις.

Το ΑΕΠ της Βρετανίας αυτή τη στιγμή είναι χαμηλότερο κατά 2% από τα επίπεδα που θα βρίσκονταν αν το δημοψήφισμα είχε το αντίθετο αποτέλεσμα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Τράπεζας της Αγγλίας. Το ΑΕΠ που χάθηκε από το δημοψήφισμα υπολογίζεται σε 800 εκατ. στερλίνες την εβδομάδα ή 4,7 εκατ. στερλίνες την ώρα.

Και όλα αυτά έχουν γίνει χωρίς να έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι δομικές αλλαγές που θα προκύψουν στη Βρετανική οικονομία όταν αλλάξει η εμπορική σχέση της χώρας με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο.

Το προηγούμενο διάστημα, η Βρετανία συνέχιζε να πουλά αγαθά και υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το μεγαλύτερο εμπορικό της εταίρο, καθώς οι πολιτικοί διαπραγματεύονταν τους όρους του διαζυγίου. Επίσης, παρέμεινε απλό για τις εταιρείες να προσλαμβάνουν ευρωπαίους εργαζομένους και να κρατήσουν τις γραμμές παραγωγής και εκτός των συνόρων.

Ωστόσο, εδώ και τρία χρόνια δεν έχουν γίνει γνωστοί οι όροι της μελλοντικής εμπορικής σχέσης Λονδίνου – Βρυξελλών, οι επενδύσεις έχουν καθυστερήσει ή ακυρωθεί και πολλές εταιρείες έχουν ρίξει πολλά χρήματα στην προετοιμασία για το χειρότερο σενάριο: την έξοδο χωρίς συμφωνία, ενδεχόμενο που δεν είναι δυνατό να αποκλειστεί δεδομένης της πολιτικής αστάθειας στη χώρα.

Οι επενδύσεις των βρετανικών εταιρειών παρέμειναν σταθερές μετά το δημοψήφισμα και το 2018 έκαναν βουτιά κατά 3,7%, την ώρα που στις άλλες χώρες της G7 ο ρυθμός αύξησης αγγίζει το 6%. Η επιχειρηματική εμπιστοσύνη βρίσκεται στα χειρότερα επίπεδα της δεκαετίας, ενώ δύσκολη είναι η κατάσταση και για τα νοικοκυριά, καθώς η λίρα έχει υποχωρήσει κατά 15%, ο πληθωρισμός έχει ενισχυθεί και, κατά συνέπεια, η πραγματική αξία των εισοδημάτων έχει μειωθεί σημαντικά.

Πολλές τράπεζες έχουν ήδη στήσει νέα γραφεία στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ώστε να διασφαλίσουν την ομαλή συνέχιση της λειτουργίας τους μετά το brexit. Το ίδιο έχουν κάνει και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα χρηματοοικονομικά, με αποτέλεσμα περιουσιακά στοιχεία άνω του 1 τρισ. στερλινών να έχουν «κάνει φτερά».

Η Sony και η Panasonic μετέφεραν ήδη τα κεντρικά τους στην Ευρώπη στην Ολλανδία, ενώ μεγάλες αλλαγές έχουν κάνει εταιρείες του κατασκευαστικού τομέα. Η Nissan ανακοίνωσε τα σχέδια της να κατασκευάσει το νέο μοντέλο της στις ΗΠΑ, ενώ αρκετές εταιρείες κλείνουν ή αποδυναμώνουν τα εργοστάσιά τους στη Βρετανία.

Το πιο δύσκολο – και επικίνδυνο – σενάριο είναι το άτακτο Brexit, μία πιθανότητα που δεν έχει ακόμα αποκλειστεί, δεδομένου ότι η Βρετανική Βουλή αδυνατεί εδώ και μήνες να αποφασίσει το πώς θα βγει η χώρα από την ΕΕ. Δεκάδες εταιρείες – σούπερ μάρκετ και αλυσίδες λιανικής – έχουν προειδοποιήσει ότι η έξοδος χωρίς συμφωνία θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία τους, ενώ ακόμα και η Airbus ανακοίνωσε ότι μελλοντικές της επενδύσεις θα γίνουν εκτός της Μεγάλης Βρετανίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο Κοινοβούλιο περνά ο έλεγχος του Brexit
Στο Κοινοβούλιο περνά ο έλεγχος του Brexit
Νέο ταπεινωτικό πλήγμα στη Μέι. Τα μέλη του Κοινοβουλίου μπορούν να οργανώσουν σειρά ενδεικτικών ψηφοφοριών για τη μορφή που θα πάρει η αποχώρηση του Ην. Βασιλείου.
Στο Κοινοβούλιο περνά ο έλεγχος του Brexit
Γιατί η Ευρώπη δεν φοβάται τον Μπόρις Τζόνσον
Γιατί η Ευρώπη δεν φοβάται τον Μπόρις Τζόνσον
Από την ημέρα που μπήκε στο σπίτι της Ντάουνινγκ Στριτ στο νούμερο 10 – ίσως και πριν – ο Μπόρις Τζόνσον προσπαθεί να φοβίσει τους ευρωπαίους για να του δώσουν καλύτερη συμφωνία για το Brexit.
Γιατί η Ευρώπη δεν φοβάται τον Μπόρις Τζόνσον
«Τσουνάμι» στην αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Brexit
«Τσουνάμι» στην αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Brexit
Κοινή έκκληση 23 αυτοκινητοβιομηχανιών. Κολοσσιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η γερμανική BMW, η γαλλική PSA και η ιαπωνική Nissan, διαθέτουν εργοστάσια στη Βρετανία.
«Τσουνάμι» στην αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Brexit
Ο ρόλος του Brexit στην κατάρρευση της Thomas Cook
Ο ρόλος του Brexit στην κατάρρευση της Thomas Cook
Στη χρόνια κακοδιαχείριση και την αδυναμία προσαρμογής στα νέα δεδομένα, ήλθε να προστεθεί η μεγάλη υποχώρηση της στερλίνας μετά το δημοψήφισμα του 2016.
Ο ρόλος του Brexit στην κατάρρευση της Thomas Cook
Το σχέδιο του Μπόρις για Brexit είναι «παγίδα»
Το σχέδιο του Μπόρις για Brexit είναι «παγίδα»
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν ο Βρετανός πρωθυπουργός απευθυνόταν όντως στους Ευρωπαίους ή αν απευθυνόταν απλά στους ψηφοφόρους της χώρας του. Τι φοβούνται στις Βρυξέλλες.
Το σχέδιο του Μπόρις για Brexit είναι «παγίδα»
Η Βασίλισσα παρουσίασε το πρόγραμμα της κυβέρνησης Τζόνσον
Η Βασίλισσα παρουσίασε το πρόγραμμα της κυβέρνησης Τζόνσον
Τις επόμενες πέντε ημέρες το Βρετανικό κοινοβούλιο θα συζητά για τις προγραμματικές δηλώσεις που μόλις ανέγνωσε η Ελισάβετ, όμως η νομοθετική ατζέντα που παρουσιάστηκε μάλλον είναι ήδη άκυρη.
Η Βασίλισσα παρουσίασε το πρόγραμμα της κυβέρνησης Τζόνσον