Ο «θάνατος του εμποράκου» της Γερμανίας

NEWSROOM
Ο «θάνατος του εμποράκου» της Γερμανίας
Πηγή: AP Images

Ο «θάνατος» του μικρού εμποράκου έχει έρθει στη Γερμανία καθώς τα κρεοπωλεία και τα αρτοποιεία βάζουν λουκέτο εξαιτίας της κυριαρχίας των μεγάλων αλυσίδων. Το 2008 στον βιοτεχνικό σύνδεσμο της Γερμανίας ήταν ακόμη καταγεγραμμένα 15.337 αρτοποιεία και 18.320 κρεοπωλεία, ενώ μια δεκαετία μετά, στα τέλη του 2018, ο αριθμός τους είχε συρρικνωθεί στα 10.926 και 12.897 καταστήματα αντίστοιχα.

Όλο και λιγότεροι νέοι επιλέγουν πλέον να ακολουθήσουν τα συγκεκριμένα επαγγέλματα, ενώ η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού είναι πιο ορατή από ποτέ. Την ίδια στιγμή ο οικονομικός ανταγωνισμός μεταξύ των μικρών καταστημάτων και των μεγάλων αλυσίδων δεν μπορεί να έχει παρά μόνο έναν νικητή.

Η έλλειψη προσωπικού όμως δεν είναι ο μοναδικός λόγος για την κατακόρυφη αυτή αύξηση των λουκέτων σε κρεοπωλεία και αρτοποιεία στη Γερμανία. Ο ανταγωνισμός στο χώρο είναι στο μεταξύ ανελέητος, σχολιάζει ο αρτοποιός Γύργκεν Φινκ, ο οποίος έχει τρία καταστήματα στο Στάιναου της Έσσης. «Εάν ανοίξει δίπλα μου κάποια μεγάλη αλυσίδα και στήσει ένα 'ντιζαϊνάτο' κατάστημα τότε σίγουρα θα έχω κι εγώ πρόβλημα».

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τους μικρομεσαίους του κλάδου δεν απορρέει μόνον από τις μεγάλες αλυσίδες αλλά και από τα σούπερ μάρκετ. Κυρίως δε τα εκπτωτικά, τα οποία προσφέρουν ψωμί και προϊόντα άρτου σε ασυναγώνιστες τιμές.

Ανασταλτικός παράγοντας ο οποίος φρενάρει την επιχειρηματικότητα, σύμφωνα με τον Χέρμπερτ Ντόρμαν από τον σύνδεσμο βιοτεχνίας τροφίμων, είναι και η γραφειοκρατία. «Οι κανόνες που είναι κομμένοι και ραμμένοι στα μέτρα των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου εφαρμόζονται και σε μικρότερες που έχουν μόλις μερικούς υπαλλήλους». Την ίδια ώρα το φορολογικό πλαίσιο ευνοεί περισσότερο τις μεγάλες παρά τις μικρές επιχειρήσεις.

Ο Χέρμπερτ Ντόρμαν εκτιμά πάντως ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και πως τα επόμενα χρόνια θα κλείσουν ακόμη περισσότερες, μικρές κυρίως, επιχειρήσεις. Η τάση είναι λιγότερα, αλλά μεγαλύτερα καταστήματα, όπως λέει: ενώ το 1970 ο μέσος κρεοπώλης είχε 5,9 υπαλλήλους, το 2018 είχε με 11,7 σχεδόν τους διπλάσιους.

ΣΧΕΤΙΚΑ