Το μυστήριο με τις θωρακισμένες Mercedes του Κιμ Γιονγκ Ουν

AP Images

Στις 14 Ιουνίου του 2018, δύο θωρακισμένες Mercedes-Maybach S600 φορτώθηκαν σε ένα πλοίο στο Ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ ξεκινώντας για ένα ταξίδι που θα διαρκούσε αρκετούς μήνες. Τα αυτοκίνητα θα διέσχιζαν χιλιάδες χιλιόμετρα περνώντας από έξι διαφορετικές χώρες, σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNN.

Μετά από στάσεις στην Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και τη Ρωσία, τα δύο αυτοκίνητα – τα οποία στοιχίζουν από μισό εκατομμύριο δολάρια το καθένα – θεωρείται ότι έφτασαν στον τελικό προορισμό τους, την Πιονγιάνγκ. Και, φυσικά, στη Βόρεια Κορέα, υπάρχει μόνο ένα πελάτης που θα μπορούσε να αγοράσει αυτό το αυτοκίνητο.

Βέβαια, οι κυρώσεις που έχει επιβάλει ο ΟΗΕ στην Πιονγιάνγκ για το πυρηνικό της πρόγραμμα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων απαγόρευση των εταιρειών να πωλούν προϊόντα πολυτελείας στη Βόρεια Κορέα. Ωστόσο, σύμφωνα με το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του CNN, η Πιονγιάνγκ έχει εισάγει προϊόντα πολυτελείας αξίας 191 εκατ. δολαρίων από το 2015 έως το 2017 «από 90 διαφορετικές χώρες».

Και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Mercedes-Maybach S600 είναι ένα πολυτελές αυτοκίνητο. Διαθέτει δερμάτινα καθίσματα που κάνουν μασάζ, ενώ είναι θωρακισμένη ακόμη και για επίθεση με πύραυλο. Ο Κιμ Γιονγκ Ουν έχει πολλές φορές εντοπιστεί να μετακινείται με μία λιμουζίνα Mercedes-Maybach Pullman Guard, η οποία κοστίζει πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια. Δίπλα σε αυτό το αυτοκίνητο έχουμε δει τη φρουρά του να τρέχει όταν έγινε η συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Νότιας Κορέας πέρυσι. Επίσης, έχει μετακινηθεί και με μία Rolls-Royce.

Όταν ερωτήθηκε σχετικά, εκπρόσωπος της Daimler, στην οποία ανήκει η Mercedes, απάντησε ότι «δε γνωρίζει πώς τα οχήματα αυτά παραδόθηκαν και από πού προέρχονται» και τόνισε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει εμπορικές σχέσεις με τη Βόρεια Κορέα εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι τυχόν πωλήσεις αυτοκινήτων από τρίτους, ειδικά μεταχειρισμένα οχήματα, είναι κάτι που η κολοσσιαία εταιρεία δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να ελέγξει και «δεν είναι ευθύνη της» σε καμία περίπτωση.

Σύμφωνα με το CNN, η Βόρεια Κορέα χρησιμοποιεί ένα σύνθετο σύστημα που αλλάζει διαρκώς ώστε η χώρα να καταφέρνει να εισάγει προϊόντα πολυτελείας, όπως τα αυτοκίνητα του Κιμ, ξεφεύγοντας από τους διεθνείς ελέγχους. Από την έρευνα προέκυψε ότι η Βόρεια εισήγαγε 803 αυτοκίνητα πολυτελείας από το 2015 έως το 2017, με την πλειονότητα να προέρχεται από Ρωσικές επιχειρήσεις.

Οι αρχές πέρασαν περίπου οκτώ μήνες ερευνώντας τον τρόπο με τον οποίο ο Κιμ Γιονγκ Ουν προμηθεύεται τα αυτοκίνητα, με τα οποία τον βλέπουμε να κυκλοφορεί. Έψαξαν αρχεία, δελτία αποστολών και τελωνεία για να καταλάβουν με ποιον τρόπο οι δύο Mercedes ξεκίνησαν από το Ρότερνταμ και έφτασαν στην Πιονγιάνγκ.

Όπως φάνηκε, τα δύο αυτοκίνητα ξεκίνησαν από το Ρότερνταμ για το Νταλιάν, μετά έφτασαν στην Οσάκα της Ιαπωνίας και, στη συνέχεια, στην Μπουσάν της Νότιας Κορέας. Εκεί φορτώθηκαν σε ένα πλοίο με το όνομα, DN5505, και από κει το ταξίδι αποκτά ενδιαφέρον. Το πλοίο έφτασε στη ρωσική πόλη, Νακόντα, κατά πάσα πιθανότητα στις 5 Οκτωβρίου, δεδομένου ότι δεν έχουν δοθεί στοιχεία για το πού βρισκόταν το DN5505 από την 1η έως τις 19 Οκτωβρίου. Το διάστημα της εξαφάνισης το πλοίο φαίνεται σα να μην κουνήθηκε πολύ και στις 2 Νοεμβρίου επέστρεψε εκεί από όπου ξεκίνησε, στη Μπουσάν της Νότιας Κορέας. Από τα αρχεία, προκύπτει ότι το πλοίο μετέφερε άνθρακα από την Νακόντα της Ρωσίας, όμως στη Νακόντα δεν υπάρχουν αρχεία εξόδου του πλοίου.

Στις 7 Οκτωβρίου όμως – δύο μέρες μετά την άφιξη του πλοίου στη Ρωσία – τρία αεροπλάνα της δημόσιας αεροπορικής εταιρείας της Βόρειας Κορέας προσγειώθηκαν στο Βλαδιβοστόκ από την Πιονγιάνγκ. Τα εν λόγω αεροπλάνα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά θωρακισμένων οχημάτων που προορίζονται για την ελίτ της Βόρειας Κορέας.

Και κάπως έτσι λύνεται το μυστήριο της απόκτησης πολυτελών οχημάτων από ένα καθεστώς που υπόκειται στις πιο αυστηρές οικονομικές κυρώσεις που υπάρχουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ