Αντι-Black Friday

Φωτό: Shutterstock

Στον αντίποδα της «Μαύρης» Παρασκευής, υπάρχει η «Πράσινη» Παρασκευή. Στον αντίποδα της καταναλωτικής μανίας, η υπεύθυνη κατανάλωση. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες –ήδη πάνω από 180 με έδρα τη Γαλλία- συμμετέχουν στο κίνημα ενάντια στη φρενίτιδα της Black Friday.

Το κίνημα δεν θέλει απλά να φρενάρει το αμερικανικό φαινόμενο που έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο, αλλά να διδάξει τους Ευρωπαίους να εκτιμούν όσα έχουν ήδη αποκτήσει, να μην υποκύπτουν απερίσκεπτα στον αγοραστικό οργασμό και να αναλογίζονται τι πραγματικά χρειάζονται.

Ακόμα και εταιρείες-κολοσσοί όπως η γαλλική Fnac Darty έχουν λανσάρει τη δική τους καμπάνια για μια «πιο υπεύθυνη κατανάλωση» προτρέποντας στους καταναλωτές να επισκευάσουν τα προϊόντα που ήδη έχουν σπίτι τους. Η πολυεθνική Danone γιορτάζει τη δική της «πράσινη ημέρα» ενάντια στη «μαύρη Παρασκευή» προσφέροντας τον τζίρο της ημέρας στη χρηματοδότηση αγροτικών πρότζεκτ. Όσοι αγοράσουν δηλαδή σήμερα προϊόντα Danone, Évian, Volvic, Blédina, Les 2Vaches, Danonino, Activia (τα οποία παράγει η πολυεθνική) θα συμμετέχουν στη διάσωση αγροτικής γης όπως σημειώνει η γαλλική Figaro.

Η καμπάνια «Κάντε κάτι» της Greenpeace προσκαλεί τους καταναλωτές να μην αγοράσουν τίποτα αυτήν την Παρασκευή και να επωφεληθούν των διάφορων εκδηλώσεων που διοργανώνει η ΜΚΟ για να μάθουν πώς να επισκευάζουν τα αντικείμενα που ήδη έχουν και πώς να τα ανακυκλώσουν σωστά. Ανάλογη είναι η δράση του Δικτύου Ανακύκλωσης Envie. «Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου θα κάνουμε μια σειρά από events για την ευαισθητοποίηση των Γάλλων στο θέμα της κατανάλωσης, δηλαδή να μάθουν να δίνουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα πράγματα τους και να επισκευάζουν» δήλωσε η Anemone Beres, Πρόεδρος του Envie.

Η «Πράσινη» Παρασκευή υποστηρίζεται από το Δημαρχείο του Παρισιού, το οποίο διοργανώνει από τη μεριά του μια «Αλληλέγγυα Χριστουγεννιάτικη Αγορά».

Όλες οι δράσεις έχουν στόχο την απόρριψη του ξέφρενου καταναλωτισμού που υπηρετεί η Black Friday. Πολλές εταιρείες αρνούνται να κάνουν εκπτώσεις, ενώ άλλες διαθέτουν μέρος των εσόδων τους σε οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.

Ενδιαφέρον είναι ο τρόπος που εξελίσσεται η ψυχολογία των καταναλωτών. Σύμφωνα με τον Heikki Väänänen, επικεφαλής του HappyOrNot, εταιρείας που ειδικεύεται στην «ευχαρίστηση των καταναλωτών», «την τελευταία χρονιά σημειώθηκε πτώση της ικανοποίησης των καταναλωτών της Black Friday».

ΣΧΕΤΙΚΑ