fbpxΟι εκπομπές ρύπων των SUV εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5% | Economistas.gr
Skip to main content

Οι εκπομπές ρύπων των SUV εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5%

Οι εκπομπές ρύπων των SUV εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5%
Αυτοκίνητο SUV/ Φωτογραφία INTIME NEWS

Οι παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα που σχετίζονται με την ενέργεια ακολουθούν τα τελευταία χρόνια πτωτική πορεία πλην ενός τομέα της αυτοκίνησης που γνώρισε αύξηση. Οι εκπομπές ρύπων που προέρχεται από τα SUV, τα οποία είναι συνήθως μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα σε σχέση με τα παραδοσιακά sedan, εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΟΕ) που αναλύει στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας (2011-2020). Αυτό οφείλετε στην τεράστια αύξηση του όγκου των πωλήσεων που γνωρίζουν σε όλον τον κόσμο.

Η κατανάλωση πετρελαίου από τα SUV έφτασε τα 5,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2020. Η αυξημένη κατανάλωση υγρών καυσίμων σχεδόν έχουν τριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητάς τους σε όλον τον κόσμο, η οποία έχει ξεπεράσει άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων. Σήμερα, οι εκπομπές των SUV είναι συγκρίσιμες με της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Την τελευταία δεκαετία, τα SUV πρόσθεσαν 300 εκατομμύρια τόνους CO2. Σε όλους τους άλλους τομείς της οικονομίας, όπως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θέρμανση κτιρίων, μεταποίηση, βαριά βιομηχανία και άλλες μορφές μεταφορών, οι εκπομπές άνθρακα παρέμειναν σταθερές ή και μειώθηκαν. Ωστόσο, η αύξηση των εκπομπών από τα SUV είναι σχεδόν ισοδύναμη με την αύξηση των εκπομπών από τις οδικές εμπορευματικές δραστηριότητες την τελευταία δεκαετία.

Η χρήση υγρών καυσίμων από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα (εξαιρουμένων των SUV) εκτιμάται ότι έχει μειωθεί κατά πάνω από 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ή πάνω από 10% το 2020. Αυτό οφείλεται στους περιορισμούς που σχετίζονται με την Covid-19, την αύξηση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων που πλέον καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, αλλά και στη στροφή του κόσμου στην αγορά υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, η εξοικονόμηση υγρών καυσίμων από το αυξημένο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτου το 2020 ήταν περίπου 40.000 βαρέλια την ημέρα.

Επισημαίνεται, ότι μόνο η πανδημία Covid-19, χωρίς να υπολογίζουμε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την έλλειψη ημιαγωγών και τη σημαντική καθυστέρηση των παραδόσεων, οδήγησε τους καταναλωτές να αναβάλουν τις αγορές νέων οχημάτων. Υπολογίζεται ότι 9 εκατομμύρια άνθρωποι καθυστέρησαν την αντικατάσταση του παλιού αυτοκινήτου τους. Αυτό έχει ως συνέπεια την παρατεταμένη χρήση αυτών των παλαιότερων οχημάτων, που από τη μία ρυπαίνουν περισσότερο το περιβάλλον και από την άλλη καταναλώνουν περισσότερα υγρά καύσιμα. Μόνο αυτή η καθυστέρηση αύξησε τη ζήτηση πετρελαίου κατά 50.000 βαρέλια την ημέρα το 2020.

Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει ακάθεκτη την επέλασή της και κάθε μήνα γνωρίζει αύξηση, μειώνοντας σταθερά τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, έρχονται σταδιακά να πάρουν θέση και στα SUV, τα οποία γίνονται περισσότερο «καθαρά» και μειώνουν το συνολικό ενεργειακό αποτύπωμά τους.

Τα SUV καταναλώνουν κατά μέσο όρο πάνω από 20% περισσότερη ενέργεια από ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους για την ίδια απόσταση. Φυσικά, αυτά τα νούμερα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ηπείρους. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα μέσο SUV καταναλώνει περίπου 10% περισσότερη ενέργεια από ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο.

Για να συμβαδίσουν οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων με τους κλιματικούς στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, το μερίδιο των ηλεκτρικών SUV στις συνολικές πωλήσεις SUV πρέπει να αυξηθεί σε πάνω από 35% έως το 2030. Μία ταχεία αύξηση των ηλεκτρικών SUV και αύξηση μεριδίων των μικρών αυτοκινήτων που θα κινούνται με ευκολία στις πόλεις θα αλλάξει το σκηνικό. Παράλληλα, οι υβριδικές λειτουργίες ενός αυτοκινήτου και οι βελτιωμένοι κινητήρες που καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο αναμένεται να βοηθήσουν τον συγκεκριμένο στόχο.

Η συνεχιζόμενη δημοτικότητα των μεγαλύτερων και λιγότερο αποδοτικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να καθυστερήσει αυτήν τη μετάβαση. Έτσι, σε αρκετές χώρες σκέφτονται ή έχουν εισάγει (Γερμανία) έναν φόρο με στόχο να περιορίσουν την άνοδο των SUV. Αυτός ο φόρος έχει να κάνει με το βάρος του αυτοκινήτου, όπου ένα βαρύτερο όχημα πληρώνει περισσότερο από ένα ελαφρύτερο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

COP26: Ο τρόπος για να περιοριστεί η άνοδος των θερμοκρασιών εντός του 1,5 βαθμού Κελσίου
COP26: Ο τρόπος για να περιοριστεί η άνοδος των θερμοκρασιών εντός του 1,5 βαθμού Κελσίου
Ο κόσμος θα πρέπει να κλείσει σχεδόν 3.000 σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση άνθρακα πριν από το 2030 αν θέλει να έχει πιθανότητα να περιοριστεί η άνοδος των θερμοκρασιών στον πλανήτη εντός του 1,5 βαθμού Κελσίου.
COP26: Ο τρόπος για να περιοριστεί η άνοδος των θερμοκρασιών εντός του 1,5 βαθμού Κελσίου
COP26: Ο άνθρακας στο επίκεντρο της συνόδου σήμερα
COP26: Ο άνθρακας στο επίκεντρο της συνόδου σήμερα
Εκπρόσωποι των κυβερνήσεων στη διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP26) στη Γλασκώβη θα επικεντρωθούν σήμερα στα ορυκτά καύσιμα, με δεσμεύσεις για τον περιορισμό της παραγωγής και της χρήσης του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και του άνθρακα.
COP26: Ο άνθρακας στο επίκεντρο της συνόδου σήμερα
Κίνα: Ετήσια αύξηση μεγαλύτερη του 30% κατέγραψαν τα αποθέματα άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας
Κίνα: Ετήσια αύξηση μεγαλύτερη του 30% κατέγραψαν τα αποθέματα άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας
Τα αποθέματα άνθρακα στις μονάδες παραγωγής ενέργειας στην Κίνα συνεχίζουν να αυξάνονται γρήγορα και είναι ενδεχόμενο να καταγράψουν ένα υψηλό όλων των εποχών στις ποσότητες που αποθηκεύονται, διασφαλίζοντας την παροχή ενέργειας για το χειμώνα, αλλά και την άνοιξη.
Κίνα: Ετήσια αύξηση μεγαλύτερη του 30% κατέγραψαν τα αποθέματα άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας
Κίνα: Η χώρα θα αυξήσει την κατανάλωση άνθρακα
Κίνα: Η χώρα θα αυξήσει την κατανάλωση άνθρακα
Η Κίνα θα αυξήσει φέτος την κατανάλωση άνθρακα προκειμένου να στηρίξει την οικονομική της ανάκαμψη μετά τις ελλείψεις ηλεκτρικής ενέργειας που αντιμετώπισε πέρυσι, ανακοίνωσε ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, παρά τις δεσμεύσεις του Πεκίνου να μειώσει τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.
Κίνα: Η χώρα θα αυξήσει την κατανάλωση άνθρακα
Η Ιαπωνία θα μειώσει τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία -Προχωράει στην επιβολή περαιτέρω κυρώσεων
Η Ιαπωνία θα μειώσει τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία -Προχωράει στην επιβολή περαιτέρω κυρώσεων
Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας ανακοίνωσε πως θα μειώσει προοδευτικά και εν καιρώ θα τερματίσει τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία, ενώ θα προχωρήσει στην επιβολή περαιτέρω κυρώσεων στη Μόσχα σε αντίποινα για τον πόλεμο στην Ουκρανία, σε συντονισμό με τους συμμάχους της στη Δύση.
Η Ιαπωνία θα μειώσει τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία -Προχωράει στην επιβολή περαιτέρω κυρώσεων
Η Βρετανική κυβέρνηση προγραμματίζει τη μερική διατήρηση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ενέργειας από άνθρακα
Η Βρετανική κυβέρνηση προγραμματίζει τη μερική διατήρηση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ενέργειας από άνθρακα
Μερικά από τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας από καύση άνθρακα στη Βρετανία, που θα διέκοπταν τη λειτουργία τους αυτή τη χρονιά, ενδέχεται να χρειαστεί να παραμείνουν ανοιχτά, ώστε να διασφαλιστεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας αυτό τον χειμώνα, όπως ανακοίνωσε χθες, Δευτέρα, η κυβέρνηση.
Η Βρετανική κυβέρνηση προγραμματίζει τη μερική διατήρηση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ενέργειας από άνθρακα