Αντίθετοι δρόμοι για τις μετοχές του Facebook και της Google -Ο κομβικός ρόλος της Apple

NEWSROOM
Αντίθετοι δρόμοι για τις μετοχές του Facebook και της Google -Ο κομβικός ρόλος της Apple

Ενώ το Facebook βρίσκεται εν μέσω της μεγαλύτερης πτώσης της μετοχής του και διαπραγματεύεται σε χαμηλό 18 μηνών, η Google παραμένει κοντά σε ρεκόρ και έχει ξεπεράσει με ευκολία όλες τις ομοειδείς μετοχές της Big Tech το προηγούμενο έτος.

Τι έχει προκαλέσει αυτή την αντίθεση ; Η απάντηση είναι η Apple.

Η Google και το Facebook είναι οι δυο κυρίαρχες εταιρείες διαδικτυακής διαφήμισης στις ΗΠΑ εδώ και πολλά χρόνια. Ενώ οι εταιρείες κάνουν πολύ διαφορετικά πράγματα και έχουν αντιμετωπίσει τα δικά τους προβλήματα, τα πενταετή χρηματιστηριακά τους διαγράμματα μοιάζουν αρκετά. Μέχρι να φτάσουμε στα τέλη του 2021.

Τότε ο μακροχρόνιος αγώνας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ να ελέγξει τη μοίρα του άρχισε να πλήττει τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας του. Οι εφαρμογές του Facebook βασίζονται σχεδόν εξ ολοκλήρου στην Apple και την Google για τη διανομή τους. Έτσι, όταν η Apple άλλαξε την πολιτική απορρήτου της πέρυσι, περιορίζοντας τη δυνατότητα την προγραμματιστών εφαρμογών να στοχεύουν χρήστες, το Facebook ξαφνικά στερήθηκε ένα από τα πιο σημαντικά περιουσιακά του στοιχεία.

Η Google βασίζεται επίσης στη στόχευση διαφημίσεων για να συνδέσει τους εμπόρους και τους χρήστες. Αλλά η διαφήμιση αναζήτησης είναι ένα μοναδικό περιουσιακό στοιχείο. Οι χρήστες τείνουν να «αυτοστοχεύονται» καθώς πληκτρολογούν ένα ερώτημα και την ίδια ώρα υποδηλώνουν τι τους ενδιαφέρει στην παρούσα φάση.

Όσον αφορά τη στόχευση, η Google διαθέτει το Android, το πιο δημοφιλές λειτουργικό σύστημα στον κόσμο, που της δίνει τον έλεγχο των δικών της πολιτικών. Και ενώ η Google εξακολουθεί να χρειάζεται και τις συσκευές iOS, έχει μια πιο άνετη σχέση με την Apple σε σχέση με το Facebook. H Google πληρώνει στην Apple δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για να είναι η προεπιλεγμένη μηχανής αναζήτησης στο Safari, το πρόγραμμα περιήγησης της Apple.

Εκτός από όλα τα παραπάνω, το Facebook δήλωσε στη Wall Street ότι το νέο χαρακτηριστικό App Tracking Transparency της Apple αναμένεται να κοστίσει στην εταιρεία μέσων κοινωνικής δικτύωσης 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα φέτος. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο η εταιρεία έμεινε πολύ πίσω από τις προβλέψεις της για τα έσοδα του πρώτου τριμήνου και για τον οποίο η μετοχή έπεσε κατά 25% την Πέμπτη, τη μεγαλύτερη πτώση που έχει σημειώσει ποτέ, στο χαμηλότερο σημείο από τον Αύγουστο του 2020.

Η Google, εν τω μεταξύ, ανακοίνωσε εκρηκτικά αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, χάρη σε ένα άλμα 33% στα διαφημιστικά έσοδα σε σύγκριση με 20% για το Facebook. Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Alphabet, η μητρική της Google, θα επιτύχει κέρδη 23% στο πρώτο τρίμηνο, ενώ το Fecebook προβλέπει άνοδο από 3 έως 11%.

Μετατόπιση του μεριδίου αγοράς

Οι αναλυτές βλέπουν τη συσχέτιση. Οι διαφημιζόμενοι που δεν μπορούν πλέον να επιτύχουν το επίπεδο στόχευσης που επιθυμούν στο Facebook ξοδεύουν περισσότερα στη Google. «Μήπως οι αλλαγές στο iOS της Apple προκάλεσαν μετατόπιση του μεριδίου αγοράς από το Facebook στη Google;» έγραψε ο Rohit Kulkarni της MKM Partners σε έκθεση του. «Ναι, έτσι πιστεύουμε», πρόσθεσε.

Η Sherly Sandberg, επικεφαλής λειτουργίας του Facebook και πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Google, δήλωσε ότι οι αλλαγές της Apple είναι πιο επιζήμιες για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες βασίζονται περισσότερο στην εξατομίκευση και τη στοχευμένη διαφήμισή τους. Ο Ζούκερμπεργκ ανησυχεί εδώ και πολύ καιρό για αυτό το ενδεχόμενο. Χωρίς να έχει δικές του συσκευές ή λειτουργικό σύστημα, το Facebook δεν μπορεί να χαράξει πλήρως τη δική του πορεία και υπόκειται πάντα στις αποφάσεις άλλων εταιρειών. Πριν από περίπου μια δεκαετία το Facebook είχε πλάνα για δημιουργία δικού του τηλεφώνου, αλλά το πρότζεκτ δεν προχώρησε.

ΣΧΕΤΙΚΑ