Tesla: Ζητάει τη συμβολή των μικρομετόχων για να εγκριθεί πακέτο αμοιβών του Μασκ ύψους 56 δισ. δολαρίων

NEWSROOM
Έλον Μασκ/ Φωτογραφία GettyImages
Έλον Μασκ/ Φωτογραφία GettyImages

Την έγκριση από την ασυνήθιστα μεγάλη βάση των μικρομετόχων της προσπαθεί να εξασφαλίσει η Tesla, προκειμένου να λάβει ένα πακέτο αμοιβών ύψους 56 δισεκατομμυρίων δολαρίων ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ.

Για να βοηθήσει στην προσπάθεια αυτή, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας προσέλαβε έναν στρατηγικό σύμβουλο, σύμφωνα με πηγή με γνώση επί του θέματος. Για να ενισχύσει την προσπάθεια, ο σύμβουλος συνεργάζεται με μια εξωτερική νομική εταιρεία, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Ο σύμβουλος έχει δημιουργήσει την ιστοσελίδα Vote Tesla για να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μικρομετόχων, οι οποίοι κατέχουν περίπου το 42% των μετοχικού κεφαλαίου της Tesla. Προτρέπει τους μετόχους να ψηφίσουν ηλεκτρονικά, μέσω κωδικού QR, τηλεφωνικά και ταχυδρομικά. Έχει αναρτήσει επίσης ένα βίντεο με την πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου Ρόμπιν Ντένχολμ, η οποία λέει ότι η έγκριση της αμοιβής του Μασκ είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη της Tesla.

Αμοιβή από το 2018

Όλα αυτά ενόψει της ετήσιας συνέλευσης της Tesla στις 13 Ιουνίου, όταν οι επενδυτές της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων θα ψηφίσουν για το αν θα τηρήσουν τη συμφωνία αποζημίωσης του Μασκ από το 2018. Μια δικαστής στην πολιτεία Ντέλαγουεαρ άσκησε βέτο για το πακέτο πριν από τρεις μήνες, αναφέροντας στη απόφασή της ότι οι διευθυντές της Tesla δεν είχαν φροντίσει για τα συμφέροντα των επενδυτών.

«Δεν πιστεύουμε ότι η γνώμη ενός δικαστή θα πρέπει να ακυρώσει τη βούληση εκατομμυρίων ψήφων», αναφέρει η Ντένχολμ στο βίντεο στην ιστοσελίδα Vote Tesla.

Αν και η ψηφοφορία είναι μόνο συμβουλευτική, θα μπορούσε να έχει μεγάλες επιπτώσεις για το μέλλον της ηγεσίας του Μασκ. Η εξασφάλιση της έγκρισης της πλειοψηφίας θα ενίσχυε τα επιχειρήματα του διοικητικού συμβουλίου ότι το δικαστήριο του Ντέλαγουεαρ έκανε λάθος.

Ο Μασκ έχει απειλήσει να αναπτύξει προϊόντα εκτός της Tesla, εάν δεν αποκτήσει τουλάχιστον το 25% των μετοχών της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εάν η συμφωνία για την αμοιβή του δεν ισχύσει, ο διευθύνων σύμβουλος έχει αρκετά δικαιώματα προαίρεσης για να διπλασιάσει σχεδόν την τρέχουσα συμμετοχή του στην Tesla και να φθάσει στο 21% περίπου. Ο δρόμος για να αποκτήσει ο Μασκ μεγαλύτερο μερίδιο γίνεται δύσκολο εάν οι μέτοχοι δεν ψηφίσουν θετικά.

Κινητοποίηση στο X

Στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X του Μασκ, οι οπαδοί της Tesla εκφράζουν την υποστήριξή τους στον διευθύνοντα σύμβουλο. Σε εκατοντάδες αναρτήσεις με την ετικέτα #VotedTesla24, πολλοί χρήστες που δηλώνουν επενδυτές ισχυρίζονται ότι έχουν ήδη ψηφίσει. Ο ίδιος ο Μασκ έχει παροτρύνει τους μετόχους να συμμετάσχουν, αναδημοσιεύοντας μηνύματα από χρήστες όπως η αυτοαποκαλούμενη «Fangirl του Elon», Αλεξάνδρα Μερζ.

Η Μερζ, γνωστή ως «Tesla Boomer Mama» στο X, έχει δημιουργήσει εργαλεία, ούτως ώστε να βοηθήσει τους μετόχους της Tesla να γράψουν σε μεγάλα funds και να ζητήσουν να ψηφίσουν μετοχές που μπορεί να βρίσκονται σε συνταξιοδοτικούς λογαριασμούς ή άλλους λογαριασμούς που δεν διαχειρίζονται άμεσα.

«Θέλω να βεβαιωθώ ότι οι μικροεπενδυτές ψηφίζουν», δήλωσε η Μερζ. «Αλλά θέλω επίσης οι άνθρωποι να απευθυνθούν στους διαχειριστές των αμοιβαίων κεφαλαίων τους». (Ορισμένοι χρηματιστές εκτός ΗΠΑ δεν επιτρέπουν στους μικρομετόχους να ψηφίζουν).

Ακόμη και με τους οπαδούς του Μασκ, το διοικητικό συμβούλιο έχει ακόμη δουλειά να κάνει για να κερδίσει την ψηφοφορία. Συνήθως, λίγοι μικροεπενδυτές ψηφίζουν πραγματικά στις ετήσιες συνεδριάσεις.

Τουλάχιστον ένας από τους μη θεσμικούς επενδυτές, ο Λίο Κογκουάν, έχει δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει τη συμφωνία. Έχει επίσης καταφερθεί δημοσίως εναντίον του τρόπου με τον οποίο ο Μασκ διαχειρίζεται την Tesla, γεγονός που φαίνεται να έχει επίσης αναστατώσει την αγορά σε μεγάλο βαθμό.

Μη ιδανική συγκυρία

Οι οικονομικές επιδόσεις της Tesla έχουν επιδεινωθεί εν μέσω μιας παγκόσμιας επιβράδυνσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Λίγες ημέρες προτού η εταιρεία ζητήσει από τους μετόχους της να στηρίξουν τη συμφωνία αμοιβής του Musk ύψους 56 δισ. δολαρίων, η Tesla δήλωσε ότι περικόπτει το προσωπικό της σε όλο τον κόσμο κατά περισσότερο από 10%.

Στο μεταξύ, μια σειρά από κορυφαία στελέχη έχουν αποχωρήσει από την Tesla, καθώς έχει μετατοπίσει την εστίασή της στην κατασκευή αυτόνομων robotaxi έναντι πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων. Η μετοχή έχει υποχωρήσει 29% μέχρι στιγμής φέτος, σε σύγκριση με 10% κέρδος του S&P 500.

Ο δισεκατομμυριούχος Κογκουάν, με έδρα τη Σιγκαπούρη, είναι εδώ και καιρό μεγάλος θαυμαστής του Μασκ. Ωστόσο έχει καταστεί πιο επιφυλακτικός από τις πολλές δεσμεύσεις του Μασκ και δήλωσε ότι η δουλειά του στην Tesla δεν θα πρέπει να είναι απλώς ένας τρόπος για να χρηματοδοτεί άλλα επιχειρηματικά εγχειρήματα.

«Το δικαστήριο μίλησε και βγήκαν πολλά γεγονότα», έχει δηλώσει ο Κογκουάν, ο οποίος κατέχει περίπου το 0,8% της Tesla. «Πρέπει να σεβαστεί και να υπακούσει στην απόφαση του δικαστηρίου».

Ο ίδιος έχει ξεκαθαρίσει επίσης ότι θα ψηφίσει αρνητικά στην πρόταση για τη μεταφορά της εταιρικής έδρας της Tesla στο Τέξας από το Ντέλαγουερ, όπου ο δικαστής απέρριψε τη συμφωνία αμοιβής του Musk. Η Tesla έχει ήδη μεταφέρει την εταιρική της έδρα στην πολιτεία Λόουν Σταρ από την Καλιφόρνια τον Δεκέμβριο του 2021. Αυτή την εβδομάδα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τρέχει χορηγούμενες καμπάνιες για ψήφιση και των δύο προτάσεων.

Οι θεσμικοί επενδυτές

Ο στρατηγικός σύμβουλος του διοικητικού συμβουλίου που δημιούργησε την ιστοσελίδα Vote Tesla βοηθάει επίσης την εταιρεία να έρθει σε επαφή με μεγάλους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων, δήλωσαν πηγές. Αυτοί οι επενδυτές κατέχουν περίπου το 46% των μετοχών της εταιρείας, από περίπου 70% όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη ψηφοφορία το 2018, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.

Μετά τον ίδιο τον Μασκ, οι μεγαλύτεροι επενδυτές της Tesla είναι η Vanguard και η BlackRock, οι οποίες κατέχουν μετοχές σε αρκετά ενεργητικά και παθητικά αμοιβαία κεφάλαια. Εκπρόσωποι και των δύο διαχειριστών περιουσιακών στοιχείων αρνήθηκαν να σχολιάσουν, επικαλούμενοι την πολιτική των εταιρειών σχετικά με τη δημοσιοποίηση των ψηφοφοριών πριν από τις ετήσιες συνεδριάσεις.

Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla κέρδισε την πλειοψηφία για τις αμοιβές του Μασκ το 2018 με το 73% των ψήφων να υποστηρίζουν τη συμφωνία, όμως η κατάσταση μπορεί να είναι πιο δύσκολη τώρα.

Οι μέτοχοι που κατείχαν μετοχές πριν από έξι χρόνια είδαν την αξία των μετοχών τους να εκτοξεύεται, καθώς ο Μασκ ικανοποιούσε τον έναν όρο μετά τον άλλο. Τελικά κέρδισε τα τελευταία από τα δικαιώματά του το β΄ τρίμηνο του 2021, αφού η αξία της Tesla εκτινάχθηκε υψηλότερα από τα 650 δισ. δολάρια, για να φθάσει αργότερα στο ρεκόρ του 1,2 τρισ. Δολαρίων. Επί του παρόντος, η κεφαλαιοποίηση της Tesla είναι μικρότερη των 600 δισ. δολαρίων.

Δεν υπάρχει κάποιο στέλεχος που να μπορεί να πάρει τη θέση του Μασκ, ο οποίος θεωρείται ευρέως ως ο κινητήριος μοχλός πίσω από τη μεταμόρφωσή της Tesla από μια startup της Silicon Valley στην πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι μέτοχοι επαινούν τη συμβολή του στην εταιρεία και παροτρύνουν κι άλλους να ψηφίσουν υπέρ της συμφωνίας για την αμοιβή του.

«Δεν είναι πολλά, αλλά έκανα ό,τι μπορούσα!» έγραψε ένας χρήστης του X στις 11 Μαΐου, δημοσιεύοντας στιγμιότυπο όταν ψήφιζε. «Ο κόσμος είναι μαζί σου, @elonmusk!»

ΣΧΕΤΙΚΑ