Skip to main content

Οι καταναλωτές αλλάζουν: Οι δέκα νέες τάσεις

Οι καταναλωτές αλλάζουν: Οι δέκα νέες τάσεις
Φωτο: Shutterstock

Μπορεί η καταναλωτική συμπεριφορά να διαφοροποιείται από χώρα σε χώρα, ωστόσο υπάρχουν κάποια βασικά κοινά σημεία που εντοπίζονται σε έρευνα της Euromonitor που αφορούν τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο..

Όλοι είναι ειδικοί

Η δυνατότητα που προσφέρει το διαδίκτυο στην ανταλλαγή απόψεων, την αξιολόγηση προϊόντων και υπηρεσιών και τη σύγκριση τιμών, η πληθώρα blogs και η κυριαρχία των κοινωνικών δικτύων δίνουν στους καταναλωτές περισσότερα «εργαλεία» για να κάνουν την επιλογή τους χωρίς να απαιτείται η μεσολάβηση κάποιας αυθεντίας.  Οι κατασκευαστές προϊόντων είναι υποχρεωμένοι να κιανοτομούν διαρκώς, να μειώνουν τις τιμές, να κάνουν νέες προτάσεις, καθώς... «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο», σχολιάζει το Euromonitor και προσθέτει πως ποτέ στο παρελθόν η διαφήμιση από στόμα σε στόμα δεν είχε τόσο μεγάλη δύναμη.

Η δύναμη της αυτάρκειας

Με τόση πληροφορία που είναι διαθέσιμη και σε απόσταση μόλις μερικών κλικ πολλοί νιώθουν πως δεν χρειάζεται να απευθυνθούν σε έναν ειδικό που θα τους πει τι να φορέσουν ή ποια άσκηση να κάνουν. Σταδιακά οι καταναλωτές αναζητούν εξατομικευμένες λύσεις  και για τον λόγο αυτό στρέφονται σε εφαρμογές και υπηρεσίες που θα τους προσφέρουν προτάσεις που απευθύνονται στους ίδιους και όχι στις μάζες. Πολλές εταιρείες έχουν αντιληφθεί ήδη αυτή την τάση και επιχειρούν να προσεγγίσουν κάθε πελάτη τους με διαφορετικές προτάσεις και δεν είναι, ίσως, τυχαίο που ακόμα και στη χώρα μας έχουν κάνει στο ψηφιακό περιβάλλον την εμφάνισή τους υπηρεσίες που θεωρούντο ξεχασμένες, όπως τα κατά παραγγελία πουκάμισα και κοστούμια.

Αμεσότητα

Σε ορισμένες πόλεις στις Ηνωμένες Πολιτείες η Amazon παραδίδει προϊόντα μέσα σε λίγες μόλις ώρες, όπως ακριβώς κάνουν χρόνια τώρα πιτσαρίες και άλλα καταστήματα έτοιμου φαγητού. Μία έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ έδειξε πως το 59% των καταναλωτών θα ήθελε να λαμβάνει το προϊόν που έχει παραγγείλει μέσα στην ίδια ημέρα και αυτή η απαίτηση, βέβαια, δεν θα περιοριστεί μόνο στους Αμερικανούς καταναλωτές. Οι καταναλωτές θέλουν να αφιερώνουν όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο σε ο,τιδήποτε τους κρατά μακριά από τις επαγγελματικές και κονωνικές τους δραστηριότητες και όσο ταχύτερα φτάνει το προϊόν έξω από την πόρτα τους, τόσο το καλύτερο για τον πωλητή.

Η επιστροφή στα βασικά

Marie Kondo
Marie Kondo / Φωτό: AP Images

Η Marie Kondo έχει γίνει διάσημη (και πάμπλουτη) δείχνοντας έναν τρόπο ζωής όπου κυριαρχούν η τάξη και η απουσία περιττών πραγμάτων. Η Kondo προτείνει να κρατά κανείς μόνο τα αντικείμενα που προκαλούν ευχάριστα συναισθήματα, ουσιαστικά μιλάει για μια μορφή... χαρούμενου μινιμαλισμού και η γενικότερη τάση ορίζει ακριβώς την επιστροφή στα βασικά. Δεν είναι τυχαίο, λέει το Euromonitor, που οι μικροζυθοποιίες ή τα παραδοσιακά κουρεία έχουν κάνει την επιστροφή τους. Όχι μόνο στις ΗΠΑ ή τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Ελλάδα, θα συμπληρώναμε εμείς.

Καλώς ήρθε το JOMO

Από το  FOMO (“Fear Of Missing Out”) δηλαδή την ανησυχία πως χάνουμε το τρένο της εξέλιξης και μένουμε πίσω, φαίνεται πως πηγαίνουμε στην αντίθετη πλευρά του  JOMO (“Joy Of Missing Out”). Για πολύ κόσμο ο ξέφρενος ρυθμός της σύγχρονης τεχνολογίας που εκδηλώνεται και από τη διάθεση νέων συσκευών και νέων εφαρμογών προκαλεί σημαντικό άγχος και δεν είναι παράξενο που κινήματα όπως το αργό μαγείρεμα ή το αργό ταξίδι βρίσκουν όλο και περισσότερους υποστηρικτές. Στο ίδιο πλαίσιο, καφετέριες και εστιατόρια δεν δίνουν τον κωδικό του wifi τους στους πελάτες, ενθαρρύνοντάς τους να μιλήσουν «όπως τον παλιό καλό καιρό».

Αντίο στα πλαστικά

Πλαστικά μπουκάλια

Η βιομηχανία της μόδας βρίσκεται (και αυτή) υπό την πίεση να μειώσει τη χρήση του πλαστικού. Οι ενημερωτικές εκστρατείες των τελευταίων ετών έχουν ενισχύσει τις περιβαλλοντικές ανησυχίες των καταναλωτών και οι εταιρείες ανταποκρίνονται. Περισσότερες από 290 επιχειρήσεις έχουν υπογράψει δέσμευση για δραστική μείωση στη χρήση των πλαστικών.

Καταναλωτές με συνείδηση

Οι ανησυχίες των καταναλωτών δεν περιορίζονται μόνο στο πλαστικό. Μία τάση που καταγράφει το Euromonitor αφορά την εκτροφή των ζώων που προορίζονται για σφαγή. Όπως φαίνεται, δεν είναι μόνο οργανώσεις όπως η PETA που ζητούν καλύτερες συνθήκες εκτροφής, αλλά και οι μη-βέγκαν, μη-χορτοφάγοι καταναλωτές που προσυπογράφουν το ίδιο αίτημα.

Ψηφιακά μαζί...

Τίποτε από τα ανωτέρω δεν υπονοεί πως οι καταναλωτές απομακρύνονται από τον κόσμο της ψηφιακής επικοινωνίας. Άλλωστε ο ψηφιακός και ο φυσικός κόσμος έρχονται όλο και πιο κοντά μέσα από τις εφαρμογές επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και τα μεγάλα brands αναμένεται να δημιουργήσουν μια νέα σειρά προϊόντων και υπηρεσιών που θα χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες.

... αλλά και καλύτερα μόνοι

Ο θεσμός της οικογένειας φαίνεται να περνά άλλη μία σοβαρή περίοδο αμφισβήτησης με τις τάσεις να δείχνουν την αύξηση των νοικοκυριών με ένα μόνο μέλος. Σχετική έρευνα του ινστιτούτου Pew δείχνει πως οι νέοι απορρίπτουν τόσο την ιδέα του γάμου όσο και την ιδέα της συγκατοίκησης, πράγμα που αυτό με τη σειρά του σημαίνει λιγότερα παιδιά και περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα.  Σε συνδυασμό με το...  JOMO που λέγαμε πιο πριν έχουμε τώρα περισσότερους ενήλικες που προτιμούν να ταξιδεύουν ή να διαβάζουν. Αυτή η γενιά μπορεί να επιστρέψει στα κέντρα των πόλεων όπου οι αποστάσεις για ο,τιδήποτε είναι μικρές, ενώ θα ζητήσουν από τα brands λύσεις που θα τους δίνουν περισσότερο χρόνο για τους ίδιους. Δεν είναι παράξενο που αυξάνεται ο αριθμός των εταιρειών που προσφέρουν ρούχα που δεν χρειάζονται σιδέρωμα, για παράδειγμα.

Δεν έχει σημασία η ηλικία

Ο πληθυσμός, τουλάχιστον στη Δύση, γερνάει και οι μεγαλύτερες γενιές συνηθίζουν να υιοθετούν στοιχεία από το λάιφσταϊλ των νεότερων. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το τζιν παντελόνι θεωρείτο μέχρι πριν από λίγες δεκαετίες στην Ελλάδα πως ήταν ρούχο των νέων αλλά έκτοτε πολλά έχουν αλλάξει. Οι εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπόψιν τη γήρανση του πληθυσμού στα προϊόντα που θα σχεδιάζουν και να έχουν επίσης κατά νου πως όσο μεγάλο και αν είναι το χάσμα των γενεών υπάρχουν στοιχεία που φέρνουν τους νεότερους με τους μεγαλύτερους πιο κοντά.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To «χρυσό» ζευγάρι του Λευκού Οίκου
To «χρυσό» ζευγάρι του Λευκού Οίκου
Η κόρη και ο γαμπρός του Αμερικανού προέδρου έχουν περιουσία 1,1 δισ. δολ. και εργάζονται δίπλα του ως άμισθοι σύμβουλοι.
To «χρυσό» ζευγάρι του Λευκού Οίκου
Ο «χρυσός» δεκάλογος του Στιβ Τζομπς
Ο «χρυσός» δεκάλογος του Στιβ Τζομπς
Ο βιογράφος του Στιβ Τζομπς αποκαλύπτει τα δέκα μυστικά του ιδρυτή της Apple που τον οδήγησαν στην επιτυχία.
Ο «χρυσός» δεκάλογος του Στιβ Τζομπς