Δυσοίωνες προβλέψεις των οικονομολόγων για ένα άτακτο Brexit

NEWSROOM
Brexit
Φωτό: Shutterstock

Με την κρίσιμη ημερομηνία της 29ης Μαρτίου να πλησιάζει απειλητικά, μετά την καταψήφιση της συμφωνίας αποχώρησης για δεύτερη φορά από το Κοινοβούλιο, η συζήτηση στη Βρετανία έχει κορυφωθεί για τις πιθανές επιπτώσεις ενός Brexit χωρίς συμφωνία. Το χειρότερο σενάριο για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου περιλαμβάνει ελεύθερη πτώση της συναλλαγματικής ισοτιμίας της στερλίνας, απογείωση των τιμών, αποχώρηση διεθνών ομίλων, ενώ πολλοί ανησυχούν πως το άτακτο Brexit θα έχει βαριές συνέπειες για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

Οι οικονομολόγοι προβλέπουν ότι η δραστηριότητα θα βρεθεί σε κενό αέρος και ορισμένοι προεξοφλούν ακόμη και ύφεση, λόγω των μειώσεων στις δαπάνες των νοικοκυριών και στις επενδύσεις των επιχειρήσεων.

Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας (ΤτΑ), ο Τζέιμς Κάρνι, δεν αποκλείει προσωρινή συρρίκνωση του ΑΕΠ.

Στη χειρότερη των περιπτώσεων, η ΤτΑ περιμένει άνοδο του πληθωρισμού κατά 6,5%, αύξηση της ανεργίας στο 7,5% κι ελεύθερη πτώση κατά 30% των τιμών των κατοικιών.

Στο χειρότερο σενάριο, η ΤτΑ προβλέπει ότι η συναλλαγματική ισοτιμία της λίρας θα υποχωρήσει κατά 25%.

Μπροστά στον κίνδυνο να ξεσπάσει χρηματοοικονομική κρίση, το κεντρικό πιστωτικό ίδρυμα του ΗΒ ζήτησε από τις τράπεζες να αυξήσουν τα άμεσα διαθέσιμα κεφάλαιά τους σε επίπεδο που υπερβαίνει το 1 τρισεκατομμύριο λίρες συνολικά.

Η χώρα θα υποστεί επάνοδο σε καθεστώς δασμολόγησης και πολλά διοικητικά και διαχειριστικά προβλήματα στα σύνορα με την ΕΕ, καθώς πλέον οι εμπορικές ανταλλαγές θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).

Για να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο, η κυβέρνηση μελετά σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου τη δραστική, μονομερή μείωση των δασμών που επιβάλλει στα εισαγόμενα αγαθά.

Υπάρχουν φόβοι για τεράστιες ουρές και καθυστερήσεις στα βρετανικά λιμάνια. Οι αυστηρότεροι έλεγχοι ενδέχεται εξάλλου να προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις στον σταθμό Σεντ Πάνκρας του Λονδίνου, τουλάχιστον ως προς τα ταξίδια με τους συρμούς του Eurostar.

Οι τιμές ορισμένων αγαθών ενδέχεται να απογειωθούν, λόγω της επιβολής δασμών και λόγω του ότι οι εισαγωγές θα ακριβύνουν μεσούσης της πτώσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας της λίρας.

Τα ράφια των σουπερμάρκετ ενδέχεται να μην είναι τόσο γεμάτα, λόγω των δυσχερειών στην προμήθεια αγαθών από τη Γηραιά Ήπειρο, ειδικά φρέσκων λαχανικών και φρούτων.

Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο εάν γίνει πραγματικότητα το σενάριο του Μπρέξιτ χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο.

Ήδη, η ιαπωνική Nissan αποφάσισε ότι δεν θα κατασκευάσει ένα crossover στο ΗΒ. Η ανταγωνίστριά της, η Honda, ανακοίνωσε μια ακόμα πιο ριζοσπαστική απόφαση: πρόκειται να κλείσει το εργοστάσιό της στη Βρετανία το 2021, μολονότι δεν επικαλέστηκε το Μπρέξιτ για την κίνηση αυτή.

Η Toyota έχει απειλήσει ακόμη και να εγκαταλείψει τελείως το ΗΒ.

Ενώ ο κολοσσός της αεροπορικής βιομηχανίας Airbus έχει προειδοποιήσει πως μπορεί να χρειαστεί να πάρει «πολύ οδυνηρές» αποφάσεις. Διακυβεύονται δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ