Ο κορονοϊός στοιχίζει δισεκατομμύρια στις αεροπορικές εταιρείες

Στιγμιότυπο από το αεροδρόμιο του Πεκίνου / AP Images

Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως βρίσκονται αντιμέτωπες με τεράστιες απώλειες, εξ αιτίας της διαρκούς αναβολής πτήσεων προς την Κίνα, λόγω των ανησυχιών για τον νέο κορονοϊό. Ειδικοί εκτιμούν ότι οι ζημίες θα είναι σημαντικότερες από αυτές που κατέγραψαν οι αεροπορικές εταιρείες στο ξέσπασμα του SARS το 2003.

Ήδη ο κορονοϊός έχει σκοτώσει εκατοντάδες ανθρώπους, ενώ χιλιάδες είναι τα κρούσματα σε 25 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, πάνω από 10 αεροπορικές εταιρείες να ακυρώνουν πτήσεις από και προς την Κίνα. Ταυτόχρονα, πολλές χώρες έχουν απαγορεύσει την είσοδο σε επισκέπτες που έχουν ταξιδέψει στην Κίνα, ενώ άλλες χώρες έχουν εκδώσει ταξιδιωτικές οδηγίες καλώντας τους πολίτες τους να μην ταξιδέψουν προς την Κίνα και να φύγουν το συντομότερο αν είναι εκεί.

Η τελευταία φορά που οι αεροπορικές εταιρείες βρέθηκαν αντιμέτωπες με τέτοιου είδους κρίση ήταν το 2003 όταν το ξέσπασμα του SARS μείωσε το τζίρο των Ασιατικών εταιρειών κατά 6 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής έχασαν ένα δισεκατομμύριο δολάρια, ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν επλήγησαν σχεδόν καθόλου. Ωστόσο, χρειάστηκαν εννέα μήνες για να επανέλθει η κανονική κυκλοφορία στους αιθέρες.

Ειδικοί προειδοποιούν ότι ο κορονοϊός θα ξεπεράσει «κατά πολύ» το πλήγμα των 7 δισ. δολαρίων που επέφερε ο SARS στις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, με τζίρο που πέρυσι έφτασε τα 838 δισ. δολάρια.

Κατ’ αρχάς, τα αεροπορικά ταξίδια στην Κίνα έχουν εκτοξευτεί από το 2003. Οι εταιρείες είναι μεγαλύτερες από ποτέ, ενώ η αναστολή των πτήσεων αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο σε σχέση με το 2003.

Σύμφωνα με στοιχεία του Κινεζικού πρακτορείου, Xinhua, και του Οίκου Αξιολόγησης, Fitch Ratings, το 2019 ταξίδεψαν με αεροπλάνο περίπου 660 εκατ. Κινέζοι, αριθμός επταπλάσιος από τον αντίστοιχο του 2003. Η έκρηξη στα ταξίδια στην Κίνα ξεπέρασε κατά πολύ την παγκόσμια αύξηση επιβατών αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως, που ενισχύθηκε από τους 1,7 δισ. επιβάτες το 2003 στα 4,2 δισ. επιβάτες το 2018, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Όταν εμφανίστηκε ο SARS, η παγκόσμια επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 18,5% τον Απρίλιο του 2003 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, με την πτώση στην περιοχή της Ανατολικής Ασίας να αγγίζει το 45%, σύμφωνα με τη Fitch. Από τα έως τώρα στοιχεία, προκύπτει ότι οι απώλειες με τον κορονοϊό θα είναι πολύ χειρότερες. Ήδη την πρώτη μέρα της εορταστικής περιόδου για το Κινεζικό νέο έτος, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 41% σε σχέση με πέρυσι. Αυτή τη στιγμή, η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για αεροπορικά ταξίδια στον κόσμο μετά την Βόρεια Αμερική, οπότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τη ζημίες που έρχονται από τη νέα επιδημία.

ΣΧΕΤΙΚΑ