Πώς ο κορωνοϊός αλλάζει για πάντα την επιχειρηματικότητα

Μέτρα προστασίας σε σούπερ-μάρκετ στην Καλιφόρνια / AP Images

Η Κίνα, δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στην κόσμο, ήταν η πρώτη χώρα που χτυπήθηκε από την πανδημία του κορωνοϊού και υποχρεώθηκε να σταματήσει τα ταξίδια, να κλείσει τα καταστήματα και τα θεματικά πάρκα, να επιβάλει μάσκες σε δημόσια κτήρια και να ενθαρρύνει τους πολίτες να τηρούν τις αποστάσεις.

Τώρα, η χώρα ξανανοίγει, το ίδιο και ο υπόλοιπος κόσμος. Οι εταιρείες, λοιπόν, χρησιμοποιούν την εμπειρία από την Κίνα για να φτιάξουν τους κανονισμούς και για τις υπόλοιπες χώρες.

Οι αντιδράσεις των μεγάλων εταιρειών, όπως η Nike, τα Starbucks και η Disney έχουν γίνει σημείο αναφοράς για τους αναλυτές της Wall Street, ενώ οι ομάδες των πολυεθνικών εταιρειών μοιράζονται τις εμπειρίες τους με τους επενδυτές.

Οι μεγάλες αμερικανικές πολυεθνικές εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Nike, έχουν αρχίσει να βλέπουν αύξηση των πωλήσεων. Όταν η Volkswagen άνοιξε το εργοστάσιό της στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας περιέγραψε και την εμπειρία του ανοίγματος των 32 από τα 33 εργοστάσιά της στην Κίνα. Και οι δύο εταιρείες υιοθετούν νέες στρατηγικές για την επιστροφή στην κανονικότητα, ενώ μιλούν για σημάδια αυξημένων πωλήσεων.

Εταιρείες ειδικευμένες στην εσωτερική διακόσμηση επιχειρήσεων, που βοηθούν τις πολυεθνικές να προσαρμόσουν τον τρόπο εργασίας στα νέα δεδομένα έχουν ήδη αρχίσει να μιλούν για το «Γραφείο των δύο μέτρων». Πρόκειται για το νέο τρόπο εργασίας που εμπνέει τους εργαζομένους να σκεφτούν τις λύσεις, την τήρηση των απαραίτητων αποστάσεων, αλλά και την προετοιμασία των κτηρίων για να υποδεχτούν τους εργαζομένους στη νέα εποχή.

Υπό αυτή τη συνθήκη, τα γραφεία έχουν απόσταση δύο μέτρων, όπως συμβουλεύουν οι ειδικοί της υγείας ώστε να μειώνεται ο συγχρωτισμός και να περιορίζονται οι πιθανότητες μετάδοσης του κορωνοϊού. Οι εργαζόμενοι έχουν την οδηγία να μετακινούνται στο γραφείο χρησιμοποιώντας μία κυκλική διαδρομή – στους δείκτες της φοράς του ρολογιού – για να μην πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλο. Με αυτόν τον τρόπο κινούνται και οι γιατροί στα νοσοκομεία.

Ένα βασικό στοιχείο είναι «οι εργαζόμενοι να αισθάνονται ασφαλείς και να εμπιστεύονται την επιχείρηση ότι γυρίζουν σε ένα υγιεινό περιβάλλον».

Επίσης, οι εταιρείες αυξάνουν τις επενδύσεις στα συστήματα εξαερισμού του γραφείου, ενώ δεν είναι λίγες οι εταιρείες που τοποθετούν ακόμα και πλέξιγκλας μεταξύ των γραφείων.

Αλλαγές γίνονται και στον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των υπαλλήλων. Ήδη έχουν αυξηθεί δραστικά οι παραγγελίες για software, όπως το Microsoft Teams, με την εταιρεία να κάνει λόγο για «άνευ προηγουμένου» ζήτηση. Οι χρήστες του προγράμματος μέσα σε ένα μήνα αυξήθηκαν κατά 70%.

Κάποτε έλεγαν στις εταιρείες ότι «χρειάζονται 21 ημέρες για να αλλάξει μία συνήθεια». Όμως, στην εποχή του κορωνοϊού, χρειάστηκε πολύ λιγότερο. Με δεδομένο ότι εκατομμύρια άνθρωποι χρειάστηκε να μείνουν σπίτι τους για πολλές ημέρες, αναγκάστηκαν επίσης να φτιάξουν νέες ρουτίνες και να βρουν εναλλακτικό τρόπο ζωής.

Εταιρείες, όπως η Nike, έχουν προωθήσει πολύ τις αγορές μέσω διαδικτύου, τάση που είχε ξεκινήσει και πριν την πανδημία.

Συνολικά, οι ψηφιακές πωλήσεις στην κίνα αυξήθηκαν το προηγούμενο μήνα κατά τουλάχιστον 30%, ενώ οι εβδομαδιαίοι χρήστες της εφαρμογής της αυξήθηκαν κατά 80%.

Η πανδημία ανάγκασε τις επιχειρήσεις να ξανασκεφτούν τον τρόπο που στέλνουν τα προϊόντα τους. Ο λόγος είναι ότι υπήρξαν τεράστια προβλήματα στις μεταφορές, είτε από θαλάσσης, είτε από αέρος, εξ αιτίας των περιορισμών λόγω κορωνοϊού.

Στο χορό μπήκαν ακόμα και οι κυβερνήσεις, με την Ιαπωνία να ανακοινώνει ότι θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να μεταφέρουν προϊόντα τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ