Στο στόχαστρο της Αυστραλίας Facebook και Google

Shutterstock

Σαρωτικά μέτρα ετοιμάζεται να πάρει η Αυστραλία ώστε να υποχρεώσει το Facebook και την Google να πληρώνουν αμοιβές στους ειδησεογραφικούς οργανισμούς για τη χρήση του περιεχομένου των ειδήσεων τους.

Η κυβέρνηση της χώρας έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου που δίνει τη δυνατότητα στους ειδησεογραφικούς οργανισμούς της χώρας να διαπραγματευτούν με τους δύο τεχνολογικούς κολοσσούς για την ανάρτηση των θεμάτων στις σελίδες τους.

Η νομοθεσία θα δώσει τη δυνατότητα στους ειδησεογραφικούς οργανισμούς αρχικά να διαπραγματευτούν με τις δύο εταιρείες και αν δεν υπάρξει συμφωνία τότε να καταφύγουν στη διαιτησία μετά από τρεις μήνες, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Επιτροπής Ανταγωνισμού και Καταναλωτών της Αυστραλίας. Η διαδικασία αυτή θα αφορά έναν ανεξάρτητο σύμβουλο, που θα εξετάσει τις προτάσεις της κάθε πλευράς και θα προτείνει ένα συμβιβασμό το αργότερο μέσα σε 45 εργάσιμες μέρες.

Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση, στη συνέχεια τα άρθρα του θα οριστικοποιηθούν και θα διαβιβαστεί στο Κοινοβούλιο της χώρας όπου θα τεθεί σε ψηφοφορία.

Ειδικοί εκτιμούν ότι οι τεχνολογικές εταιρείες βρίσκονται σαφώς σε θέση ισχύος, καθώς οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί είναι ουσιαστικά υποχρεωμένοι να διαπραγματευτούν, δεν έχουν τη δυνατότητα να αποχωρήσουν χωρίς συμφωνία, ενώ δεν έχουν και ισχυρό πλεονέκτημα για να διεκδικήσουν υψηλές αμοιβές για το περιεχόμενό τους.

Πάντως, πρόκειται για μία υπόθεση που θα παρακολουθήσουν οι ειδικοί και οι παράγοντες της αγοράς το επόμενο διάστημα σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Τζος Φράιντενμπεργκ, παραδέχτηκε τη διεθνή σημασία του θέματος, τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «θα τραβήξει την προσοχή πολλών ρυθμιστικών αρχών και πολλών κυβερνήσεων σε ολόκληρο τον κόσμο».

Η διαμάχη του Facebook και της Google με τους εκδότες έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια, με τις εταιρείες ΜΜΕ να διεκδικούν χρήματα για το περιεχόμενό τους, το οποίο αναρτάται στις σελίδες των τεχνολογικών κολοσσών. Ειδικοί επισημαίνουν ότι οι δύο τεχνολογικές εταιρείες είναι πλέον κυρίαρχες στη διαφημιστική αγορά, με αποτέλεσμα τα ΜΜΕ να παίρνουν ότι… ξεμένει από τα διαφημιστικά πακέτα.

Στην Αυστραλία, το θέμα της πληρωμής των ΜΜΕ από τους τεχνολογικούς κολοσσούς έχει μπει στο τραπέζι εδώ και πολύ καιρό και το νομοσχέδιο βγήκε στη δημοσιότητα μετά από πολύμηνη διαβούλευση μεταξύ των δύο πλευρών. Εξ άλλου, οι δύο πλευρές χρειάζονται η μία την άλλη. Οι εταιρείες ΜΜΕ χρειάζονται τις τεχνολογικές εταιρείες και το αντίθετο.

Facebook και Google υποστηρίζουν ότι στέλνουν εκατομμύρια κλικ στις εταιρείες ΜΜΕ «τσάμπα», τονίζοντας ότι το οικονομικό τους όφελος είναι μικρό.

Από την άλλη, οι εταιρείες των ΜΜΕ πανηγυρίζουν για τη νέα νομοθεσία, καλωσορίζοντας την απόφαση της Αυστραλιανής κυβέρνησης να αναγνωρίσει τη σημασία της επιβολής κανονισμών και τις ανισορροπίες που υπάρχουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ