Έρχεται το φαγητό… με περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Φωτογραφίες: Shutterstock

Σε όλα τα τρόφιμα υπάρχουν ήδη πληροφορίες με τις θερμίδες, τα θρεπτικά συστατικά, ακόμα και το πόσο καλά είναι για την υγεία μας. Όμως, πλέον όλο και περισσότερες εταιρείες πουλάνε προϊόντα στα οποία αναγράφεται το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Μία από αυτές είναι η Σουηδική εταιρεία τροφίμων, Felix. Για δύο μέρες τον Οκτώβριο, η Felix άνοιξε ένα κατάστημα στην Στοκχόλμη όπου οι τιμές των προϊόντων καθορίζονταν από το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Όσο περισσότερες οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τόσο ακριβότερο το προϊόν.

Η ιδέα πίσω από αυτή την κίνηση ήταν να δουν οι καταναλωτές πόσο εύκολο είναι να κάνουν φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές εφόσον η σήμανση των προϊόντων είναι ξεκάθαρη. Κάθε πελάτης είχε ένα συγκεκριμένο μπάτζετ που ισοδυναμούσε σε «ισοδύναμο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου» για να κάνει τα ψώνια μίας εβδομάδα.

Και παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ήταν απλά μία προωθητική ενέργεια για την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, η Felix ήδη καταγράφει στην ιστοσελίδα της τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με όλα της τα τρόφιμα – από την καλλιέργεια των συστατικών έως το τελικό προϊόν.

Τα προϊόντα που έχουν ταμπέλα «χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα» είναι αυτά που οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται για να παραχθούν είναι κάτω από το μέσο όρο της Σουηδίας.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση που παρήγγειλε η Carbon Trust, η εταιρεία που πιστοποιεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα πολλών προϊόντων, τα δύο τρίτα των καταναλωτών σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ισπανία, Μεγάλη Βρετανία και Ηνωμένες Πολιτείες τάσσονται υπέρ του να τοποθετούνται περιβαλλοντικές ταμπέλες στα τρόφιμα.

Προς το παρόν, κάτι τέτοιο δεν είναι υποχρεωτικό σε καμία χώρα του κόσμου. Ωστόσο, κάποιες εταιρείες έχουν αρχίσει να παίρνουν σχετικές πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα, η εταιρεία, Quorn, που φτιάχνει υποκατάστατα κρέατος βάζει περιβαλλοντικές ταμπέλες στο 60% των προϊόντων της από τις αρχές της χρονιάς, ενώ και ο κολοσσός των καταναλωτικών προϊόντων, Unilever, πρόσφατα ανακοίνωσε την πρόθεσή της να βάζει περιβαλλοντική ταμπέλα σε κάθε προϊόν που πουλά.

Από την άλλη, το να μετρηθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε τροφίμου δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά και οι εταιρείες συνεργάζονται με πλατφόρμες ειδικών που παρέχουν δεδομένα χρησιμοποιώντας περίπλοκα εργαλεία υπολογισμού των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε όλη την αλυσίδα παραγωγής.

Η Oatly, που φτιάχνει ροφήματα με βάση τη βρώμη, μετρά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων της από τη διαδικασία της καλλιέργειας έως ότου φτάσουν στα καταστήματα. Η εταιρεία λειτουργεί με τη βοήθεια της CarbonCloud, μίας νεοφυούς επιχείρησης που προέκυψε από έρευνα του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου, Chalmers, της Σουηδίας.

Η Oatly και άλλες εταιρείες βάζουν πληροφορίες για τα συστατικά των τροφίμων τους, την κατανάλωση ενέργειας, τα απόβλητα της παραγωγής και τον τρόπο μεταφοράς και το ηλεκτρονικό εργαλείο της CarbonCloud βγάζει τα αποτελέσματα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε προϊόντος.

ΣΧΕΤΙΚΑ