Με ή χωρίς συμφωνία, το Brexit παραμένει ένα μυστήριο

Στιγμιότυπο από τη χθεσινή άκαρπη συνάντηση Μπόρις Τζόνσον - Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν / AP Images

Με τις διαπραγματεύσεις για το Brexit να βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο και τους φόβους, που εκφράζονται από τους υπευθύνους, ότι δε θα υπάρξει συμφωνία, ο Βρετανός πρωθυπουργός θα πρέπει να αποφασίσει αν θα παραμείνει πιστός στις ιδέες του ή αν θα τις παρακάμψει για να σώσει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά και την οικονομία της χώρας του. Ο Τζόνοσν συναντήθηκε χθες με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν χωρίς αποτέλεσμα και οι συνομιλίες αποσφασίστηκε να συνεχιστούν την Κυριακή.

Και ενώ η προθεσμία για την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας λήγει στις 31 Δεκεμβρίου, οι διαπραγματεύσεις είναι και πάλι έτοιμες να καταρρεύσουν, λόγω τριών θεμάτων: τα δικαιώματα αλιείας, η κυβερνητική βοήθεια σε επιχειρήσεις και το πώς θα λύνονται οι διαφορές μεταξύ Λονδίνου και Βρυξελλών. Έτσι, ο Μπόρις Τζόνσον θα πρέπει να αποφασίσει αν η εμμονή του με την εθνική κυριαρχία και στα τρία θέματα έχει νόημα δεδομένου του τιμήματος που θα πληρώσει η βρετανική οικονομία σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit.

Σε κάθε περίπτωση, το κόστος του Brexit για τις επιχειρήσεις είναι πολύ υψηλό, όμως αν δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές. Σε αυτήν την περίπτωση, το Λονδίνο θα πρέπει να εμπορεύεται με το σημαντικότερο εταίρο του με βάση τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, που σημαίνει δασμούς και άλλα εμπόδια.

Οι Βρετανικές επιχειρήσεις που ήδη πλήττονται από την πανδημία θα χάσουν την ελεύθερη πρόσβαση σε μία αγορά 450 εκατ. καταναλωτών, που αποτελούν ήδη το 43% των βρετανικών εξαγωγών.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βρετανίας προέβλεψε τον περασμένο Νοέμβριο ότι η έξοδος της χώρας από την ΕΕ θα οδηγήσει σε μία μακροπρόθεσμη απώλεια του ΑΕΠ κατά περίπου 4% σε σχέση με αν δεν είχαμε Brexit. Η άτακτη έξοδος θα προσθέσει άλλο 2% στις απώλειες του ΑΕΠ το 2021, δηλαδή 40 δισεκατομμύρια στερλίνες, αλλά και τουλάχιστον ακόμα 300.000 νέους ανέργους σε μία στιγμή που η Βρετανία αντιμετωπίζει ήδη μία κρίση στην απασχόληση, ενώ βιώνει τη χειρότερη ύφεση των τριών τελευταίων αιώνων.

Ακόμη και αν υπάρξει συμφωνία, εκτιμούν ειδικοί, το ετήσιο κόστος των βρετανικών επιχειρήσεων θα φτάσει τα 7,5 δισεκατομμύρια στερλίνες από εισαγωγές και κόστος επιπλέον κόστος εξαγωγών. Οι έλεγχοι στα τελωνεία θα φέρουν καθυστερήσεις δημιουργώντας χάος στις αποστολές τροφίμων και άλλων αγαθών, κάτι που θα πλήξει τις επιχειρήσεις που βασίζονται στη γρήγορη παράδοση.

Σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία, οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με δασμούς 10% στα οχήματα, με απώλειες που φτάνουν τα 47 δισεκατομμύρια στερλίνες μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Τα βρετανικά τρόφιμα θα έχουν δασμούς 22%, με το αρνάκι να φτάνει το 40%. Αυξημένες θα είναι οι τιμές και των εισαγόμενων τροφίμων, την ώρα που το 70% των τροφίμων και ποτών που πωλούνται στη Βρετανία προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικοί εκτιμούν ότι και η στερλίνα θα χάσει επιπλέον μέρος της αξίας της, ενώ ο πιο απρόβλεπτος ίσως παράγοντας είναι το χάος που θα επικρατήσει στα σύνορα. Οι μεταφορικές εταιρείες δεν έχουν καμία ενημέρωση για το σύστημα που θα εφαρμοστεί στα σύνορα από την 1η Ιανουαρίου, πράγμα που σημαίνει ότι τα αγαθά που θα πρέπει να πάνε στο Ηνωμένο Βασίλειο απλά θα παραμείνουν στις Ευρωπαϊκές αποθήκες έως ότου ξεκαθαριστεί η κατάσταση.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ