Η Formula 1 δεν λύγισε ούτε από τον κορωνοϊό – To budget Cap και τα Sprint Race

Στιγμιότυπο από τον πρώτο αγώνα στο Μπαχρέιν/ Φωτογραφία AP

Η Formula 1 ήταν πάντα ένα ακριβό σπορ. Ακόμα και στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης οι περισσότερες ομάδες συνέχιζαν να ξοδεύουν δεκάδες εκατομμύρια για την εξέλιξή τους. Ωστόσο μια δεύτερη οικονομική κρίση, αυτή που γεννήθηκε από την πανδημία του κορωνοϊού, δοκίμασε τις αντοχές του κορυφαίου πρωταθλήματος του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Όταν όλος ο κόσμος αιφνιδιάστηκε από την πανδημία η Formula 1 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση και επηρεάστηκε άμεσα. Οι αγώνες δεν μπορούσαν να γίνουν ειδικότερα όταν μιλάμε για μια διοργάνωση που απασχολεί χιλιάδες ανθρώπους που πρέπει να ταξιδεύουν από χώρα σε χώρα. Η απόφαση για αναβολή της περσινής σεζόν ήταν μονόδρομος. Ωστόσο το να βάλεις στον πάγο μια σεζόν σημαίνει μηδενικά έσοδα για το πρωτάθλημα και τις ομάδες.

Μπορεί οι εργοστασιακές ομάδες της Mercedes, της Ferrari και της Renault να μπόρεσαν, εύκολα ή δύσκολα, να ξεπεράσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για τις ιδιωτικές και ανεξάρτητες ομάδες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η McLaren που βρέθηκε ένα βήμα πριν την οικονομική καταστροφή. Η ιστορική Βρετανική ομάδα πήρε δάνειο 200 εκατομμυρίων λιρών, ενώ χρειάστηκε να πουλήσει και στη συνέχεια να επινοικιάσει τις εγκαταστάσεις της.

Παρά τις δυσκολίες η Formula 1 έφτιαξε, για την περσινή σεζόν, ένα πλούσιο καλεντάρι 17 αγώνων. Φυσικά σχεδόν όλα τα Grand Prix έγιναν χωρίς κόσμο κάτι που προκάλεσε μεγάλη τρύπα στα οικονομικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η προηγούμενη σεζόν (2020) τελείωσε και το ταμείο έγραψε μείον 386 εκατομμύρια δολάρια. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά το τέλος του 2019 τα κέρδη είχαν φτάσει τα 17 εκατομμύρια δολάρια.

Τα μονοθέσια στην πίστα του Μπαχρέιν

Οι γενεές αποφάσεις και το budget cap

Οι άνθρωποι της Formula 1 κατάλαβαν ότι δεν μπορούν να συνεχίσουν να παριστάνουν ότι ζουν σε έναν διαφορετικό κόσμο. Το άθλημα έπρεπε να κρατήσει την λάμψη του και την ίδια ώρα οι ομάδες να μπορούν να έχουν εξασφαλισμένη τη βιωσιμότητά τους. Τότε αποφασίστηκε κάτι που ακουγόταν επί σειρά ετών αλλά πάντα έμενε στα λόγια.

Η Formula 1 αποφάσισε να εφαρμόσει budget Cap. Με απλά λόγια όλες οι ομάδες, από την πρώτη μέχρι την τελευταία, θα πρέπει να ξοδεύουν μέχρι ένα συγκεκριμένο ποσό. Αρχικά αυτό είχε οριστεί στα 175 εκατομμύρια, αλλά στη συνέχεια έπεσε στα 150.

Η FIA σε συνεργασία με την Liberty Media έκριναν ότι το σπορ μπορεί να βγει κερδισμένο από αυτή την ιστορία. Ο στόχος είναι το budget Cap να μειώσει τη διαφορά ανάμεσα στις ομάδες. Αυτό θα φέρει μεγαλύτερο ανταγωνισμό, άρα περισσότερους θεατές και ο κόσμος φέρνει αυτόματα περισσότερους χορηγούς.

Το πείραμα με τα Sprint Race

Ένα ακόμα μέτρο που πήρε η Formula 1 είναι να δοκιμάσει φέτος τρεις Sprint Races. Ουσιαστικά μέσα στο τριήμερο προσθέτει άλλον έναν αγώνα όπως γίνεται στην Formula 2. Φυσικά ο απώτερος σκοπός είναι να αποκτήσουν περισσότερο ενδιαφέρον οι ώρες που υπό κανονικές συνθήκες θα διεξάγονταν τα ελεύθερα δοκιμαστικά.

Μπορεί οι ομάδες να έβγαζαν συμπεράσματα από αυτές τις δοκιμές, αλλά σίγουρα δεν είναι και το πιο διασκεδαστικό θέαμα. Ειδικότερα όταν το αποτέλεσμα τους δεν έχει κανένα βαθμολογικό αντίκρισμα και δεν επηρεάζει άμεσα τη μάχη του τίτλου.

Με αυτούς τους μικρούς αγώνες αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον όλο το αγωνιστικό τριήμερο. Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, περισσότερο ενδιαφέρον σημαίνει αύξηση των τηλεθεατών και αυτό με τη σειρά του περισσότερα χρήματα από χορηγούς.

Φέτος έχουν ήδη γίνει οι δυο πρώτοι αγώνες και η F1 έχει ήδη ανακοινώσει άλλους 21 μέσα στη σεζόν. Οι αλλαγές που έρχονται στους κανονισμούς από το 2022 θα κάνουν το άθλημα ακόμα πιο ανταγωνιστικό και θελκτικό για νέους επενδυτές.

Η Formula 1, ειδικότερα από τη στιγμή που ανέλαβε η Liberty Media, έχει κάνει πολλές και σωστές κινήσεις για να εξασφαλίσει ότι το κορυφαίο πρωτάθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού θα είναι πάντα εκεί και θα συναρπάζει όλους τους λάτρεις της ταχύτητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ