Η υπαρξιακή κρίση του Μαρκ Ζούκεμπεργκ

Ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ / Φωτογραφία AP

Όπως είναι γνωστό, ο Στηβ Τζομπς είχε πει ότι η Apple φτιάχνει προϊόντα που οι καταναλωτές δεν ξέρουν ότι θέλουν. Όμως, η πρόκληση για το Διευθύνοντα Σύμβουλο του Facebook, Μαρκ Ζούκεμπεργκ είναι λίγο διαφορετική: Δημιουργεί νέα προϊόντα, τα οποία οι καταναλωτές έχουν πει ξεκάθαρα στο Facebook ότι δεν τα θέλουν.

Το Instagram για παιδιά, μία βερσιόν της εφαρμογής διαμοιράσματος φωτογραφιών για παιδιά κάτω των 13 ετών έχει προκαλέσει έντονη κριτική – κατακραυγή θα έλεγε κανείς – πριν καν βγει. Την περασμένη Δευτέρα, 40 εισαγγελείς από τις όλη τη χώρα έγραψαν μία επιστολή στον Ζούκεμπεργκ καλώντας τον να εγκαταλείψει τα σχέδια δημιουργίας της εφαρμογής, τονίζοντας ότι παιδιά πριν την εφηβεία «δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της πλοήγησης σε λογαριασμούς κοινωνικών δικτύων».

Το κρυπτονόμισμα του Facebook, το Diem, συνάντησε επίσης πολλές αντιδράσεις όταν ανακοινώθηκε το 2019. Αυτή την εβδομάδα, το Facebook υποχώρησε από αυτό το σχέδιο και ανακοίνωσε ότι θα επικεντρωθεί στη δημιουργία ενός σταθερού νομίσματος συνδεδεμένου με το δολάριο.

Και οι αλλαγές στους όρους χρήσης του WhatsApp, που σχεδιάστηκαν για να βοηθήσουν το Facebook να μετατρέψει την εφαρμογή σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, έχουν συναντήσει μεγάλες αντιδράσεις για μήνες. Μάλιστα, ορδές χρηστών έχουν εγκαταλείψει τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και έχουν στραφεί προς αντίπαλες πλατφόρμες, όπως το Signal το Telegram από τότε που ανακοινώθηκαν οι νέοι όροι χρήσης. Ενώ διάφορες αρχές ανά τον κόσμο προσπαθούν να σταματήσουν αυτή τη μετατροπή.

Όλες αυτές οι «αναποδιές» είναι πολύ σημαντικές για μία εταιρεία του μεγέθους του Facebook που έχει βασιστεί στην ταχεία ανάπτυξη προϊόντων. Άλλωστε, δεν είναι εύκολο να αυξήσεις τον κύκλο των εργασιών σου όταν κάθε είδηση για νέο σου προϊόν όχι μόνο δε δημιουργεί ενθουσιασμό, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί αντιδράσεις από καταναλωτές, αλλά και από ρυθμιστικές αρχές.

Η αλήθεια είναι ότι πολλές από τις αντιδράσεις προέρχονται από πολιτικούς και οργανώσεις δικαιωμάτων των καταναλωτών. Ωστόσο, αυτό είναι το πρόβλημα για μία πλατφόρμα με 3,45 δισεκατομμύρια χρήστες. Σχεδόν όλοι είναι χρήστες και πολλοί από αυτούς φαίνεται να μη θέλουν αυτά που προσφέρει το Facebook.

Όλο αυτό δείχνει ότι το Facebook δεν είναι αντιμέτωπο με τις γνωστές αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν πολύ συχνά οι επιχειρήσεις, αλλά με ένα υπαρξιακό αδιέξοδο.

Οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να σταματήσουν την εξαγορά μίας επιχείρησης από μία άλλη ή τη συνεργασία μίας επιχείρησης με μία άλλη ώστε να μην παραβιαστούν οι αντιμονοπωλιακοί κανόνες, πράγμα που ίσως δημιουργήσει πρόβλημα, όμως για τις τεχνολογικές εταιρείες, η κατάσταση είναι διαφορετική. Δεν έχουν άλλη επιλογή από τα βγάζουν νέα προϊόντα. Μία τεχνολογική εταιρεία χωρίς νέα προϊόντα είναι καταδικασμένη σε θάνατο.

Έτσι, το Facebook δεν έχει άλλη επιλογή από το να προχωρήσει μπροστά. Ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ είναι υποχρεωμένος να κάνει υποχωρήσεις, όμως δεν μπορεί να εγκαταλείψει τα σχέδιά του. Ο ίδιος είναι αποφασισμένος: το Diem αναμένεται να βγει στις ΗΠΑ από μέρα σε μέρα, το αφεντικό του Instagram είπε ότι η εταιρεία δε θα υποχωρήσει στο σχέδιο δημιουργίας της πλατφόρμας για παιδιά και οι χρήστες του WhatsApp λαμβάνουν διαρκώς την ειδοποίηση να συμμορφωθούν με τους νέους όρους χρήσης

ΣΧΕΤΙΚΑ