Νέες αυξήσεις στις τιμές βλέπει η Nestlé

Φώτο: Shutterstock

Η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων και ποτών στον κόσμο αυξάνει και πάλι τις τιμές της στις Ηνωμένες Πολιτείες, εξ αιτίας της αύξησης στις τιμές των πρώτων υλών, αλλά και στις μεταφορές.

Η Nestlé, που πουλάει από παγωτά μέχρι και καφέ ή δημητριακά, ανακοίνωσε ότι επιβάλλεται να αντιμετωπίσει τις αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών, με αυξήσεις στα προϊόντα της κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

«Ο πληθωρισμός ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτος για αρκετά χρόνια και ξαφνικά εμφανίστηκε δυναμικά και μας χτύπησε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της κολοσσιαίας εταιρείας, εκφράζοντας ταυτόχρονα την πεποίθηση ότι ο υψηλός πληθωρισμός δε θα είναι κάτι που θα διαρκέσει.

Ωστόσο, προς το παρόν, η εταιρεία που διαθέτει μάρκες όπως ο Nescafe και τα Cheerios ανακοίνωσε ότι θα πρέπει να αυξήσει τις τιμές κατά περίπου 2% ώστε να αντισταθμίσει την αύξηση του κόστους που αγγίζει το 4%. Ήδη, η Nestlé αύξησε τις τιμές της κατά 1,3% το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Η εταιρεία τροφίμων και ποτών θα απορροφήσει κάποιες αυξήσεις, όπως για παράδειγμα στην τιμή του καφέ, όμως δεν μπορεί να αποφύγει τα αυξανόμενα κόστη σε υπηρεσίες, όπως οι μεταφορές, που μειώνουν δραστικά τα περιθώρια κέρδους.

Η Nestlé εκτιμά ότι τα περιθώρια κέρδους φέτος θα διαμορφωθούν στο 17,5%, ελαφρώς μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη, λόγω της καθυστέρησης στην εφαρμογή των αυξημένων τιμών από τη στιγμή που ενισχύθηκε ο πληθωρισμός. Παρόλα αυτά, η εταιρεία αναμένει για το 2021 αύξηση των πωλήσεων μεταξύ 5% και 6%.

Το τελευταίο διάστημα, μία σειρά εταιρειών, από την General Electric έως τη Unilever, έχουν προειδοποιήσει για την αύξηση του κόστους παραγωγής εξ αιτίας της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας από την πανδημία του κορονοϊού. Η ζήτηση σε αρκετά προϊόντα έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς ο κόσμος έχει αρχίσει να επιστρέφει στα γραφεία ή να ταξιδεύει, την ώρα που οι γραμμές παραγωγής συνεχίζουν να πιέζονται.

Κάποιες εταιρείες έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν την αύξηση των τιμών, αγοράζοντας για παράδειγμα προθεσμιακά συμβόλαια προϊόντων ή επιλέγοντας να απορροφήσουν τις αυξημένες τιμές στα σούπερ μάρκετ, τα εστιατόρια και τις εταιρείες λιανικής.

Η αντίπαλη της Nestlé, η Unilever, ανακοίνωσε λίγες μέρες νωρίτερα ότι αυξάνει τις τιμές σε πολλές αγορές και πολλές κατηγορίες προϊόντων ώστε να ανταπεξέλθει στην αύξηση του κόστους παραγωγής. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία των παγωτών, Ben & Jerry's, ανέφερε ενδεικτικά το παράδειγμα της αύξησης της τιμής του ελαίου σόγιας κατά 20% το προηγούμενο τρίμηνο, με αποτέλεσμα να είναι αυξημένο κατά 80% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς. Οι τιμές του φοινικέλαιου είναι αυξημένες κατά 70% σε σχέση με το μέσο όρο τους εδώ και μήνες.

Το μεγάλο ερώτημα βέβαια είναι το αν οι ελλείψεις που έχουν παρατηρηθεί και οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών είναι προσωρινά αποτελέσματα της πανδημίας ή αν η παγκόσμια οικονομία αλλάζει σε τέτοιο βαθμό που θα έχει ως συνέπεια ένα σπιράλ πληθωρισμού, ο οποίος θα μπορούσε να καταστρέψει την καταναλωτική δύναμη των πολιτών.

Ήδη οι Κεντρικές Τράπεζες έχουν αρχίσει να σχεδιάζουν την απάντησή τους στο πρόβλημα. Πολλοί ειδικοί εκτιμούν ότι η κατάσταση είναι προσωρινή, όμως αν κάνουν λάθος, τότε οι Κεντρικές Τράπεζες δε θα έχουν άλλη επιλογή από το να διακόψουν απότομα τα προγράμματα παροχής ρευστότητας για τη στήριξη της οικονομίας ώστε να τεθεί υπό έλεγχο ο πληθωρισμός.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ