Πήγαν με ιδιωτικά αεροπλάνα για να μιλήσουν για την κλιματική κρίση

AP Photo/ Rick Bowmer, File

Έντονη κριτική ασκούν πολίτες και ακτιβιστές στα στελέχη και τους ηγέτες που καταφτάνουν στην Αίγυπτο στη Σύνοδο για το Κλίμα με ιδιωτικά αεροπλάνα.

Μάλιστα, μία μέρα πριν ξεκινήσει η Σύνοδος, εκατοντάδες ακτιβιστές σταμάτησαν ένα ιδιωτικό αεροπλάνο στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ για να μην απογειωθεί. Κάποιοι έκατσαν μπροστά στις ρόδες και κάποιοι άλλοι έκαναν βόλτες γύρω από το αεροσκάφος με τα ποδήλατά τους.

Όσον αφορά το Σαρμ ελ Σεΐκ, τα στοιχεία από το FlightRadar24, που επικαλείται το BBC, δείχνουν ότι 36 ιδιωτικά αεροπλάνα προσγειώθηκαν εκεί από τις 4 έως τις 6 Νοεμβρίου για την έναρξη της διάσκεψης. Άλλα 64 προσγειώθηκαν στο Κάιρο, τα 24 εκα των οποίων προέρχονταν από το Σαρμ ελ Σεΐκ.

Εννιά από τος πτήσεις έρχονταν από το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ πολλές άλλες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ολλανδία. Δύο αναχώρησαν από τις ΗΠΑ για το Κάιρο – μία από Ατλάντα και μία από Ουάσιγκτον.

Σύμφωνα με το FlightRadar24, πιθανότατα υπήρξαν και άλλες προγραμματισμένες πτήσεις με ιδιωτικά αεροπλάνα, οι οποίες δεν ήταν δυνατό να καταγραφούν, λόγω της περιορισμένης κάλυψης που υπάρχει στην περιοχή.

Πάντως, το BBC επισημαίνει ότι ήταν λιγότερα τα ιδιωτικά αεροπλάνα που πήγαν στο COP27 σε σχέση με το COP26, που έγινε το 2021 στη Γλασκόβη. Ένας λόγος ίσως είναι το γεγονός ότι στην Αίγυπτο παρευρίσκονται λιγότεροι ηγέτες σε σχέση με αυτούς που είχαν πάει στη Γλασκόβη.

Το ερώτημα είναι ποιο είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός αεροσκάφους, δεδομένου ότι κάθε πτήση εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου – κυρίως διαξείδιο του άνθρακα – από την καύση των καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπομπές ανά χιλιόμετρο ταξιδιού είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μεταφορικό μέσο.

Βέβαια, οι εκπομπές ποικίλουν ανάλογα με το μέγεθος του αεροπλάνου, την αποτελεσματικότητα των μηχανών του και τον αριθμό των επιβατών που μεταφέρει. Γενικά, όμως, τα ιδιωτικά αεροπλάνα παράγουν περισσότερες εκπομπές ανά επιβάτη σε σχέση με τις εμπορικές πτήσεις των εταιρειών.

Για παράδειγμα, σε περίπτωση που το αεροσκάφος που σταμάτησαν οι ακτιβιστές στο Άμστερνταμ είχε απογειωθεί, τότε θα χρειαζόταν περίπου πέντε ώρες για να φτάσει στο Σαρμ ελ Σεΐκ της Αιγύπτου καίγοντας 9.465 λίτρα κηροζίνης, πράγμα που σημαίνει ότι η συγκεκριμένη πτήση θα είχε εκπέμψει το ισοδύναμο σε 45,3 τόνους διοξειδίου του άνθρακα.

Αν το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν γεμάτο, τότε κάθε επιβάτης θα ευθυνόταν για την εκπομπή ισοδύναμου τριών τόνων διοξειδίου του άνθρακα, την ώρα που οι επιβάτες στις εμπορικές πτήσεις δεν ξεπερνούν το μισό τόνο ο καθένας.

Τα στοιχεία αυτά αποκτούν φυσικά ξεχωριστή σημασία, αν σκεφτεί κανείς ότι οι άνθρωποι που πετούν με ιδιωτικά αεροσκάφη για την Αίγυπτο, πάνε να συζητήσουν για την κλιματική κρίση…

ΣΧΕΤΙΚΑ