Γιατί βουλιάζει η μετοχή της Tesla

Tesla/ Φωτογραφία AP

Το τελευταίο διάστημα επικρατεί μία μεγάλη παρανόηση σχετικά με τον Έλον Μασκ και την Tesla: ότι η σχέση του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία με το Twitter είναι η βασική αιτία της διολίσθησης της μετοχής της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων φέτος.

Και παρότι ο Έλον Μασκ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να παραιτηθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, οι επενδυτές συνέχισαν να ανησυχούν για τα αποτελέσματα της Tesla, τις προοπτικές πωλήσεων και την πτώση των κερδών.

Ένα ξεκάθαρο σημάδι της εμιωμένης ζήτησης για τα οχήματα της Tesla ήταν το εξής: η εταιρεία ανακοίνωσε μεγάλη έκπτωση ύψους 3.750 δολαρίων σε όσους θα παράγγελναν ένα αυτοκίνητό της πριν από το τέλος του 2022. Και μάλιστα λίγο πριν το τέλος της χρονιάς, διπλασίασε την έκπτωση στα 7.500 δολάρια για τους πιθανούς αγοραστές.

Ειδικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η Tesla βιώνει ήδη μειωμένη ζήτηση για τα οχήματά της σε Κίνα και Ηνωμένες Πολιτείες σε μία στιγμή που ο ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά οχήματα αυξάνεται παγκοσμίως.

Μία άλλη αιτία της βουτιάς της μετοχής της εταιρείας είναι η προοπτική ύφεσης της αμερικανικής οικονομίας, που αναμένεται να πλήξει τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Μάλιστα, ο ίδιος ο Μασκ προέβλεψε “σοβαρή ύφεση” το 2023.

Ένα ακόμα σημαντικό θέμα είναι η ίδια η αμφισβήτηση της αξίας της εταιρείας που ίδρυσε ο Έλον Μασκ. Οι επικριτές του αμφισβητούν εδώ και καιρό την χρηματιστηριακή αξία της Tesla και αναρωτιούνται αν αξίζει το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια που ήταν η χρηματιστηριακή της αξία στις αρχές της προηγούμενης χρονιάς.

Στο αποκορύφωμά της, η αξία της Tesla ξεπερνούσε τη χρηματιστηριακή αξία περισσότερων από 12 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη συνδυαστικά, παρότι οι πωλήσεις της αποτελούσαν ένα μικρό κλάσμα των πωλήσεων αυτών των εταιρειών. Αυτή τη στιγμή, η αξία της Tesla είναι 399 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας βοήθησαν σε αυτή την άνοδο της μετοχής. Ωστόσο η προπτική αύξησης των πωλήσεων κατά 50% ετησίως διαψεύστηκε από την ίδια την εταιρεία τον περασμένο Οκτώβριο.

Μόνο το 2020, η μετοχή της Tesla ενισχύθηκε κατά 743%, γεγονός που οφείλεται στο ότι πολλοί θεωρούν τον Έλον Μασκ μία ιδιοφυία, που θα άλλαζε για πάντα την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. “Πολλοί θεωρούσαν την Tesla τεχνολογική εταιρεία και όχι αυτοκινητοβιομηχανία”, τονίζουν οι ειδικοί.

Οι επικριτές του Έλον Μασκ υποστηρίζουν επίσης ότι η προηγούμενη άνοδος της μετοχής προήλθε επίσης από τις υποσχέσεις του ίδιου του Μασκ, ο οποίος μιλούσε για προϊόντα τα οποία δεν έγιναν ποτέ ή έγιναν πολλά χρόνια μετά το χρονοδιάγραμμα.

Ένα παράδειγμα είναι το Cybertruck, το φορτηγάκι της εταιρείας, που παρουσιάστηκε πριν από χρόνια, θα άρχιζε να κατασεκυλαζεται το 2021, όμως η παραγωγή έχει αναβληθεί για το 2024, με αποτέλεσμα βεβαίως να ξεπεραστεί από τα φορτηγάκια άλλων εταιρειών, όπως η Ford και η General Motors.

Αναλυτές εκτιμούν ότι οι μετοχές της Tesla θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία, καθώς η ζήτηση για τα αυτοκίνητα της εταιρείας έχει βουλιάξει στις ΗΠΑ, αλλά και σε άλλες χώρες, ενώ ακόμα και τα νέα εργοστάσια που φτιάχτηκαν στη Γερμανία και το Τέξας ακόμα δε λειτουργούν πλήρως. Ένω στην Κίνα, η εταιρεία μείωσε την παραγωγή, λόγω της χαμηλής ζήτησης.

Η Tesla παραμένει η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, όμως ο τίτλος της κοντεύει να χαθεί σε σημαντικές αγορές του κόσμου από την Volkswagen στην Ευρώπη και την BYD στην Κίνα.

Βέβαια, όλα αυτά δε σημαίνουν ότι και το Twitter δεν έπαιξε κάποιο ρόλο στη διολίσθηση της μετοχής της Tesla, αν και όχι το σημαντικότερο. Από την ημέρα της εξαγοράς του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, η μετοχή της Tesla έχει υποχωρήσει κατά 65% από τον περασμένο Απρίλιο και κατά 50% από τον περασμένο Οκτώβριο όταν έκλεισε η συμφωνία. Βασική αιτία είναι το γεγονός ότι οι επενδυτές θεωρούν ότι ο Μασκ αφιερώνει πολύ χρόνο στο Twitter, ενώ πλήρωσε και τεράστιο τίμημα, ύψους 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να το αποκτήσει.

ΣΧΕΤΙΚΑ