Χορός δισεκατομμυρίων για επενδύσεις στο Αεροδρόμιο

Φωτογραφία: Alexandros Michailidis / SOOC

Με απανωτά ρεκόρ επιβατικής κίνησης την τελευταία πενταετία, καθαρά κέρδη σχεδόν 150 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και με επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 3 δισ. ευρώ για τα επόμενα 10 χρόνια, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) λειτουργεί σαν μαγνήτης για τους επενδυτές.

Αξιόπιστες πηγές τονίζουν πως ο διαγωνισμός που αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα από το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση ποσοστού 30% του ΔΑΑ, προσελκύει έντονο ενδιαφέρον, όπως προκύπτει από τις επαφές υποψήφιων επενδυτών με τράπεζες για την χρηματοδότηση οικονομικών προσφορών.

Όταν ολοκληρωθεί η πώληση του 30% του ΔΑΑ, αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση των εντυπωσιακών επενδύσεων για τα δεδομένα της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από την κατασκευή νέου terminal, οι μέτοχοι της εταιρείας που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος» προγραμματίζουν και ένα φιλόδοξο σχέδιο real estate για την προσέλκυση εμπορικών και ξενοδοχειακών δραστηριοτήτων.

Το σχέδιο προβλέπει την παραχώρηση εκτάσεων σε επιχειρηματικούς ομίλους για τη λειτουργία μεγάλων εμπορικών καταστημάτων και ξενοδοχειακών μονάδων, δεδομένου πως το Sofitel παρουσιάζει έντονα σημάδια κορεσμού.

Οι πρώτες επενδύσεις, που αφορούν στην κατασκευή νέου τερματικού σταθμού και στην επέκταση των αυτοματισμών στη διαδικασία check in και τον έλεγχο διαβατηρίων, αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στα επόμενα δύο χρόνια το αργότερο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σχέδια για το νέο terminal είναι σχεδόν έτοιμα με το επικρατέστερο σενάριο να προβλέπει την επέκταση του υπάρχοντος κτηρίου.

Σε ό,τι αφορά το διαγωνισμό για την πώληση του 30% του ΔΑΑ, πηγές με άριστη γνώση των εξελίξεων αποκαλύπτουν πως έχουν ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ του καναδικού fund PSP Investments που κατέχει ποσοστό 40% της εταιρείας του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και των 2 συστημικών τραπεζών (Εθνική Τράπεζα&Τράπεζα Πειραιώς) οι οποίες πρόσφατα χορήγησαν ομολογιακό δάνειο ύψους 665 εκατομμυρίων ευρώ στην επιχείρηση.

Οι επαφές αφορούν στο ενδεχόμενο σύναψης νέας σύμβασης δανεισμού για την χρηματοδότηση της εξαγοράς του 30% του ΔΑΑ από την PSP Investments. Η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ του ΔΑΑ και των δύο τραπεζών για την κάλυψη μέρους του τιμήματος για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου κατά 20 έτη, προβλέπει πως οι δύο ανάδοχοι έκδοσης του ομολογιακού δανείου έχουν προτεραιότητα σε περίπτωση νέου δανεισμού.

Λόγω μάλιστα των εντυπωσιακών αποτελεσμάτων του ΔΑΑ, οι δύο συστημικές τράπεζες αποδέχθηκαν όρους στη σύμβαση δανεισμού οι οποίοι δεν ήταν ευνοϊκοί. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί πως δέχθηκαν να έχει προτεραιότητα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε περίπτωση που ο ΔΑΑ βρεθεί σε αδυναμία αποπληρωμής δανείων.

Εκτός από την PSP Investments, η οποία δεν έχει το δικαίωμα πρώτης άρνησης, ενδιαφέρον για το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ δείχνουν και άλλα επενδυτικά σχήματα. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι και αραβικό επενδυτικό κεφάλαιο το οποίο συλλέγει στοιχεία για το αεροδρόμιο και εξετάζει το ενδεχόμενο συμμετοχής στο διαγωνισμό. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως το τίμημα για το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ θα υπερβεί αρκετά το ένα δισ. ευρώ.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία αναθεώρησης του ορίου της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου της Αθήνας, η οποία θα αποτελέσει και καταλύτη για την υλοποίηση του φιλόδοξου επενδυτικού σχεδίου. Πηγές που γνωρίζουν τη διαδικασία τονίζουν πως το όριο των 26 εκατομμυρίων επιβατών που ισχύει τώρα, αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 30 εκατομμύρια επιβάτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τον πρώτο λόγο στη χρηματοδότηση των επενδύσεων του ΔΑΑ έχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία χορήγησε και τα αρχικά δάνεια στην εταιρεία για την κατασκευή του αεροδρομίου της Αθήνας.

ΣΧΕΤΙΚΑ