fbpxΤα μεγάλα σούπερ μάρκετ συνθλίβουν τα μικρά | Economistas.gr
Skip to main content

Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ συνθλίβουν τα μικρά

Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ συνθλίβουν τα μικρά
Φωτο: Shutterstock

Αύξηση των πωλήσεων τους μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους καταγράφουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, την ώρα που συνολικές πωλήσεις του κλάδου μειώνονται σημαντικά. Τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε κατά 5,5% σε ετήσια βάση.

Τι ακριβώς συμβαίνει και πως ερμηνεύεται από στελέχη της αγοράς αυτό το γεγονός; Στην μετατόπιση του τζίρου από τις μικρότερες αλυσίδες στις μεγαλύτερες, όπως υποστηρίζουν, καθώς οι ισχυροί καταφέρνουν να παίρνουν μεγαλύτερα κομμάτια από μια πίτα πωλήσεων που διαρκώς μικραίνει.

Σύμφωνα με πληροφορίες πολλές μικρές και μεσαίου αλυσίδες σουπερμάρκετ βλέπουν τα μεγέθη τους να πιέζονται, καθώς οι καταναλωτές, έχοντας εξασθενημένη αγοραστική δύναμη, στρέφονται όλο και περισσότερο σε μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες παρέχουν χαμηλότερες τιμές σε μόνιμη βάση, ή μέσω προσφορών.

Κοινή πεποίθηση όλων των εμπλεκομένων στελεχών του λιανεμπορίου, είναι ότι το 2019 είναι ίσως η πιο κρίσιμη χρονιά, για το πού τελικά θα κάτσει η μπίλια στην αγορά σουπερμάρκετ, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερος μέρος του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος έχει ήδη ενεργοποιηθεί από την Σκλαβενίτης.

Η μάχη για την διεκδίκηση του μεγαλύτερου μέρους της πίτας των των 8,5 δισ. ευρώ, που υπολογίζεται ότι είναι ο συνολικός τζίρος της αγοράς, θα είναι σκληρή.

Το μόνο βέβαιο που προκύπτει τόσο από τα στελέχη της αγοράς, όσο και από τις πρόσφατες μελέτες, είναι ότι ο κλάδος των σουπερμάρκετ οδηγείται σε περαιτέρω συγκέντρωση μέσω εξαγορών και συνενώσεων δυνάμεων, αφού η ελληνική αγορά, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, δεν μπορεί να αντέξει πολλές αλυσίδες.

Η τάση αυτή έχει αρχίσει να διαφαίνεται ξεκάθαρα τα τελευταία χρόνια, μετά το πέρασμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στον Σκλαβενίτη, την εξαγορά του Βερόπουλου από τα My Market αλλά και την πρόσφατη απόκτηση της Προμηθευτικής από την Μασούτης.

Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία χρόνια οι περίπου μισές αλυσίδες σουπερμάρκετ εξαφανίστηκαν από το χάρτη του λιανεμπορίου.

Χάθηκαν 6 δισ. ευρώ

Απώλεια άνω των 6 δισ. ευρώ καταγράφει το λιανικό εμπόριο τροφίμων στο διάστημα από το 2008 μέχρι σήμερα, ποσό που μεταφράζεται σε σωρευτική υποχώρηση της τάξεως του 25% από την αρχή της κρίσης.

Ταυτόχρονα, η συρρίκνωση της πίτας στην αγορά έχει σηματοδοτήσει και τη συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη λιανική εμπορία τροφίμων, με 30 περίπου εταιρείες να διακόπτουν τη λειτουργία τους και τα κομμάτια τους στην «πίτα» να μεταφέρεται στους ισχυρούς παίκτες του κλάδου.

Την ίδια στιγμή χαμηλά παραμένει η μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών στο σούπερ μάρκετ, αφού παρά την βελτίωση της εικόνας που παρουσιάζεται σε πολλούς τομείς της οικονομίας, το διαθέσιμο εισόδημα παραμένει περιορισμένο. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά, το 31,4% των Ελλήνων πολιτών αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, ενώ το 40,4% αγοράζει λιγότερα προϊόντα σε σχέση με την περίοδο πριν από την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης.

Το 2017, ο τζίρος των σουπερμάρκετ  ανήλθε στα 8,37 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά +7,51%, σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016, ενώ η κερδοφορία περιορίστηκε κατά -73,71%, από 267,17 εκατ. ευρώ το 2016 (ποσό ρεκόρ) σε 70,24 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2018, υπολογίζεται ότι ενισχύθηκαν σε αξία κατά 2,2%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μαγνητίζει» ισχυρές αλυσίδες το κέντρο της Αθήνας
«Μαγνητίζει» ισχυρές αλυσίδες το κέντρο της Αθήνας
Σούπερ μάρκετ και μεγάλα ονόματα του εμπορίου επιστρέφουν στην Αθήνα. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις, γιατί το κέντρο της πόλης περνά από την ερήμωση στην επενδυτική άνοιξη.
«Μαγνητίζει» ισχυρές αλυσίδες το κέντρο της Αθήνας
Πώς θα ανοίξετε δικό σας «επώνυμο» σούπερ μάρκετ
Πώς θα ανοίξετε δικό σας «επώνυμο» σούπερ μάρκετ
Όσα θέλετε να ξέρετε για το μοντέλο franchise των μεγάλων αλυσίδων. Ευκαιρία για δημιουργία νέων καταστημάτων γειτονιάς ακόμη και με επιδότηση της επένδυσης.
Πώς θα ανοίξετε δικό σας «επώνυμο» σούπερ μάρκετ
Σκλαβενίτης: Επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ για το 2019
Σκλαβενίτης: Επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ για το 2019
Η είσοδος στην αγορά των online πωλήσεων κρίνεται απαραίτητη από τα στελέχη της αλυσίδας, η οποία ακόμη και σήμερα δεν έχει σελίδα στο διαδίκτυο.
Σκλαβενίτης: Επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ για το 2019
«Μάχη» για τους μισθούς ξέσπασε στην Lidl
«Μάχη» για τους μισθούς ξέσπασε στην Lidl
Η εταιρεία δίνει τους μεγαλύτερους μισθούς του κλάδου μετά τις πρόσφατες αυξήσεις: στα 1.119 ευρώ ο εισαγωγικός μισθός. Το Σωματείο εργαζομένων κάνει λόγο για «ελάχιστες αυξήσεις».
«Μάχη» για τους μισθούς ξέσπασε στην Lidl
Σε θέση ισχύος οι μεγάλοι προμηθευτές στη μάχη των προσφορών
Σε θέση ισχύος οι μεγάλοι προμηθευτές στη μάχη των προσφορών
Προβληματισμός επικρατεί στους μικρότερους προμηθευτές, οι οποίοι εκτιμούν ότι αν συνεχιστεί η τακτική των προσφορών, αρκετοί είναι αυτοί που θα βρεθούν σε δύσκλο σημείο.
Σε θέση ισχύος οι μεγάλοι προμηθευτές στη μάχη των προσφορών